آواربرداری بازار سوخته تبریز در گیرودار علت یابی

به گزارش شیوا مارکت، سیدمرتضی احمدپور - تبریز - خبرنگار:حدود 20 روز قبل بود که خبر آتش سوزی مجدد بازار تبریز پس از 10 سال، تقریبا در همان محدوده ورودی خیابان دارایی همه را شوکه کرد.

آواربرداری بازار سوخته تبریز در گیرودار علت یابی

هرچند این بار آتش سوزی در ساعات اولیه مهار شد، اما خسارت ها سنگین تر بود و مغازه های بیشتری در آتش سوختند. حادثه خسارت جانی نداشت، اما خسارت های اقتصادی امان از همه برید. قرار شد در عرض چند روز پس از حادثه، مغازه های جدید واگذار و روند بازسازی آغاز گردد، اما بازاریانی که مغازه شان طعمه حریق شده بود از عدم واگذاری مغازه ها و روند کند آواربرداری می گویند.

  • حدس و گمانی که به واقعیت پیوست

بازاریان از ساعات اولیه آتش سوزی انگشت اتهام را به سوی تجهیزات برقی واقع در حیاط سرای دودری گرفتند و در این میان، نظریات کارشناسی آتش نشانی نشان داد که علت آتش سوزی اتصال برق در ضلع جنوبی این سرا بوده است. البته اداره برق هم در برابر حدس و گمان های اولیه واکنش نشان داد و مسئولان این اداره رسانه هایی را که این حدس ها را منتشر می کردند به شکایت تهدید کردند. اما این حدس و گمان ها با کمی تاخیر از سوی فرماندار تبریز و سپس با تشریح جزئیات از سوی مدیرعامل آتش نشانی تایید شد. اما این که اداره برق در برابر این اتصال تاسیسات برقی دقیقا چه مسئولیت هایی بر عهده خواهد داشت هنوز اعلام نشده است.

  • انتقاد از تاخیر در انجام کارها

یکی از بازاریان سرای دودری که مغازه اش به صورت کامل در آتش سوزی از بین رفته، از تاخیر در مراحل آواربرداری و همچنین واگذاری مغازه های جدید انتقاد می نماید و می گوید: چند روز پس از آتش سوزی اعلام شد که مغازه های جدید در بازار صدرا و مجموعه مشروطه به بازاریان واگذار می گردد، اما هنوز خبری از این واگذاری نیست و اگر یک ماه بلاتکلیفی ادامه داشته باشد، زیان بازاریان مضاعف می گردد.

فرزین صمدیان ادامه می دهد: اجناس باقی مانده از آتش سوزی را در خانه یا انبارهای دیگر بازاریان به امانت گذاشته ایم و هر روز هم پیگیر روند واگذاری یک ساله مغازه ها هستیم، اما آخرین خبری که به ما داده اند قرعه کشی میان مغازه داران برای واگذاری مغازه هاست. وی بیان می نماید: مغازه هایی که در نظر گرفته شده نسبت به هم موقعیت متفاوتی دارند و با توجه به این که مغازه های دودری در محیط دایره ای حیاط قرار داشت موقعیت قرارگیری چندان متفاوت نبوده و در نهایت تصمیم بر قرعه کشی شده که امیدواریم هرچه زودتر انجام گردد و بتوانیم کسب و کار خود را آغاز کنیم.

  • دلایل تاخیر در آواربرداری و بازسازی بازار

شهردار منطقه 8 تبریز در مورد تاخیر در آغاز عملیات آوار برداری می گوید: با این که قرار بود روزهای قبل این عملیات آغاز گردد و شهرداری نیز تمهیدات لازم را در نظر گرفته بود اعتراض اداره برق به نظریه کارشناسی آتش نشانی درباره دلایل آتش سوزی، آواربرداری از محل سوخته را به تعویق انداخت. رضا پاک نهاد با اشاره به این که دادستان و مسئولان قضایی هم اتصال برق به عنوان علت آتش سوزی را تایید نموده و مجوز آواربرداری داده شده است اظهار می نماید: تعداد پاکبانان حاضر در عملیات آواربرداری بیش از 20 نفر است، اما با توجه به این که آواربرداری از قلب بازار تبریز صورت می گیرد و امکان تردد خودروهای بزرگ حمل نخاله به داخل بازار مقدور نیست با خودروهای کوچک این کار انجام می گردد. همچنین برای صدمه نزدن به فعالیت سایر کسبه و جلوگیری از انتشار گرد و غبار در فضای بسته بازار مجبور به اجرای این عملیات به صورت تدریجی هستیم.

  • جلوگیری از تکرار حوادث تلخ بازار

مدیر کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی هم با اشاره به آغاز مطالعات کارشناسی برای جلوگیری از تکرار حادثه آتش سوزی در بازار و حوادث تلخ دیگر بیان می نماید: مسئولان ارشد استان خواهان اصلاحات اساسی و تمهیدات لازم برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی هستند. محمدباقر هنربر همکاری مسئولان دستگاه های دخیل در این فرایند و اصناف را ضروری عنوان می نماید و می افزاید: باید همه در کنار هم این تهمیدات را انجام دهند. در بعضی بازارهای تاریخی کشور تجربیات خوبی وجود دارد که می توانیم از آن استفاده کنیم. وی تاکید می نماید: با نگاهی به ابعاد حادثه معین می گردد که خرید و فروش اجناس آتش زا در داخل بازار یکی از علل گسترش سریع آتش سوزی بوده و برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی احتیاج به محدودیت هایی البته به صورت کارشناسی شده در تنوع مشاغل و کالاهای عرضه شده در بازار وجود دارد که تایید نهایی آن بر عهده مسئولان و اصناف است.

sabzevartoday.ir: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 6321

به "آواربرداری بازار سوخته تبریز در گیرودار علت یابی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آواربرداری بازار سوخته تبریز در گیرودار علت یابی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید