امریکا در راستا عبور از دموکراسی

به گزارش شیوا مارکت، در یک سال اخیر و با بالاگرفتن تنش ها و اعتراضات بر سر نژادپرستی سیستماتیک در امریکا، نگرانی های مردم این کشور درخصوص دموکراسی رنگی دیگر گرفته است. این نگرانی ها در خاتمه نخستین مناظره ریاست جمهوری امریکا که هفته پیش برگزار گردید، شدتی بیشتر گرفته است و جامعه امریکا که همیشه مدعی دموکراسی بوده است،

امریکا در راستا عبور از دموکراسی

این سؤال را مطرح نموده که در این شرایط آیا می توان امیدوار بود پایه های دموکراسی در کشورشان همچنان مستحکم بماند یا وقایع سال های اخیر همچون سیلابی به عمق این پایه ها نفوذ نموده و آنها را سست نموده است. تحلیل هایی که در یک هفته اخیر بعد از مناظره دونالد ترامپ و جو بایدن در رسانه های امریکایی منتشر شد، گویای همین نگرانی ها از زاویه دید تحلیلگران بود. در اینجا 5 نمونه از این تحلیل ها را درباره تأثیرات دوره ترامپ بر فرایند دموکراسی در امریکا می خوانید:

دموکراسی امریکا روی لبه تیغ

جان آر آلن

رئیس اندیشکده بروکینگز

نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری 2020 امریکا نشان داد که دموکراسی امریکا، در تهدید است. این شاید یکی از خطرناک ترین برهه های تاریخ امریکا باشد. خطری که بیشتر از جانب رئیس جمهوری این کشور احساس می گردد. در سال های اخیر شاهد سه مسأله بوده ایم که نشانه های این خطر بودند و در این مناظره هم مشهود بود. نخست، رجحان نژاد سفید و جزم اندیشی های نژادپرستانه است. تحقیقات نشان می دهد، عوامل اصلی خشونت هایی که امروز در جامعه امریکا دیده می گردد، گروه هایی هستند که به رجحان نژاد سفید اعتقاد دارند. گزارش های وزارت امنیت داخلی امریکا و

اف بی آی نیز این واقعیت را تأیید می نمایند. در حالی که این دست اعتقادات خلاف جهت دموکراسی هستند، دونالد ترامپ در مناظره خود همانند سال هایی که در سمت رئیس جمهوری امریکا بوده است، حاضر به محکوم کردن این گروه ها نشد و تنها به آنها توصیه کرد، عقب و کنار کار بایستند. مشروعیت انتخابات و پذیرش آرای مردمی یکی دیگر از نشانه های دموکراسی در هر جامعه ای است. سخنانی که ترامپ اخیراً و همچنین در مناظره با جو بایدن به زبان آورده است، نشان داده که او با به چالش کشیدن صحت و درستی انتخابات، از هم اکنون در حال نادیده دریافت آرای مردم است. او همچنین از همین نژادپرستان می خواهد، برای اطمینان از ادامه شرایطی که ایجاد نموده است، به پای صندوق های رأی بفرایند و از این جناح هایی که خطر آنها از سوی نهادهای امنیتی تأیید شده است و در نظرسنجی ها نیز همین حامیان رجحان نژاد سفید از حفاظت از دموکراسی سخن می گویند، پیغام واضح است، با افرادی سر و کار داریم، اقتدارگرا و خطرناک. سومین نکته، نژادپرستی سیستماتیک است. اگر می خواهیم جامعه ای باشیم که حامی دموکراسی است، باید در شناسایی علل نژادپرستی سیستماتیک و مبارزه با آن کوشا باشیم. اما ترامپ که چنین چیزی را نفی می نماید، کسی نیست که بخواهد با این شرایط مبارزه کند. این سه مسأله، باید باعث گردد، جامعه امریکا نگران واگرایی فاحش در دموکراسی امریکا باشد.

منبع: Brookings

تنزل دموکراسی به استبداد

پل آر پیلار

استاد ارشد مرکز مطالعات امنیتی دانشگاه جورج تاون

آنچه مسلم است امریکا امروز با بزرگترین تهدید دموکراسی از زمان جنگ دنیای دوم و شاید پیش از آن روبه رو است. رئیس جمهوری مکلف با پیش بینی باختش در انتخابات، به یاری طرفدارانش سعی دارد با خلل در فرآیند انتخابات، حتی در صورت پیروزی رقیب، به قدرت چنگ بیندازد و او این سیاست برآورد تقلب در انتخابات را با حمایت جمهوریخواهان قانونگذار دنبال می نماید. اما در این میان باید به چند مورد اشاره کنیم. نخست؛ تاریخ دنیا نشان می دهد که دموکراسی بسیار شنماینده است. بسیاری از جوامع اروپایی با ادعای فرهنگ پیشرفته سیاسی و آمار درخشان دموکراسی در برهه هایی با میدان دادن به عوامفریبان، در دام دیکتاتوری افتاده اند. موضوعی که در امریکا نیز دور از ذهن نیست. دوم؛ تنزل دموکراسی به استبداد مانند آنچه ویکتور اوربان در لهستان پیش برده رواج یافته و بسیاری از طرفداران آنها حتی ممکن است ندانند از چه سیاستی حمایت می نمایند. ترامپ نیز که از حالا نتایج انتخابات را نشانه رفته، امریکایی ها را به همین سمت می کشاند. سوم: بخش اعظمی از نفوذ و قدرت نرم امریکا در دنیا ناشی از لیبرال دموکراسی درخشان آن است اما نواقص این امر در امریکای امروز کشور را از سطح کشورهای آزاد برتر پایین آورده اما خطر بزرگتر این است که دیگر ما الگو نیستیم. چهارم؛ دموکراسی امریکا با ترامپ در دستان مشاوران خارجی راهنمایی می گردد که هر یک از آنها اهداف خود را در این راه دنبال می نمایند. در این شرایط ویرانه های دموکراسی که چهارسال به سمت استبداد پیش رفته، بعدها گریبان کسانی را که این ویرانی ها را ایجاد کردند می گیرد. شهفرایندان باید فریاد بزنند و از آنچه حق مسلم سیاسی شان است دفاع نمایند. آنچه در شرف وقوع است عادی نیست. جمهوریخواهان هم باید با هر عقیده ای مطلع باشند آنچه ترامپ انجام می دهد تنها به نابودی دموکراسی می انجامد و کاری نمایند. بدون شک یک خروجی شفاف و کارآمد از انتخابات می تواند هر ناهنجاری را پاک کند.

منبع: Responsible Statecraft

تهدید تکرار جنگ سرد

الیزابت درو

نویسنده و روزنامه نگار واشنگتن ژورنال

امریکا این روزها بیش از هر زمان دیگری به تکرار جنگ سرد نزدیک شده است. تا پیش از این هیچ رئیس جمهوری جرأت تخطی از قانون اساسی را نداشت. اما دونالد ترامپ که حالا به همراه بانوی اول و مشاور ارشدش درگیر کووید 19 شده اند، امریکا را با یک بحرانی فراتر از بیماری روبه رو نموده است و آن این است که رئیس جمهوری هرگز زیر بار محدودیت ها نمی رود و به هیچ وجه احترامی برای قانون اساسی امریکا قائل نیست. ترامپ بی محابا استانداردها را نادیده می گیرد. شاهکار دیگر ترامپ، در آستانه انتخابات، تهدید به نابود کردن آرای پستی میلیون ها امریکایی است که می توانند به شکست او رأی بدهند؛ موضوعی که با انتقاد دموکرات ها همراه شد. همچنین آزاد شدن سلاح و حمایت ترامپ از سفیدهای افراطی در مناظره نخست نشان داد منطق واقعی ریاست جمهوری که ترامپ را میلیونری دانا نشان می دهد که از تجربیات مالی مفیدش برای کشورداری بهره می برد، کاملاً پوچ و بی اساس خواهد شد. با همه اینها آخرین شاهکار او در مقابله با دموکراسی امریکایی را باید مناظره اول انتخاباتی اش دانست. او با رفتارهایش، این حرکت دموکراتیک را نیز نابود کرد. در این میان بایدن نیز در برابر رفتارهای ترامپ نتوانست رفتار مورد انتظار مردم برای رئیس جمهوری آینده را داشته باشد. با تمام اینها یک موضوع واضح است که ترامپ برای حفظ قدرت، قانون اساسی را از راه های نادرستی مورد استفاده قرار می دهد.

منبع: Project-Syndicate

جمهوریخواهان علیه جمهوریت

جوزف استیگلیتز

برنده جایزه نوبل اقتصاد و استاد دانشگاه کلمبیا

همان طور که نام نرون، به عنوان کسی که رم را به آتش کشید در تاریخ ثبت شده است، نام دونالد ترامپ هم به عنوان کسی در تاریخ ثبت خواهد شد که نه فقط با سیاست های غلط خود، باعث آتش سوزی در جنگل های کالیفرنیا شد بلکه با بی تدبیری جان هزاران امریکایی را در بحران کرونا گرفت و خودش هم به این ویروس مبتلا شد. ترامپ و جمهوریخواهان بر دستاوردهای اجتماعی امریکا، چنگ انداخته اند تا به ما یادآوری نمایند نهادها و حتی قانون اساسی امریکا چقدر شنماینده و حتی ناقص هستند. در این مدت ترامپ و جمهوریخواهان از کاستی های قانون اساسی استفاده نموده و مطابق منافع خود، در حال تضعیف قواعدی هستند که سال ها به سود مردم بر امریکا حاکم بوده اند. به همین دلیل اکنون امریکایی ها دچار این نگرانی و وسواس فکری شده اند دموکراسی در امریکا، از درون تخریب گردد. در ساختار کنونی امریکا الکترال کالج ها (افرادی که برگزیده شده اند تا با بینشی که دارند، رأی مردم را تأیید یا نفی نمایند) به وجود آمدند تا مانع خطاهای احتمالی مردم شوند. اما الکترال کالج های حزب جمهوریخواه در انتخابات قبل به وظیفه خود عمل نکردند و خطر ترامپ برای امریکا را نادیده دریافتد. در این شرایط شرایط دلهره آور به نظر می رسد. زیرا علاوه بر بحرانی که در محیط زیست، نابرابری های اجتماعی و... وجود دارد، امریکایی ها احتیاج مبرم به نجات دموکراسی دارند. اما نجات دموکراسی در امریکا کار آسانی نیست. زیرا افراد می توانند، در عین ستایش قوانینی که وجود دارد، به راحتی آنها را نادیده بگیرند. از همین رو هم هست که اکنون می بینیم که حزب جمهوریخواه و در رأس آن دونالد ترامپ، آشکارا در حال نبرد با قوانین هستند و کوشش می نمایند، آرای مردمی را تضعیف نمایند و سیستم قضایی را سیاسی نموده و بوروکراسی را حکم نمایند و با کنترل جناحی و حزبی، حقوق اقلیت را ضایع نمایند. حزب جمهوریخواه با شیطان معامله نموده است. بنابراین دلیلی ندارد که انتظار داشته باشیم، بخواهد کوشش های خود را اصلاح نموده و از دموکراسی حفاظت کند.

منبع: Project-Syndicate

خطر بیخ گوش دموکراسی امریکایی

جان کاسیدی

ستون نویس نیویورکر

پس از مناظره اول نامزدهای انتخابات 2020، سناتور تیم اسکات تنها عضو سیاهپوست جمهوریخواهان از لحن حمایتی ترامپ از سفیدهای افراطی انتقاد کرد و خواهان اصلاح این گفتار از سوی رئیس جمهوری شد. یک روز بعد از این اظهارات، دونالد ترامپ با تغییر لحنی عجیب گفت: من حتی نمی دانم آنها چه کسانی هستند. منظورم این است که تصویری از این گروه ندارم. آنچه می توانم به آنها بگویم این است که عقب بنشینید. قانون هم کار خودش را می نماید. البته این نوع اظهارنظر تاکتیک ترامپ است تا به نظر برسد که او شناختی از افراد یا گروه های معارضی که از او حمایت می نمایند ندارد. اما کوشش او برای اصلاح نمی تواند همه عباراتی را که او در مناظره به کار برد توجیه کند. پیغامی که مناظره کلیولند داشت این است که ترامپ بدون توجه به اتفاقات اطرافش استراتژی ایجاد اخلال در انتخابات و ناآرامی پس از آن را در اولویت دارد. برای اثبات این امر کافی است نگاهی به وقایع اخیر داشته باشیم. او در عمل اعلام نموده در صورت باخت حاضر به تفویض مسالمت آمیز قدرت و اختیاراتش به برنده انتخابات نیست.

ترامپ در روز مناظره بار دیگر تأکید کرد اگر هزاران برگه پستی دستکاری شده باخت او را تأیید نمایند او با معترضان همراه خواهد شد. در این شرایط چه دو مناظره بعدی برگزار گردد یا خیر، آنچه مسلم است دموکراسی امریکا تا زمانی که ترامپ در کاخ سفید باشد در خطر است. پس برای رهایی از این شرایط باید در این چند هفته کاری انجام داد. منبع: Newyorker

تفطن: تفطن: گردشگری، تور لحظه آخری ارزان قیمت، بلیط، ویزا، هتل

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 24024

به "امریکا در راستا عبور از دموکراسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امریکا در راستا عبور از دموکراسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید