شروع اجرای 99 پروژه آبخیزداری در استان کرمانشاه

به گزارش شیوا مارکت، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی کرمانشاه از شروع اجرای 99 پروژه آبخیزداری با اعتبار 20 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی در استان اطلاع داد.

شروع اجرای 99 پروژه آبخیزداری در استان کرمانشاه

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، علی اکبر دارابی امروز(هفتم شهریور) در نشستی خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار گردید، بابیان اینکه در استان کرمانشاه جمعا دو حوزه اصلی و 13 حوزه فرعی آبخیز وجود دارد، اظهارکرد: استفاده بهینه از نزولات آسمانی، کنترل سیلاب های شهری و روستایی، تغذیه آبخوان ها و سفره های زیرزمینی، کنترل رسوب پشت سدها و بهبود معیشت آبخیزنشینان از جمله اهداف اجرای پروژه های آبخیزداری در استان است.

وی با اشاره به قرار داشتن ایران در کمربند خشک دنیا، ادامه داد: اگر رشته های کوه های زاگرس و البرز نبودند، ایران به یک کویر تبدیل می شد و باتوجه به اینکه سطح تبخیر در مناطق مختلف کشور بالاست و هرساله شاهد توسعه بیابان ها، وقوع سیل و خشکسالی هستیم، مهمترین راه حل مقابله با این پدیده ها اجرای عملیات های آبخیزداری است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه توضیح داد: در اثر اجرای هر هکتار آبخیزداری می توان 530 مترمکعب آب در کشور فراوری کنیم.

وی با بیان اینکه هزینه آبخیزداری برای فراوری آب یک ششم هزینه احداث سد است، گفت: با آبخیزداری همچنین می توانیم تا 9 تن در هکتار فرسایش خاک را در کشور کاهش دهیم.

دارابی با اشاره به اجرای طرح های آبخیزداری در استان کرمانشاه طی چند سال گذشته، اظهارکرد: خوشبختانه از زمانی که این طرح ها را در استان اجرا نموده ایم، تنها استانی در منطقه غرب کشور بوده ایم که طی دو سال اخیر سیل شهری نداشته ایم.

وی از انجام بیش از 720 هزار هکتار مطالعات آبخیزداری در استان اطلاع داد و یادآور شد: این میزان 29 درصد از کل سطح استان را شامل می گردد و در سطح 22 درصد نیز پروژه های آخیزداری اجرا گردیده است. وی از اختصاص 20 میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری در استان کرمانشاه خبرداد و مطرح کرد: با این اعتبار در سطح 14 حوزه آبخیز 10 شهرستان استان 99 پروژه آبخیزداری را اجرا خواهیم کرد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه توضیح داد: از آنجایی که مطالعات طرح های آبخیزداری در شهرستان های ثلاث باباجانی، روانسر، هرسین و قصرشیرین به سرانجام نرسیده، اعتبار یاد گردیده به این چهارشهرستان اختصاص نمی یابد.

وی تاکیدکرد: فرهنگ سازی و توانمندسازی جوامع محلی به منظور جلوگیری از تخریب منابع طبیعی از اهداف اجرای این طرح است.

دارابی با بیان اینکه در اجرای این طرح تعاونی های روستایی دارای اولویت هستند، گفت: پروژه های آبخیزداری استان کرمانشاه که از محل این اعتبار اجرا می شوند باید تا سرانجام آذر سال جاری به اتمام برسند.

kheimehnews.ir: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 465

به "شروع اجرای 99 پروژه آبخیزداری در استان کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع اجرای 99 پروژه آبخیزداری در استان کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید