اعلام شرایط اضطراری در اسپانیا

به گزارش شیوا مارکت، خبرنگاران : به دنبال شیوع گسترده ویروس کرونا در اسپانیا، دولت این کشور پس از رأی دادگاه علیه قرنطینه مادرید، با اعلام شرایط اضطراری، از برقراری مجدد اقدامات محدودکننده سفر در مادرید و 8 شهر اطراف آن اطلاع داد.

اعلام شرایط اضطراری در اسپانیا

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، یورونیوز اظهار داشت، پس از کشمکش های بسیار، خاتمه با تصویب قانونی وضع محدودیت های اجباری از سوی دادگاه مادرید در روز پنج شنبه، دولت اسپانیا از برقراری محدودیت های اجباری دو هفته ای (15 روزه) از جمله محدودیت های سفر در مادرید و 8 شهر اطراف آن اطلاع داد. طبق این مصوبه مقامات مادرید محدودیت های مربوط به سفر را که از سوی دولت ارائه شده بود اما دادگاه آن را نپذیرفته بود، دوباره بازمی گردانند.

پیش از این پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا در پی شیوع گسترده موج سوم کرونا در این کشور، به دنبال قرنطینه کامل شهر مادرید به مدت دو هفته برآمده بود که با دلیل مطرح شده از سوی خانم دیاز آیوسو رئیس محافظه کار مادرید مبنی بر نقض حقوق چهار میلیون و پانصد هزار نفر از شهروندان از سوی دادگاه مادرید رد شده بود. اما اقدامات محدودنماینده جدید در واقع به معنی ایجاد محدودیت برای سفرهای غیرضرور به پایتخت و خروج از آن و همچنین درخصوص 8 شهر حومه آن خواهد بود.

این اقدامات همچنین شامل اعمال محدودیت برای بارها و رستورانها، فروشگاه ها، باشگاه و آرایشگاه ها و محدودیت تجمع (کمتر از 6 نفر) در مکان های عمومی و اختصاصی خواهد بود.

وزیر کشور اسپانیا گفت: هفت هزار افسر پلیس مأمور اجرای این طرح خواهند بود که از روز آدینه کنترل های لازم را انجام می دهند.

دولت خواهان تسریع در پیشبرد این برنامه شد چرا که روز دوشنبه تعطیلات عمومی در پیش است و هزاران نفر برای گذراندن آخر هفته به این مناطق رو خواهند آورد.

چالش قدرت بر سر کووید 19

تصمیمات اخیر دولت، منجر به اختلاف بین دولت سانچز و خانم دیاز آیوسو رئیس محافظه کار شهر مادرید شده است که در آن ریاست محلی مادرید با اعمال این محدودیت ها به دلیل آسیب زدن به آزادی های فردی شهروندان و اقتصاد مخالفت نموده است.

با وجود اینکه دادگاه عالی مادرید یک هفته قبل با این دلیل که این اقدامات به حقوق اساسی و آزادی چهارونیم میلیون ساکنان این مناطق صدمه وارد می نماید، به مقابله با آن برخاسته بود، اما این دادگاه در حال حاضر، با اعلام موافقت با این تصمیم، بیان داشته که این اعمال محدودیت ها در آزادی افراد، جز در سایه اعلام شرایط هشدار امکان پذیر نخواهد بود. اعلام شرایط اضطراری به دولت مرکزی قدرت فوق العاده ای می دهد تا با ایجاد محدودیت های موقت در حقوق اساسی شهروندان بحران موجود را مدیریت کند.

آیوسو نیز که پیش از این با اتخاذ چنین تدابیر سختگیرانه ای به دلیل خسارت به اقتصاد مخالفت نموده بود، روز پنج شنبه از ساکنان مادرید خواست که شهر را ترک ننمایند و توصیه های بهداشتی را به ویژه در روزهای آینده نزدیک تعطیلات آخر هفته رعایت نمایند.

به دنبال دستور وزارت بهداشت، مقامات مادرید که با دولت مرکزی در ابتدا بر سر این دستور درگیر بودند، اظهار داشتند که با وجود اجرای این حکم، آن را در دادگاه به چالش خواهند کشید.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، در منطقه مادرید طی دو هفته 723 مورد ابتلا به ویروس کرونا در هر 100 هزار نفر جمعیت گزارش شده که بیشترین تعداد در اروپا پس از آندورا است.

پدرو سانچز، نخست وزیر سوسیالیست این کشور پیش از اعلام شرایط اضطراری با رئیس منطقه ای مادرید تلفنی صحبت نموده و به او اولیتماتوم داده بود. طبق گزارش ها، سانچز به آیوسو گفته بود اگر به سرعت اقدام ها را جدی نگیرد یا تقاضای رسمی برای اعلام شرایط اضطراری نکند، دولت مرکزی خود اقدام خواهد نمود.

این در حالی است که اختلاف بین دولت محافظه کار مادرید و سانچز، رهبر حزب سوسیالیست، خشم بسیاری از اسپانیایی ها را به وجود آورده است که استفاده از یک فاجعه بهداشت عمومی برای درگیری سیاسی را تحقیر می نمایند.

بنا به گزارش تارنمای ورد مترز، اسپانیا با ثبت بیش از 890 هزار مورد مبتلا به ویروس کرونا، 40 درصد ظرفیت بیمارستان های این کشور را به درمان بیماران کووید-19 اختصاص داده است.

مجله باهام: مجله باهام: با هم سفر کنیم

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 24144

به "اعلام شرایط اضطراری در اسپانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام شرایط اضطراری در اسپانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید