اظهارات تازۀ اردوغان دربارۀ تحریم های ایران

به گزارش شیوا مارکت، رجب طیب اردوغان در نشست حزب عدالت و توسعه مواضعش دربارۀ تحریم های آمریکا علیه ایران را تشریح کرد.

اظهارات تازۀ اردوغان دربارۀ تحریم های ایران

به گزارش ایرنا، وی در نشست اعضای حزب عدالت و توسعه در مجلس ملی ترکیه با اشاره به تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران با انتقاد از اجرای دور دوم تحریم واشنگتن اضافه نمود : نمی خواهیم در یک دنیای امپریالیست زندگی کنیم.

وی این تحریم ها را نادرست خواند و اضافه نمود: ترکیه در اجرای تحریم های اعلام شده علیه ایران، با آمریکا همراهی نخواهد کرد. مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز که به ژاپن سفر نموده است، امروز در مصاحبه با خبرنگاران در مرکز مطبوعات ملی ژاپن مجازات مردم ایران با استفاده از حربه تحریم را ناعادلانه و غیرمنصفانه خواند و گفت: تحریم آمریکا علیه ایران نتایج خاصی نخواهد داشت. وی با بی نتیجه خواندن تحریم آمریکا علیه ایران، گفت و گوی معنادار را موثرتر از تحریم دانست و این امر را موضع اصولی ترکیه اعلام نمود.

این مقام ترکیه همچنین کوشش برای منزوی کردن ایران را کاری غیرعاقلانه و خطرناک دانست و تاکید نمود: دستیابی به سازش عاقلانه تر از تحریم است و معتقدیم که این تحریم های یکجانبه کشورهای همسایه و بیشتر دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد.

چند روز پیش رخسار پکجان وزیر تجارت ترکیه هم اعلام نمود که به رغم تحریم آمریکا علیه تهران، در 9 ماه امسال روابط تجاری ایران و ترکیه افزایش یافته و به رقم 7.4 میلیارد دلار رسیده است.

اواخر سپتامبر امسال (شهریور) وزیر خارجه ترکیه پس از دیدار سه جانبه با همتایان ایرانی و روسی خود در جمع خبرنگاران به موضوع تحریم های واشنگتن علیه تهران پرداخت و گفت: ترکیه بدون توجه به تحریم یکجانبه آمریکا، به تجارت خود با ایران ادامه خواهد داد.

رییس جمهوری ترکیه نیز حدود یک ماه پیش در نخستین نشست مجلس ترکیه پس از تعطیلات تابستانی گفت: تحریم آمریکا علیه ایران و کوشش برای منزوی کردن آن را صحیح نمی دانیم. دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه امسال خروج این کشور از برجام را اعلام نمود، اما بلافاصله کشورهای امضا نماینده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چند جانبه بین المللی، تاکید نمودند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می نمایند. ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه دنیای به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است، اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن دنیا با آمریکا نشان داد که این کشور هیچ گاه به هدف خود دست نخواهد یافت و اکنون بر خلاف تحریم های اعمال شده قبلی علیه ملت ایران تنها تر از هر زمان دیگر است. به دنبال این اقدام ترامپ کشورهای اروپایی اعلام نمودند که به دنبال سازو کاری برای ادامه مبادلات اقتصادی با ایران هستند.

5252

sabzevartoday.ir: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 1754

به "اظهارات تازۀ اردوغان دربارۀ تحریم های ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اظهارات تازۀ اردوغان دربارۀ تحریم های ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید