از پای لنگ اتصال املاک و اسکان تا وعده های بزودی برای اتصال به درگاه خدمات هوشمند دولت!

به گزارش شیوا مارکت، وزارت راه وشهرسازی اعلام نموده که تا سرانجام شهریور اطلاعات به جای مانده جهت اتصال به درگاه خدمات هوشمند دولت بروزرسانی می شوند.

از پای لنگ اتصال املاک و اسکان تا وعده های بزودی برای اتصال به درگاه خدمات هوشمند دولت!

طبق تبصره 7 قانون بودجه 1401 دستگاه ها مکلف هستند تا برای تحقق دولت الکترونیک و یکپارچه سازی سامانه ها به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند متصل شوند. این درگاه امکانات سایر نهاد ها را در زیر مجموعه خود قرار داده و تعدد سامانه ها برای انجام خدمات غیر حضوری را کاهش می دهد.

در این بین یکی از دستگاه هایی که تا به امروز اسامی بعضی از زیر مجموعه های آن اعلام شده که به پنجره واحد خدمات هوشمند متصل نشده، وزارت راه وشهرسازی است به طوری که اعلام شده بود سامانه املاک و اسکان سامانه نهضت ملی مسکن، بخش اتوبوسرانی ،سازمان هواپیمایی کشور ، شرکت رجا و سازمان نظام مهندسی به این پنجره خدمات متصل نشده اند.

طبق پیگیری های صورت گرفته از این دستگاه ها اعلام شده که بخش عمده ای از این اطلاعات بارگذاری شده و تاانتها شهریور هم تمامی اطلاعات به صورت کامل بارگذاری خواهد شد.

آقای داریوش باقر جوان گفت: از 18 اسفند پارسال با توجه به مصوبه اتصال به درگاه خدمات هوشمند دولت، سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای تمامی اطلاعات ونیازهای لازم در این خصوص را بارگذاری نموده است.

به گفته مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری تمامی خدمات ،فرآیند ها و دیتا ها در پنجره ملی خدمات الکترونیک از پارسال تا به امروز بارگذاری شده و این اطلاعات به تمامی درگاه های الکترونیک به وسیله دستگاه های حمل ونقل مسافری اتوبوس متصل شده است.

بعلاوه آقای محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام نموده است که اتصال به پنجره هوشمند خدمات دولت الکترونیک از وظایف سازمان هواپیمایی کشور است که بخش ها، امکانات و زیر ساخت ها ریل گذاری شده است.

او می گوید: برای بعضی از موضوعات کمیته هایی شکل گرفته و بعضی از موضوعات به زودی متصل و خدمات ارائه می گردد.

طیق پیگیری از شرکت رجا هم اعلام شد که تمامی اطلاعات بارگذاری شده و اطلاعات به جای مانده هم ظرف هفته آینده بارگذاری خواهد شد.

سامانه املاک و اسکان که مدت های زیادی با اختلالاتش مردم را از خود ناراضی نموده بود هم جزو سامانه هایی است که باید به درگاه خدمات هوشمند دولت متصل گردد.

طبق پیگیری های صورت گرفته از وزارت راه وشهرسازی برای اتصال به این سامانه، مهدی صفدری رئیس مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی اظهار داشت با توجه به تکالیف ابلاغی در راستای اجرای مصوبات جلسه 23ام شورای اجرای فناوری و اطلاعات،وزارت راه و شهرسازی طبق برنامه ریزی های صورت گرفته جهت تحقق این موضوع را هدف گذاری نموده و در این جهت کوشش دارد در بازه زمانی به جای مانده تا انتهای شهریور این امر عملیاتی گردد .

به گفته رئیس مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی در گام نخست نیز با توجه به کثرت مخاطبان،سامانه املاک و اسکان کشور و بعلاوه سامانه طرح نهضت ملی مسکن به سامانه پنجره واحد خدمات دولت(my.gov.ir) متصل شده است به نحوی که هموطنان می توانند به وسیله ورود به سامانه پنجره واحد خدمات دولت،بدون وارد شدن شناسه کاربری و کلمه عبور به سامانه های مزبور وارد شوند.

او درباره اتصال به پنجره واحد خدمات دولت و اقدامات اساسی صورت گرفته هم گفت: عقد تفاهمنامه با مشاور به منظور طراحی و پیاده سازی پنجره واحد، خدمات،استعلامات،مجوزهای کسب و کار ،برای مجموعه وزارت راه و شهرسازی، پیاده سازی مرکز زیرساخت پنجره واحد (SSO) در ستاد وزارت راه و شهرسازی و راه اندازی مرکز تبادل اطلاعات خوشه حمل و نقل و مسکن صورت گرفته است.

بعلاوه پیاده سازی استعلامات الکترونیکی بین دستگاهی بالغ بر 20دستگاه اجرایی ، پیگیری راه اندازی پنجره واحد خدمات برای سازمانها و شرکت های تابعه وزارت راه و شهرسازی ، پیگیری اتصال سامانه های پرکاربرد سازمان ها و شرکت های تابعه وزارت راه و شهرسازی به درگاه دولت من تا به امروز صورت گرفته است.

باتوجه به الکترونیکی شدن فرایند صدور مجوز های کسب و کار در مجموعه وزارت راه و شهرسازی در سامانه ملی مجوزهای کشور (Mojavez.ir)،بیشتر خدمات شامل 97 خدمت زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی الکترونیکی و به وسیله سامانه مذکور از ابتدای فروردین سال جاری در دسترس است که هموطنان با ورود به سامانه پنجره واحد خدمات دولت و مراجعه به سامانه صدور مجوزها،به درگاه های تخصصی ارائه خدمات سازمان ها و شرکت های تابعه وزارت راه و شهرسازی متصل شده و خدمات مربوطه را دریافت می نمایند.

سازمان نظام مهندسی هم پیش از این اعلام نموده بود که اقدامات لازم در حوزه اتصال به درگاه خدمات هوشمند در حال اجرا است و به زودی این اطلاعات تکمیل می گردد.

پیش از این وزیر ارتباطات اعلام نموده بود براساس قانون بودجه ، تمامی دستگاه ها ملزم هستند که تا انتها شهریور پنجره خدمات الکترونیک خود را راه اندازی نموده و آن را به پنجره خدمات هوشمند و الکترونیک دولت متصل نمایند

نهمین دوره ارزیابی توسعه دولت الکترونیکی، چندی پیش در میان 170 دستگاه و بیش از یک هزار و 600 خدمت مورد برگزار گردید. در این دوره، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان فناوری اطلاعات ایران و بیمه مرکزی ایران به ترتیب رتبه های اول تا سوم دستگاه های پرمراجعه دولت الکترونیکی را به خود اختصاص دادند.

با توجه به آنکه نزدیک به یک ماه زمان برای اتصال این دستگاه ها به درگاه ملی خدمات هوشمند به جای مانده است و باید دید که عملکرد این دستگاه ها چقدر قابل قبول خواهد بود.

خبرنگاران مالی راه و شهرسازی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 مرداد 1401 بروزرسانی: 29 مرداد 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29944

به "از پای لنگ اتصال املاک و اسکان تا وعده های بزودی برای اتصال به درگاه خدمات هوشمند دولت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از پای لنگ اتصال املاک و اسکان تا وعده های بزودی برای اتصال به درگاه خدمات هوشمند دولت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید