آشنایی با اولین ها در صنعت هواپیمایی

به گزارش شیوا مارکت، اولین ها در صنعت هواپیمایی

صنعت هواپیمایی و مسافرت هوایی امروزه به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده است و تصور سفر به بعضی مکان ها بدون استفاده از هواپیما غیرممکن است. اما این صنعت تاریخ پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است و پیشرفت های امروزی را مدیون افرادی هستیم که در این کار پیشگام بوده اند. امروز می خواهیم در خصوص اولین ها در صنعت هواپیمایی صحبت کنیم و در خصوص کسانی صحبت کنیم که با کوشش هایشان صنعت هواپیمایی را یک گام به جلو برده اند. این افراد هریک در زمینه ای خاص رکورددار هستند و باعث شکل گیری صنعت هواپیمایی و سفر هوایی امروزی شده اند. همه کم و بیش در خصوص برادران رایت اطلاع داریم و می دانیم که اولین پرواز پیروز را انجام داده اند و آغازگر تاریخ سفر هوایی بوده اند. اما در زمینه های دیگر چقدر اطلاع دارید؟ با خبرنگاران همراه باشید تا با بعضی از مهم ترین اولین ها در صنعت هواپیمایی آشنا شویم.

آشنایی با اولین ها در صنعت هواپیمایی

اولین بالون موتوردار

پرواز مدرن و با استفاده از موتور و نیروی مکانیکی باید از جایی شروع می شد و این کار در واقع، از بالون موتوردار شروع شده است. اولین بالون پروانه دار به وسیله ژنرال ژان باتیست ماری مونیه در سال 1784 و درست یکسال پس از پرواز اولین بالون امتحان شد. سه پروانه روی یک محور مشترک قرار داشت و باعث می شد بالون با سرعت 3 کیلومتر در ساعت پرواز کند. البته این بالون صرفا حرکت می کرد و کنترلی روی جهت و جهت وجود نداشت.

اولین پرواز کنترل شده

وقتی به اولین پرواز تاریخ فکر می کنیم احتمالا سریع برادران رایت به فکرمان می آید. این دو برادر البته در این صنعت پیشگام بوده اند اما باید بدانید که اولین پرواز را این دو انجام نداده اند. با این حال اولین پرواز کنترل شده و پیروز را برادران رایت انجام داده اند و به همین علت نامشان در تاریخ ثبت شده است. در سال 1903 برادران رایت پیروز شدند بر فراز شهر کیتی هاک پرواز نمایند. هواپیمای آن ها دارای موتوری گازوئیلی بود و به یاری دو بال که به یکدیگر متصل شده بودند راهنمایی می شد. این اولین بار بود که قابلیت کنترل هواپیما در آسمان با پیروزیت انجام می شد. برادران رایت در زمینه های بسیاری رکورددار هستند: رکورد اولین مانور هوایی در سال 1904 و رکورد پرواز در آسمان به مدت بیش از نیم ساعت در ساعت 1905 از جمله اولین ها در صنعت هواپیمایی است که مدیون این دو برادر است.

اولین پرواز بر فراز اقیانوس اطلس

یکی دیگر از اولین ها در صنعت هواپیمایی مربوط به اولین پروازی است که بر فراز اقیانوس اقیانوس اطلس اجرا شده است. در سال 1919 خلبان والتر هینتون با هواپیمایی که مجهز به موتور لیبرتی بود پیروز شد بر فراز اقیانوس اطلس پرواز کند. املیا ارهارت خلبان زن مشهور و افسانه ای نیز اولین زنی بود که توانست این پرواز تک نفره را در سال 1932 انجام بدهد.

اولین خلبان زن

بارونس ریموند دو لا روش (Baroness Raymonde de la Roche) اولین زنی است که پیروز به دریافت گواهینامه خلبانی شده است. این زن فرانسوی در سال 1909 دوره خلبانی اش را پشت سر گذاشت و پیروز به دریافت مجوز خلبانی شد.

اولین نبرد هوایی

پرواز اگرچه در بسیاری زمینه ها باعث تسهیل زندگی مردم شد اما دور از فکر نبود که پای جنگ و نبرد به آسمان ها هم باز گردد. در جریان جنگ جهانی اول نیروهای متفقین و خلبان های آلمانی در نبردی هوایی درگیر شدند و به این ترتیب یکی از اولین ها در صنعت هواپیمایی شکل گرفت: اولین نبرد هوایی! در آن موقع هنوز هواپیماها مجهز به ابزارهای جنگی پیشرفته نشده بود و افراد داخل هواپیماها در حالی که در نزدیکی هم پرواز می کردند با استفاده از هفت تیر و تفنگ به یکدیگر شلیک می کردند. البته همان طور که انتظار می رود چنین مدل نبردی خیلی هم کاربردی نبود و بیشتر تیرها به خطا می رفت.

اولین گردان هوایی

اولین اسکادران یا گردان هوایی مستقل در سال 1918 مورد استفاده نهاده شد. این گردان به وسیله نیروی هوایی ایالات متحده راهنمایی می شد و از هواپیماهایی با موتور لیبرتی استفاده می شد.

اولین پرواز دور جهان

در سال 1924 تحت فرماندهی فردریک مارتین چهار هواپیمای دو باله داگلاس متعلق به نیروی هوایی ایالات متحده از سیاتل پرواز کردند و اولین پرواز دور جهان را شروع کردند. دو هواپیما از این 4 هواپیما پیروز شدند پس از 175 روز این ماموریت را به انجام برسانند. به این ترتیب یکی از هیجان انگیزترین اولین ها در صنعت هواپیمایی با پیروزیت انجام شد.

اولین پرواز مافوق صوت

یکی دیگر از اولین ها در صنعت هواپیمایی مربوط به سرعت پرواز است. در سال 1947 چاک ییگر از نیروی هوایی ایالات متحده پرواز مشهور و افسانه ای اش را انجام داد و با هواپیمای x-1 که به وسیله شرکت Bell ساخته شده بود با سرعتی بیشتر از سرعت صوت پرواز کند. دایانا بارناتو، خلبان انگلیسی نیز اولین زنی است که در سال 1963 توانست دیواره صوتی را بشکند و با سرعتی فراصوت پرواز کند.

اولین پرواز خورشیدی طولانی مدت

سولار چلنجر (Solar Challenger) نام اولین هواپیمای خورشیدی است که توانست مسافت زیادی را پرواز کند. خلبان این هواپیما جنیس براون بود و پیروز شد در سال 1980 مسافت 6 مایل را در 22 دقیقه پرواز کند.

اولین پرواز دور جهان بدون توقف و بدون سوخت گیری

دیک روتان و جینا ییگر با هواپیمای Voyager پیروز شدند یکی از اولین ها در صنعت هواپیمایی را به نام خود ثبت نمایند. این دو خلبان در سال 1986 اولین پرواز دور جهان بدون سوخت گیری را در مدت زمان 216 ساعت با پیروزیت انجام دادند و در این زمینه رکورددار شدند. استیو فوست نیز اولین خلبانی است که همین جهت را تنها و بدون سوخت گیری در سال 2005 انجام داده است.

منبع: hartzellprop.com

منبع: الی گشت
انتشار: 19 فروردین 1401 بروزرسانی: 19 فروردین 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29826

به "آشنایی با اولین ها در صنعت هواپیمایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با اولین ها در صنعت هواپیمایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید