اختصاص 500 میلیون ریال برای ساماندهی تپه حسنلو

به گزارش شیوا مارکت، ایرنا/ براساس سخنان مدیر پایگاه ملی حسنلو، اختصاص 500 میلیون ریال برای ساماندهی تپه حسنلو صورت گرفت.

اختصاص 500 میلیون ریال برای ساماندهی تپه حسنلو
بیشتر بخوانیدتپه باستانی حسنلو | گنجینه ای از تمدن 6 هزار ساله ایران

داستان چیست؟

حسن شیری اضافه کرد: اجرای اندود حفاظتی از کاهگل بر روی بقایای معماری، از بین بردن پوشش گیاهی مزاحم، ساماندهی جهت بازدید شنی و روغن کاری جهت بازدید چوبی از مهمترین اقدامات در این مجموعه باستانی است.

وی اضافه کرد: از دیگر اقدامات در این پایگاه ملی می توان به بازسازی قسمتهایی از بقایای معماری آسیب دیده، ساماندهی تابلوهای معرفی داخل آثار و تقویت سیستم های روشنایی اشاره کرد.

تپه تاریخی حسنلو در 80 کیلومتری ارومیه و 9 کیلومتری شهرستان نقده واقع شده است و با قدمت هشت هزار ساله یکی از مهمترین سایت های باستانی ایران با شهرت جهانی است.

جام زرین حسنلو یکی از مهمترین آثار مکشوفه از این محوطه تاریخی بوده که قدمت سه هزار ساله دارد و هم اکنون در موزه ملی ایران باستان نگهداری می شود .

این اثر در سال 1344 به شماره 485 در فهرست آثار ملی ثبت شده و جهت انجام فعالیت های علمی، فنی و پژوهشی به پایگاه ملی تبدیل شده است.

تپه حسنلو براساس نظر کارشناسان میراث فرهنگی، بزرگترین شهر و دژ در نوع خود در عصر آهن در منطقه خاورمیانه بشمار می رفت که قدمت آن به 6 هزار سال پیش می رسد و پیش بینی می شود که در آینده نزدیک برای ثبت در آثار جهانی به سازمان یونسکو معرفی شود.

براساس داده های باستان شناسی، این تپه در 10 دوره مورد سکونت قرار گرفته که دوره دهم که قدیمی ترین دوره سکونت حسنلو بحساب می آید، مربوط به هزاره ششم تا هزاره سوم قبل از میلاد بوده است.

safariro.ir: سافاری رو: گردش و تفریح در سافاری های جهان

منبع: همگردی
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 21529

به "اختصاص 500 میلیون ریال برای ساماندهی تپه حسنلو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص 500 میلیون ریال برای ساماندهی تپه حسنلو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید