سیگنال برجامی روحانی

به گزارش شیوا مارکت، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در دیدار با سیمون کاوونی، وزیر امورخارجه جمهوری ایرلند که کشورش نهاد تسهیل کننده شورای امنیت سازمان ملل در اجرای توافق هسته ای (برجام) است، وعده داد که ایران با رفع تحریم ها بلافاصله اقدامات جبرانی انجام دهد و گفت بهترین راه برای حل مسائل در سطوح دوجانبه، منطقه ای و بین المللی، مذاکره مبتنی بر احترام است. روحانی در این دیدار که در تهران برگزار گشت، تاکید کرد: ایران آمادگی دارد پس از رفع تحریم های غیرقانونی آمریکا و دست کشیدن این کشور از سیاست تهدید و فشار، بلافاصله اقدامات جبرانی خود را منطبق با مفاد برجام انجام دهد و به تعهدات خود عمل کند.

سیگنال برجامی روحانی

پیش تر خبرگزاری رویترز از علامت های دلگرم کننده ایران برای مصاحبه های هسته ای خبر داده بود. همچنین اخیرا به نقل از منابع اروپایی اعلام شد که تهران نشانه های مثبتی را درباره آغاز مصاحبه های غیررسمی پیرامون برنامه هسته ای فرستاده است. محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران نیز روز جمعه در توییتی بدون ارائه جزئیاتی گفت که ایران به زودی طرح و برنامه عملی سازنده ای را از طریق کانال های دیپلماتیک ارائه می کند.

از سوی دیگر روز گذشته وزارت امورخارجه آمریکا در صفحه رسمی خود در توییتر اظهاراتی را از آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه این کشور در رابطه با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) منتشر کرد. در این توییت آمده است: وزیرخارجه بلینکن در رابطه با مذاکرات هسته ای با ایران گفت، ما به روشنی مشخص کرده ایم که جهت دیپلماسی باز است. توپ در زمین ایران است که تصمیم گیری کند موافق است یا خیر.

دولت جدید آمریکا به رغم اینکه بار ها از تمایل خود برای بازگشت به برجام سخن گفته و مدعی شده است که آماده مذاکره با ایران برای پیوستن دوباره به این توافق است؛ اما تا به امروز هیچ اقدام عملی در این راستا و رفع تحریم های وضع شده علیه کشورمان انجام نداده است. مقامات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارند که آمریکا به عنوان طرفی که توافق هسته ای را نقض کرده و از آن خارج شده است، ابتدا باید به توافق بازشود و با رفع تحریم های وضع شده علیه کشورمان حسن نیت خود را نشان دهد. وزیر امورخارجه چین نیز روز یکشنبه در نشست خبری سالانه خود گفت که امیدوار است دولت آمریکا تحریم های ناعادلانه علیه ایران را لغو کند.

همکاری با آژانس

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در دیدار خود با وزیرخارجه جمهوری ایرلند گفت که ایران به رغم توقف اجرای پروتکل الحاقی، همچنان مصمم به همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایفای وظایف این سازمان براساس توافق اجرا شده است.

تعلیق مشروط اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران با هشدار کشور های غربی عضو برجام روبرو شده بود و حتی تروئیکای اروپایی با حمایت آمریکا قصد داشتند قطعنامه ای توبیخی علیه ایران در نشست اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی صادر کنند که از آن عقب نشینی کردند؛ امری که خود به عقیده برخی تحلیلگران سیگنال مثبتی از سوی غرب درخصوص احیای برجام و زنده نگه داشتن راهکار های دیپلماتیک تلقی می شود.

حسن روحانی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: جمهوری اسلامی ایران متعهد به برجام و حفظ آن است و تنها طرفی است که برای آن هزینه پرداخته است؛ اما این وضع نمی تواند به همین شکل تداوم یابد و برای حفظ و احیای برجام اجرای کامل قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل از سوی همه اعضای برجام ضروری است.

همچنین رئیس جمهور ایران در این دیدار از اعلام آمادگی ایران برای همکاری با نهاد های بین المللی برای حل وفصل بحران های منطقه خبر داد. وی در این رابطه اضافه نمود: بهترین راه برای حل مسائل با همکاران اروپایی در سطوح مختلف دوجانبه، منطقه ای و بین المللی، مذاکرات مبتنی بر احترام متقابل و پرهیز از هرگونه تهدید و فشار است.

نقش ایرلند در احیای برجام

ایرلند طرف توافق هسته ای با ایران نیست؛ اما در حال حاضر در شورای امنیت سازمان ملل متحد عضویت دارد و به عنوان تسهیل کننده قطعنامه 2231 شورای امنیت درخصوص توافق هسته ای، موظف شده تا سایر اعضای شورا را در جریان اجرای برجام قرار دهد. وزیر امورخارجه ایرلند نیز در این دیدار با اشاره به نقش این کشور به عنوان عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل برای 2 سال آینده و جایگاه تسهیل گری در اجرای برجام و قطعنامه 2231 سازمان ملل متحد گفت: خروج ترامپ از توافق برجام یک اشتباه تاریخی بود و دولت جدید آمریکا مصمم به بازگشت به برجام است.

سایمون کاوونی با بیان اینکه برجام را به عنوان یک توافق بین المللی برای صلح بسیار ارزشمند می دانیم، اضافه نمود: ما تمام تلاش خود را برای حفظ برجام انجام خواهیم داد و حاضریم هر نقش ممکن که می تواند به بهتر شدن شرایط و آغاز دوباره مصاحبه های همه اعضای برجام کمک کند، ایفا کنیم. وزیر امورخارجه ایرلند با اشاره به تغییرات ایجادشده در دولت آمریکا و تمایل دولتمردان این کشور برای بازگشت به برجام، اظهار کرد: با شرایط جدید فرصت مناسبی برای مذاکره و مصاحبه ایجاد شده است که باید از آن به عنوان ملتزم شدن همه اعضا به اجرای برجام استفاده کنیم.

وزیر خارجه جمهوری ایرلند در این سفر علاوه بر حسن روحانی، با محمدجواد ظریف نیز دیدار و رایزنی کرد. در دیدار ظریف و وزیرخارجه ایرلند که در محل وزارت خارجه برگزار گشت، دو طرف ضمن مصاحبه درمورد برجام، در ارتباط با مسائل دوجانبه و آخرین تحولات بین الملل نیز به رایزنی و مصاحبه پرداختند. در این دیدار، سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امورخارجه و سعید خطیب زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز حضور داشتند. سفر وزیرخارجه جمهوری ایرلند به تهران چند روز پس از آن انجام می شود که این کشور گفت سفارت خود را در تهران بازگشایی می کند. ایرلند سفارت خود را به دلیل کاهش بودجه تعطیل کرده بود.

ابراز امیدواری چین به لغو تحریم ها

از سوی دیگر وزیر امورخارجه چین گفت که امیدوار است آمریکا تحریم های ناعادلانه علیه ایران را بردارد. وانگ یی، وزیر امورخارجه چین روز یکشنبه در نشست خبری سالانه خود ابراز امیدواری کرد که دولت جدید آمریکا دست به اقداماتی صادقانه درقبال ایران بزند؛ ازجمله تحریم های ناعادلانه علیه ایران را لغو کند. وی همچنین گفت که ایران نیز باید رویکردی مسوولانه در این زمینه اتخاذ کند. وانگ یی شرح داد: ما امیدواریم که ایران و آمریکا بتوانند در یک فرایند متقابل و به صورت گام به گام برای حل مسائل پیرامون برجام قدم بردارند.

فهم مشترک

همچنین کننده روسیه در سازمان های بین المللی عقب نشینی اروپا از صدور قطعنامه انتقادی علیه ایران را نشان دهنده عقلانیت و فهم مشترک دانست. به گزارش ایسنا میخائیل اولیانوف، کننده دائم روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین روز یکشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: اطلاعات منفی بسکمک پیرامون ما در جریان است؛ اما واقعیت آن چنان که تصور می شود، بد نیست. به عنوان مثال هفته گذشته که E-3 (انگلیس، فرانسه، آلمان) پیش نویس قطعنامه عجیب خود درخصوص ایران را کنار گذاشت، نمایش عقلانیت و فهم مشترک بود. امیدواریم که درمورد سایر موضوعات حیاتی نیز عقل سلیم غالب باشد. اولیانوف در روز های اخیر بار ها بر لزوم اتخاذ تصمیمات درست و مسوولانه درخصوص برجام تاکید کرده و خواستار به کارگیری دیپلماسی برای حل اختلافات در این زمینه و عبور از بن بست کنونی شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 17 فروردین 1400 بروزرسانی: 17 فروردین 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 28692

به "سیگنال برجامی روحانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیگنال برجامی روحانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید