هفت راز مخوف درباره بازار گوشی موبایل ایران

به گزارش شیوا مارکت، گزارش آماری انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی جزییات دقیقی از شرایط این بازار را در سال گذشته و دو ماه ابتدای سال جاری نشان می دهد؛ جزییاتی مثل اینکه کدام برند های گوشی تلفن همراه در میان ایرانی ها محبوب تر هستند. اگر کمی صبر و حوصله داشته باشید می توانیم با زیر و رو کردن این گزارش به اسرار بازار موبایل دست پیدا کنیم.

هفت راز مخوف درباره بازار گوشی موبایل ایران

اول ظرف 12 ماه سال 98 تعداد 15 میلیون و 380 هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده است که از این تعداد بالغ بر 14 میلیون آن توسط مردم خریداری و در شبکه ارتباطی تلفن همراه کشور فعال شده است. تنها در ماه آخر سال 98 تعداد یک میلیون و 500 هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده که یک میلیون و 300هزار دستگاه از آن همین حالا در شبکه فعال است. این یعنی در ماه پرتقاضایی مثل اسفند ایرانی ها در ماه یک میلیون و 300 هزار گوشی موبایل خریداری می نمایند. در بقیه ماه ها میزان احتیاج بازار باید کمتر از این حرف ها باشد. نه؟ بیشترین میزان واردات موبایل در سال 98 در دی ماه رخ داده است. در این ماه تعداد یک میلیون 800هزار دستگاه موبایل وارد کشور شد در حالی که رکورد خرید موبایل توسط مردم در بهمن ماه سال 98 و با فروش یک میلیون و 500 هزار دستگاه گوشی موبایل به ثبت رسیده است.

دوم ویروس لعنتی کرونا جهان را مضحکه خودش نموده است؛ در مدتی که از چین و هند و آفریقا گرفته تا اروپا و آمریکا و کانادا همه از ترس این بیماری ماست ها را کیسه نموده اند و ترمز صادرات، واردات را کشید ه اند، آمار ها نشان می دهد ظرف مدت 50 روز یعنی از ابتدای فروردین تا 20 اردیبهشت تنها 700هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده است. با این حال فعالان بازار موبایل می گویند مصرف ماهانه کشور همان یک میلیون و 200 هزار دستگاه است. چیز دیگری که این گروه از فعالان مالی را آزار می دهد توقف تخصیص ارز مورد احتیاج شرکت ها برای واردات موبایل است که به گفته خودشان از اسفند 98 رخ داده است.

سوم با توجه به اینکه از اول اسفندماه تا همین چند روز پیش بازار های مختلف تعطیل بوده اند و مردم در قرنطینه به سر می بردند، می توان حدس زد در این مدت بازار فروش گوشی ایران فعلا دست فروشگاه های آنلاین است.

چهار اطلاعات ثبت شده در سامانه همتا نشان می دهد از میان گوشی های موبایل فعال شده در کشور همچنان سامسونگ با 56درصد، بیشترین سهم بازار موبایل را در اختیار دارد. پس از سامسونگ محصولات نوکیا با 17 درصد، هواوی با 9 درصد، شیائومی با هفت درصد، اپل با پنج درصد و آنر با سه درصد رتبه های دوم تا ششم را به لحاظ سهم بازار در اختیار دارند. بیشترین میزان رشد متعلق به برند شیائومی است که در یک سال گذشته توجه مردم را به خود جلب نموده.

پنجم گوشی های سامسونگ مدل گلکسی A10، A10s و A50 محبوبت ترین موبایل های هوشمند بازار ایران بوده اند. در میان گوشی های ساده دکمه ای و ارزانقیمت، فزونی با نوکیا 106 است.

ششم نیمه اول سال هنوز می توانستید سفر خارجی بروید، برای خودتان موبایل بخرید و با استفاده از معافیت های گمرکی با قیمت خیلی کمتر از بازار صاحب آیفون های اپل یا گلگسی های سامسونگ شوید، اما در نیمه دوم سال قوانین تغییر کرد. معافیت گمرکی حذف شد و مبنای محاسبه عوارض و مالیات از ارز 4200 تومانی به ارز نیمایی تبدیل شد. به همین دلیل ساده خرید موبایل در سفر خارجی عملا صرفه مالی خود را از دست داد. با این حال واردات موبایل اپل هنوز توسط مسافر ها انجام می گردد. آمار ها می گویند در اسفندماه 98 از مجموع 64 هزارو 950 دستگاه گوشی موبایل اپل وارد شده به کشور تنها 11 هزار و 200 دستگاه به شکل تجاری وارد شده و زحمت 53 هزار و 750 دستگاه دیگر را مسافران کشیده اند.

هفتم تعداد یک میلیون 360هزار دستگاه موبایل وارد شده به کشور در اسفند ماه سال 98 عمدتا مدل هایی باقیمت زیر 300 دلار بوده اند و تنها 140 هزار دستگاه موبایل وارد شده در اسفند ماه قیمتی بالاتر از 300 دلار داشته اند.

tour-thailand.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

منبع: فرارو
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 20402

به "هفت راز مخوف درباره بازار گوشی موبایل ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفت راز مخوف درباره بازار گوشی موبایل ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید