آیا مایعات موجود در کنسرو مواد غذایی سالم است؟

به گزارش شیوا مارکت، بسیاری از افراد نمی دانند که آیا مایعات موجود در مواد غذایی کنسرو شده سالم هستند یا خیر. برای پایان دادن به همه شک و تردیدها، در این مقاله، ما به تفصیل توضیح می دهیم که چه زمانی باید از آن استفاده کنید و چه زمانی بهتر است آن ها را دور بریزید.

آیا مایعات موجود در کنسرو مواد غذایی سالم است؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از تبیان، کنسرو کردن مواد غذایی یک استراتژی مؤثر است که به مردم این امکان را می دهد که از بعضی مواد غذایی فصلی در فصول دیگر در طول سال نیز بهره مند شوند. در واقع با این روش شما از کیفیت غذایی و بهداشت صحیح آن ها اطمینان حاصل می کنید. از طرف دیگر، این راه حل به شما این امکان را می دهد که مازاد مواد غذایی موجود در خانه را ذخیره کرده و از خراب شدن بعضی محصولات جلوگیری کنید. اما مایع موجود در مواد غذایی کنسرو چه طور؟ آیا مصرف آن درست است؟

گاهی اوقات، این مایع حاوی مقدار مطلوبی از ریزمغذی های مفید است. با این حال، گاهی اوقات نیز از مواد افزودنی یا مقدار زیادی سدیم تشکیل شده که بهتر است از مصرف آن جلوگیری کنید. در این مقاله، ما به شما خواهیم گفت که در چه مواقعی باید این مایع را مصرف کنید.

مایعات موجود در کنسرو ماهی

با توجه به ماهیت این مواد غذایی، مایعی که معمولاً تولیدکنندگان از آن برای تضمین حفاظت مناسب این محصولات استفاده می کنند، روغن است. بنابراین و از آنجایی که ویتامین های محلول در چربی در این محیط حل می شوند، توصیه می شود از مایع این کنسروها برای جلوگیری از هدر رفت مواد مغذی استفاده کنید.

از طرفی کمبود ویتامین D در سطح جامعه بسیار شایع است. کمبود این ماده مغذی طبق یک مقاله علمی منتشرشده در سال 2016 با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی همراه است. ماهی های چرب مانند ماهی تن که معمولاً به صورت کنسروشده مصرف می شوند یکی از معدود غذاهایی است که دوز قابل توجهی از این ویتامین را تأمین می کند. بنابراین، دور ریختن روغن درون قوطی به معنای کاهش قابل توجهی در تأمین این ماده مغذی لازم است.

تن ماهی بخوریم یا نخوریم؟

مثلا یکی از روش های مصرف روغن درون تن ماهی این است که هنگام دم کردن برنج تن ماهی را به طور کامل با کمی سبزی به برنج اضافه کنید و بگذارید دم بکشد. در این صورت دیگر نیازی نیست که به برنجتان نمک و روغن اضافه کنید.

در موارد دیگر، مایع موجود در ماهی کنسرو از آب نمک تشکیل شده است. در این نوع شرایط، مصرف آن ممکن است خیلی مفید نباشد، زیرا می تواند سطح سدیم را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

بر اساس مقاله ای که در مجله Nutrients منتشر شده است، مصرف زیاد سدیم با افزایش خطر فشارخون مرتبط است. بنابراین، هنگام تصمیم گیری در مورد استفاده یا عدم استفاده از مایع موجود در مواد غذایی کنسرو، باید این مسئله را در نظر بگیرید.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید بیسفنول آ است. معمولاً قوطی های فلزی دارای این ترکیب هستند و مصرف مایعات موجود در کنسروها ممکن است باعث تجمع این مواد سمی در بدن شود. پس کنسروهایی را خریداری کنید که دارای قوطی های بدون بیسفنول آ (BPA) هستند.

پایعات موجود در کنسرو سبزیجات

اغلب سبزیجات کنسرو شده شامل مایعی هستند که از آب، اسید اسکوربیک و گاهی اوقات نمک تشکیل شده است. به همین دلیل، مصرف آن ها تقریباً بی ضرر است، مگر این که شما باید میزان سدیم دریافتی روزانه تان را تنظیم کنید. در این جور موارد می توانید از کنسروهای کم سدیم یا کم نمک استفاده کنید.

در اغلب مواقع، مردم این مایع را دور می ریزند زیرا این امر می تواند بر کیفیت غذای آماده شده با آن از نظر رنگ و بو و طعم و مزه تأثیر بگذارد، نه به این دلیل که برای سلامتی مضر باشد. با این وجود توصیه می شود برای شناسایی مواد افزودنی احتمالی موجود در محصول، به برچسب آن ها دقت کنید. اگر مواد نگهدارنده ای به غیر از اسید اسکوربیک را در آن دیدید، توصیه می شود این مایع را در حد اعتدال مصرف کنید.

با وجود همه این ها، مردم معمولاً قبل از استفاده از کنسروهای سبزیجات برای آماده سازی و پخت غذاها، بعضی از انواع آن ها مانند ذرت کنسروشده، نخودسبز کنسروشده و ... را شستشو می دهند، زیرا این مایع باعث تغییر طعم غذا می شود.

به هر حال، مصرف مایعات موجود در سبزیجات کنسرو شده، موجب کاهش دریافت ویتامین های محلول در آب، مانند ویتامین های گروه B، می شود. دلیل این امر هم این است که این ویتامین ها می توانند در طی فرآیندهای نگهداری و عملیات حرارتی وارد این مایع شوند.

نکاتی در مورد سبزیجات کنسرو شده

اگرچه متخصصان بر مصرف غذاهای تازه بیش از غذاهای فرآوری شده یا بسته بندی شده تاکید دارند و در واقع اولویت آن ها غذاهای تازه است؛ اما از قلم نیاندازید که سبزیجات کنسرو شده از محصولاتی هستند که وقتی دسترسی به نوع تازه آن ها وجود ندارد، توصیه می شوند. آن ها تقریباً دارای همان خواص تغذیه ای انواع تازه شان هستند و کیفیت ارگانولپتیکی (مشخصات ظاهری، طعم، بو، مزه) قابل قبولی دارند.

در واقع گاهی اوقات نگهداری نامطلوب سبزیجات یا مسافت زیاد بین تولیدکننده تا مصرف کننده باعث می شود که خواص بعضی سبزیجات کاهش یابد و کنسروها از این نظر خوب هستند.

از طرفی تحقیقات نشان داده اند که به دلیل گرمای حاصل از فرآیند پخت و پز، بعضی از مواد غذایی کنسرو شده از نظر بعضی مواد مغذی مثل آنتی اکسیدان ها از انواع تازه و یخ زده شان مغذی تر هستند؛ مانند گوجه فرنگی، کدوتنبل، ذرت، هویج و اسفناج.

علاوه بر این، کنسرو سبزیجات این امکان را به شما می دهند که مواد غذایی غیرفصلی را نیز مصرف کنید و همچنین نیازی نباشد که دائم به سوپرمارکت ها و مغازه ها مراجعه کنید. البته همچنان باید حواستان به بیسفنول A و میزان سدیم آن ها باشد.

  • آنچه باید در مورد مایع موجود در مواد غذایی کنسرو شده به خاطر بسپارید

در مورد مصرف مایعات موجود در مواد غذایی کنسرو شده باید بدانید که تجزیه و تحلیل برچسب های مواد غذایی بسیار مهم است. اگر تشخیص دادید که در یک محصولی مواد نگهدارنده زیادی، فراتر از سدیم یا اسید اسکوربیک وجود دارد، باید با احتیاط بیشتری آن را مصرف کنید. البته این یک امر غیرمعمول است، و آنچه رایج است این است که تولیدکنندگان غذاها را در آب نمک کنسرو می کنند که این فقط برای بیماران مبتلا به فشارخون بالا و کسانی که پزشکشان برای دریافت سدیم یا نمک برایشان محدودیتی در نظر گرفته، مضر است.

managore.ir: ایستگاه بازی: آشنایی با بازی های کامپیوتری و کنسول های بازی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 21417

به "آیا مایعات موجود در کنسرو مواد غذایی سالم است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مایعات موجود در کنسرو مواد غذایی سالم است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید