آسیاب بادی کرمان، نخستین رستوران آسیاب بادی در ایران

به گزارش شیوا مارکت، آسیاب بادی نماد ملی کشور هلند است. دو سال پیش این نماد ملی در کشور ایران با عنوان نخستین رستوران آسیاب بادی در کرمان افتتاح شد.

آسیاب بادی کرمان، نخستین رستوران آسیاب بادی در ایران

کرمان به دلیل موقعیت خاص تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی خود همیشه به عنوان یکی از مهم ترین مراکز گردشگری ایران مطرح بوده و همه ساله میزبان تعداد فراوانی از گردشگران داخلی و خارجی است. نخستین رستوران آسیاب بادی ایران در کرمان به بهره برداری رسیده است که هم اکنون از گزینه های مجذوب کننده گردشگری و محبوب این منطقه محسوب می شود.

قدمت آسیاب های بادی را حدودا 1300 سال تخمین می زنند. آسیاب های بادی در ایران دارای قدمت کهنی هستند و طبق اکتشافات تاریخی اولین آسیاب های بادی در سیستان ساخته شده بودند و هم اکنون بقایای تاریخی چندی از آن ها باقیست.

نخستین رستوران آسیاب بادی ایران و بزرگ ترین سازه آسیاب بادی خاورمیانه در سال 1394 پس از دو سال در کرمان افتتاح شد. این آسیاب بادی به سبک معماری هلندی ساخته شده و ارتفاع آن 26 متر و قطر آن 12 متر است. هلند یکی از معدود کشورهایی است که همچنان با پیشرفت تکنولوژی از آسیاب های بادی سنتی استفاده می کند و به عنوان یک میراث تاریخی به آن می نگرند. هرچند امروزه این آسیاب های بادی کاربرد گردشگری دارند و مانند گذشته برای بهره برداری از انرژی باد از آن ها استفاده خاصی نمی کنند. معماری آسیاب های بادی تاریخی ایران با آسیاب های بادی در هلند تفاوت چشمگیری دارد.

هفت باغ علوی یک محور گردشگری است که کرمان را به ماهان متصل می کند. این مجموعه گردشگری زمینه های رونق و رشد اقتصادی، گردشگری و تمدن کرمان را فراهم می کند. این محور گردشگری شامل رستوران ها، شهربازی، هایپرمارکت، پیست کارتینگ و بسیاری مجتمع های گردشگری دیگر است. این مجموعه تفریحی گردشگری در زمینی به مساحت 12 هزار متر مربع بنا شده که در سال 1375 طرح آن کلید خورده است. آسیاب بادی کرمان نیز در کیلومتر 20 محور گردشگری هفت باغ علوی، کرمان به سمت ماهان واقع شده است.

ساختمان این بنا یکی از منحصر به فردترین سازه های طراحی و اجرا شده در ایران است که در 2 طبقه سالن پذیرایی و یک طبقه آشپزخانه و تأسیسات ساخته شده است. این آسیاب بادی کاربردی تشریفاتی دارد و میزبان گردشگران بسیاری است. رستوران این آسیاب بادی غذاهای ایرانی و ملل را برای مهمانان سرو می کند.

منبع: کجارو / irankerman.blogfa.com / fa.wikipedia.org / fa.wikipedia.org / badbadakmedia.com
انتشار: 3 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29842

به "آسیاب بادی کرمان، نخستین رستوران آسیاب بادی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیاب بادی کرمان، نخستین رستوران آسیاب بادی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید