افشای پشت پرده به آشوب کشیدن اعتراضات مردم ، باز هم مطالبات مردم قربانی آتش بازی

به گزارش شیوا مارکت، تصاویری که از تجمعات مردم عادی طی امروز و دیروز در فضای مجازی منتشر شد، از اعتراض به گرانی بنزین، گسترش فقر تا بازی فوتبال و حتی شطرنج و نهایتا خوابیدن در کنار خیابان بود اما دوباره عده ای باز هم دست به تخریب اموال عمومی زدند.

افشای پشت پرده به آشوب کشیدن اعتراضات مردم ، باز هم مطالبات مردم قربانی آتش بازی

گروه سیاسی خبرنگاران - سید مهدی حاجی آبادی؛ طبق معمول مردم در مسئله اجتماعی و اقتصادی مطالبه ای می کنند و عده ای با ماهیگیری از آب گل آلود، مطالبات مردم را هم به حاشیه می برند؛ تصاویری که از تجمعات مردم عادی طی امروز و دیروز در فضای مجازی منتشر شد، از اعتراض به گرانی بنزین، گسترش فقر تا بازی فوتبال و حتی شطرنج و نهایتا خوابیدن در کنار خیابان بود.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

متاسفانه در مناطقی که سابقه شلوغی و آسیب زدن به اموال عمومی دارد، دوباره عده ای باز هم دست به تخریب اموال عمومی زدند. طبق آمار های منتشر شده در طول چندسال گذشته، مردم در بخش های مختلف کشور صد ها بار دست به تجمع و اعتراض زده اند.

عدم پرداختن مسئولان در این چندسال که جرقه هایی از این حوادث شکل گرفته بود، قابل بررسی است و می بایست نهاد های ذیربط پاسخگو باشند. ایجاد سازوکار قانونی برای اعتراض یکی از خواسته های صحیحی است که متاسفانه دولتمردان در طول چندسال گذشته هیچ فکری برای آن نکردند. در چارچوب برنامه ریزی شده و بر اساس قانون اساسی حق اعتراض و انتقاد باید برای همه افراد در نظر گرفته گردد.

گرانی های اخیر، اعلام افزایش قیمت بنزین و قطع یارانه بخشی از مردم بدون آنکه پیوست رسانه ای و توجیهی داشته باشد، باعث نگرانی مردم می گردد. دولت برای اینطور فعالیت هایی لازم است که به فکر فضای اجتماعی و بازخورد های آن نیز باشد. عدم ورود مسئولان در میان مردم و گفتگوی بی پرده و صریح با آنان باعث احساس جدایی و انفکاک میان آنان و بدنه مردم می گردد. حضور فعالانه، موثر و تعاملی رییس جمهور، وزرا، دولتمردان و سایر مسئولان می تواند بخشی از درد و رنج مردم را کاهش دهد.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

دادن وعده های مختلف و بی نتیجه تنها باعث افزایش نارضایتی عمومی می گردد. سیاه نمایی های شدید در کنار بالا بردن سطح توقعات در کشور است که مبدأ امروزی آن را باید در دو انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و 96 پیدا کرد. نامزد های ریاست جمهوری و در رأس آن ها آقای روحانی و همراهان اصلاح طلبش بدون در نظر دریافت مصالح و منافع عمومی، بی تقوایی سیاسی را به اوج رسانده و ضمن ارائه تصویری فوق سیاه از کشور، وعده هایی دادند که برای خود آن ها نیز روشن بود تحقق آن ها حتی در چند دوره پی در پی مدیریتی امکان پذیر نیست. اما این سیاه نمایی ها با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری به آخر نرسید.

فشار های اقتصادی و گاهی عجیب و غریب بر معیشت مردم باعث نارضایتی گسترده ای شده است. سفره خانواده ها هر روز کوچک و کوچک تر می گردد و سهم آن ها از درآمد های ملی کمتر و کمتر. خانواده کارگری و کارمندی نمی توانند از حداقل هزینه های زندگی برآیند و این حجم فشار بر مردم، بی سابقه بوده است تا آنجا که حقوق قانون کار کفاف یک زندگی بخور و نمیر را هم نمی دهد!

حساب اعتراض از اغتشاش و مطالبه گری جدا است. اعتراض حق مسلم مردم است و مسئولان موظف به پاسخگویی هستند. در این موضوع اختلافی نیست. اما اعتراض باید قانونی و مسالمت آمیز باشد؛ وقتی شعار های ضد اسلامی، ضدایرانی و تجزیه طلبانه سر داده می گردد، اولین اتفاقی که می افتد، به حاشیه رفتن مطالبات مردم می گردد.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

همیشه پای اهمال دولت در میان است

با اجرای سهمیه بندی بنزین از سال 86، متوسط مصرف روزانه بنزین به 60 میلیون لیتر کاهش یافت. اما با حذف کارت سوخت، این رقم به 90 تا 100 میلیون لیتر رسید و اواخر پارسال تا سقف 135 میلیون لیتر در روز هم بالا رفت. حذف کارت سوخت، به معنای فاصله گیری از شفافیت آماری و تشدید قاچاق بود.

با فرایند پیشین ممکن بود مجبور باشیم بنزین را با قیمت روز دنیا وارد کنیم، اما به قیمت یارانه ای قاچاق گردد! روزانه 100 میلیارد تومان خسارت قاچاق بنزین از کشور است؛ یعنی ماهانه سه هزار میلیارد و سالانه 36 هزار میلیارد تومان. این را با رقم یارانه پرداختی در هر ماه که حدود 3800 میلیارد تومان است، مقایسه کنید. می شد این مبلغ را صرف حمایت از تولید و ایجاد اشتغال کرد.

متاسفانه دولت و تیم زنگنه صرفاً از سر لجبازی با دولت قبل و تداوم دو قطبی های عوام فریبانه، کارت سوخت را حذف و موجب بازگشت قاچاق در شش سال اخیر شدند. برای مقابله با مصیبت قاچاق، می شد بدون افزایش قیمت بنزین، کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین را احیا کرد و مصرف مازاد سهمیه (مثلاً 60 یا 90 لیتری) را حتی با قیمت 3 هزار تومان یا بالاتر حساب کرد.

دولت، شش سال خلاف مصلحت عمل کرد و قیمت بنزین را با وجود افزایش سالانه تورم- که به 40 درصد و بالاتر هم رسید- ثابت نگه داشت؛ سپس، چند ماه بعد از انتخابات ریاست جمهوری 96، خواستار افزایش انفجاری قیمت به جبران آن کوتاهی 6 ساله شد!

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

با افزایش تدریجی و سالانه قیمت در حد 15 تا 20 درصد، می شد قیمت را در مقایسه با کشور های همسایه که سوخت به آنجا قاچاق می گردد، واقعی تر کرد و مجبور نبود ناگهان در لایحه بودجه 98، پیشنهاد افزایش 50 تا 100 درصدی قیمت را روی میز کنندگان مجلس گذاشت؛ که با مخالفت مجلس هم رو به رو شد.

و نهایتا در میان طرح های متفاوت و خوب برای اجرای طرح هدفمندی و اصلاح قیمت بنزین، دولت بدترین شکل و بدترین زمان را برای اجرا بدون هیچ زمینه سازی مردم آغاز کرد و طبق معمول نتیجه را برای سوء استفاده و به انحراف کشیدن مطالبات مردم فراهم کرد.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 13736

به "افشای پشت پرده به آشوب کشیدن اعتراضات مردم ، باز هم مطالبات مردم قربانی آتش بازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشای پشت پرده به آشوب کشیدن اعتراضات مردم ، باز هم مطالبات مردم قربانی آتش بازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید