افتتاح کتابخانه ای به یاد پدر تعلیمات عشایری در شیراز همزمان با شروع هفته کتاب

به گزارش شیوا مارکت، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در فارس، مرتضی جعفری، رییس سازمان فرهنگی شهرداری شیراز ظهر امروز سه شنبه در نشست خبری اعلام برنامه های این سامان در هفته کتاب که بر بستر فضای مجازی برگزار گردید، گفت: کتابخانه عمومی و سالن استاندارد بهمن بیگی با حدود 6 هزار جلد کتاب شروع به کار خواهد نمود و غنی ترین کتابخانه جنوب کشور در حوزه تاریخ و ادبیات خواهد بود.

افتتاح کتابخانه ای به یاد پدر تعلیمات عشایری در شیراز همزمان با شروع هفته کتاب

اجرای طرح اتوبوس کتاب با عنوان راستا دانایی

وی از اجرای طرح اتوبوس کتاب با عنوان راستا دانایی در 4 منطقه کم برخوردار شیراز اطلاع داد که با 1000 جلد کتاب به ارائه خدمت می پردازد و همچنین سالن مدیایی برای برنامه های ترویجی ویژه بچه ها با ظرفیت 20 نفر در این اتوبوس تعبیه شده است.

معاون فرهنگی شهرداری شیراز ادامه داد: در روز 24 آبان ماه جاری از ساعت 17 پویش کتاب توریست شروع به کار می نماید که در این طرح 11 کتاب کودک نویسندگان ایرانی به زبان انگلیسی و 3 کتاب به زبان عربی در سامانه بین المللی کتاب در گردش bookcroosing ثبت و در اختیار راهنمایان توریستی داوطلب و متخصص شیراز قرار می گیرد تا این کتاب ها گردش خود را در کشورهای دنیا شروع نمایند.

وی اضافه نمود: از سلسله برنامه های شبکه بچه ها دوستدار کتاب شیراز دوشنبه 26 آبان ماه سومین کتابخانه تخصصی بچه ها شکوفه های کتاب در موسسه خیریه و پرورشگاه فرشتگان آشیانه مهر راه اندازی می گردد. پیش از این 2 کتابخانه شکوفه های کتاب در دو مدرسه مناطق کم برخوردار شیراز راه اندازی شده بود.

آنالیز آثار اقتباسی مطرح در سینما کتاب شیراز

جعفری با یادآوری اینکه طرح سینما کتاب با موضوع نقد و آنالیز فیلم های اقتباسی مطرح دنیا و ایران در بستر فضای مجازی از آدینه 30 آبان ماه شروع به کار می نماید، عنوان نمود: هر هفته یک فیلم تا انتها سال آنالیز و کتاب مرتبط با آن نقد و آنالیز می گردد.

وی اضافه نمود: در قالب برنامه های شبکه نابینایان دوستدار کتاب شیراز نیز روز چهارشنبه 28 آبان ماه از 14 عنوان کتاب کودک بریل که توسط سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز و با همکاری موسسه نابینایان توانگران کارآفرین شیراز فراوری شده است، رونمایی می گردد و در اختیار کتابخانه های عمومی 4 مرکز نابینایان قرار می گیرد.

برگزاری جشن امضای کتاب درآمدی بر شناخت گورستان دارالسلام شیراز

به گفته جعفری، سایت رسمی دبیرخانه دائمی ترویج کتاب خوانی شیراز به زبان انگلیسی به منظور معرفی ظرفیت ها و زیرساخت های کتاب خوانی شیراز در این هفته رونمایی شده و شروع به کار می نماید. همچنین با توجه به پیوند ادبیات و کتاب با توسعه توریستی آیین جشن امضای و نقد کتاب درآمدی بر شناخت گورستان دارالسلام شیراز برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز اعلام نمود تا انتها امسال درنگ گاه کتاب در بلوار شهید کسایی شیراز ایجاد می گردد که فضایی تعاملی با موضوع کتاب خوانی در بستر شهری و انسان محور خواهد بود.

وی اضافه نمود: بوستان مطالعه شیراز با 2 قرائت خانه در بلوار گفتار، پیشرفت حدود 40 درصدی داشته و تا هفته شیراز افتتاح می گردد.

در همین حال به گفته جعفری، 10 اِلِمان کتاب و کتاب خوانی با همراهی سازمان سیما و منظر شهرداری شیراز طراحی، ساخت و در سطح شهر شیراز نصب و 3 کتابخانه عمومی در فرهنگسراهای شیراز نیز تا انتها سال افتتاح می گردد که یکی از این کتابخانه به قرائت خانه ای با حداقل 80 نفر ظرفیت مجهز خواهد بود.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در انتها، گفت: 30 تاکسی دیگر در قالب طرح تاکسیرانان دوستدار کتاب شیراز تا انتها سال به تاکسی کتاب مجهز می شوند.

رونمایی از 50 عنوان کتاب صوتی برای نابینایان

همچنین در این نشست که چند ساعت به درازا کشید و خبرنگاران شیرازی امکان پرسش از مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران را نیافتند، سرپرست کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان فارس، پیش از رونمایی از پوستر بیست و هشتمین هفته کتاب در استان فارس، خبر از رونمایی 50 عنوان کتاب صوتی در هفته کتاب داد.

سعیدرضا کامرانی گفت: رونمایی از کتاب های صوتی ویژه نابینایان و برگزاری نشست مجازی قصه گویی و کتاب خوانی با حضور یکی از استادان برجسته و دعوت از اعضای نوجوان کتاب خوان استان های منطقه 3 کشور در برنامه های مجازی، از جمله برنامه های کانون فارس در هفته کتاب و کتاب خوانی است.

برپایی تور مجازی بازدید از کتابخانه های فعال کانون

وی از راه اندازی تور مجازی بازدید از کتابخانه های فعال کانون در سطح استان، اطلاع داد و اجرای مجازی سرود همگانی با مشارکت همه مراکز فرهنگی هنری کانون با موضوع کتاب، مسابقه کتاب خوانی مجازی ویژه اعضای کودک و نوجوان، تهیه پوستر و انتشار آن در فضای مجازی با هدف اعلام برنامه های هفته کتاب و ارائه فعالیت های کتاب محور در گروه های مجازی مراکز استان از دیگر برنامه هایی است که سرپرست اداره کل کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان استان فارس به آن اشاره نمود.

وی همچنین به فراوری محتوا در فضای مجازی توسط مربیان کانون هم اشاره نمود و گفت: همه فعالیت های این هفته، به صورت مجازی و با حضور اعضای کودک و نوجوان و مربیان متخصص به انجام می رسد.

کامرانی با بیان اینکه شیراز هم شهر دوستدار کودک است و هم پایتخت کتاب ایران، عنوان نمود: کانون در راستای برنامه های هفته کتاب برنامه متنوعی دنبال می نماید؛ از جمله رونمایی از 50 عنوان کتاب برای ناشنوایان که در استودیو کانون صدابرداری شده است.

وی اضافه نمود: مسابقه کتابخوانی در 42 مرکز ثابت و 6 مرکز سیار، ارایه فعالیت های کتاب محور در گروه های مجازی و فراوری 28 انیمیشن با موضوع کتاب و فراوری 2 کتاب از آثار مربیان کانون از جمله برنامه های کانون به مناسبت هفته کتاب در استان فارس است.

پیشنهاد تاسیس موزه تخصصی کودک و نوجوان در شیراز

سرپرست کانون پرورش فکری فارس در انتها پیشنهاد تاسیس موزه تخصصی کودک و نوجوان در شیراز به عنوان شهر دوستدار کودک داد و گفت: ایجاد تندیس و المان کتاب در تمامی شهرهای استان لازم است.

یادآور می گردد، بیست و هشتمین هفته کتاب و کتاب خوانی 24 تا 30 آبان 1399 در استان فارس با 2000 برنامه خرد و کلان همراه خواهد بود.

تایلند: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 25118

به "افتتاح کتابخانه ای به یاد پدر تعلیمات عشایری در شیراز همزمان با شروع هفته کتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح کتابخانه ای به یاد پدر تعلیمات عشایری در شیراز همزمان با شروع هفته کتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید