سال جاری شرکت های دولتی، 53 هزار و 746 میلیارد تومان زیان داشته اند

به گزارش شیوا مارکت، عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات که برای ارائه گزارش عملکرد بودجه شرکت های دولتی در صحن علنی مجلس حاضر شده است، گفت: از مجلس شورای اسلامی تشکر می کنم که با الحاق یک تبصره به ماده 182 قانون آیین نامه داخلی مجلس، دولت را موظف کرد که لایحه بودجه شرکت های دولتی را پیش از لایحه بودجه کل کشور تقدم مجلس کند؛ از دولت هم به خاطر تقدیم لایحه بودجه شرکت های دولتی در زمان مقرر تشکر می کنم.

سال جاری شرکت های دولتی، 53 هزار و 746 میلیارد تومان زیان داشته اند

وی با بیان اینکه گزارش بودجه شرکت های دولتی نمایی از کل بودجه شرکت ها، شرایط کنونی شرکته ا و عمده شرکت های زیانده را شامل می گردد، اضافه نمود: آنالیز شرایط عملکردی شرکت های دولتی نشان می دهد که آنها با شرایط پیش بینی شده در قانون فاصله چشمگیری دارند، شرایط واگذاری شرکت ها در سال 97، 381 شرکت بوده و در سال 98 به 385 شرکت رسیده است و 389 شرکت در لایحه سال جاری پیش بینی شده است.

رئیس دیوان محاسبات با تصریح این موضوع که سال به سال تعداد شرکت های زیان ده در کشور افزایش می یابد، ادامه داد: تعداد شرکت های زیان ده در سال 97، 10 شرکت پیش بینی شده بود، اما در عمل ما 194 شرکت زیان ده داشته ایم، در سال 98 تعدد 67 شرکت زیان ده پیش بینی شده که در عمل 197 شرکت زیان ده بوده اند، برای سال 99، تعداد 104 شرکت پیش بینی شده که باید منتظر ماند و دید که در عمل چه تعداد شرکت زیان ده خواهیم داشت. مقایسه این اعداد، رقم وحشتناکی است.

وی اضافه نمود: در قانون سال 97، میزان زیان 2 هزار و 475 میلیارد تومان پیش بینی شده که در عمل 45 هزار میلیارد تومان زیان واقعی شرکت ها را مشاهده می کنیم؛ در سال 98 میزان زیان شرکت ها 3 هزار و 304 میلیارد تومان پیش بینی شده که در عمل 53 هزار و 746 میلیارد تومان زیان واقعی داشته ایم.

آذر توضیح داد: شرکت های دولتی از دارایی های جاری برداشت و خرج می نمایند، فراوری ثروت نمی نمایند، شرکت ها زیان می دهند و به اصطلاح از جیب و از صندوق ها و ... خرج می نمایند.

رئیس دیوان محاسبات ناکارآمدی ساختار و سیستم مدیریتی شرکت ها، عرضه کالا و خدمات فراوریی به شکل قیمت تکلیفی، افزایش بهای تمام شده خدمات فراوریی به دلیل افزایش سطح عمومی قیمت ها، بیش برآوردی درآمد شرکت ها به جهت سودده نشان دادن آنها و داشتن وظایف حاکمیتی غیر تجاری بعضی شرکت ها (سازمان هدفمندی یارانه ها و سازمان حمایت از مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان) را از عمده ترین دلایل زیانده بودن شرکت های دولتی مطرح کرد.

tour-thailand.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 14605

به "سال جاری شرکت های دولتی، 53 هزار و 746 میلیارد تومان زیان داشته اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سال جاری شرکت های دولتی، 53 هزار و 746 میلیارد تومان زیان داشته اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید