افزایش فراوری 25درصدی برنج درجه یک کشور در گیلان

به گزارش شیوا مارکت، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گفت: برداشت راتون در شالیزارهای گیلان با 25 درصد افزایش محصول به خاتمه رسید.

افزایش فراوری 25درصدی برنج درجه یک کشور در گیلان

لیلا بذرکار در گفت و گو با خبرنگاران، با بیان اینکه گیلان 238هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و سال جاری پرورش این محصول بیشتر از سال گذشته است، گفت: در سالجاری در 75 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان راتون پرورش داده شد.

وی اضافه نمود: کشاورزان استان در سالجاری 73 هزار و 500 تن شلتوک به ارزش 477 میلیارد تومان برداشت کردند.

بذرکار ادامه داد: شرایط مناسب آب و هوایی موجب افزایش فراوری شلتوک راتون در گیلان شده است و در مجموع فراوری این محصول 25 درصد بیشتر از پارسال است.

معاون بهبود فراوریات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان توضیح داد: رشت بزرگترین شهرستان برنج خیز کشور است و سال جاری پرورش راتون در شهرستان رشت بیشتر از شهرستانهای دیگر استان است.

وی اضافه نمود: پس از رشت بیشترین راتون در شهرستان صومعه سرا پرورش داده شده است.

بذرکار گفت: در گویش محلی گیلان به راتون شابج یا ورزکی گفته می گردد که برنجی بسیار خوش پخت تر و با کیفیت تر از برنج اولیه است.

وی با بیان اینکه راتون از برنج های درجه یک است که در گیلان فراوری می گردد، خاطرنشان کرد: اغلب راتون فراوری شده خود مصرفی است و کشاورزان این نوع برنج را در خانواده های خود مصرف می نمایند.

لازم به ذکر است؛ به ساقه هایی که بعد از درو برنج در شالیزارها می روید راتون گفته می گردد. کارشناسان جهاد کشاورزی معتقدند عطر و طعم راتون بهتر از برنج برداشت اول شالیزارهاست.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 1578

به "افزایش فراوری 25درصدی برنج درجه یک کشور در گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش فراوری 25درصدی برنج درجه یک کشور در گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید