انتقاد یک نماینده از لایحه برنامه هفتم توسعه ، مهجوریت مباحث زیست محیطی؛ افت معنادار جایگاه ایران

به گزارش شیوا مارکت، محسن پیرهادی در گفت وگو با خبرنگاران تاکید نمود:حل معضلات زیست محیطی کلان شهرها چون آلودگی هوا،گردو غبارها ،فرسایش زمین و... در قالب برنامه 5 ساله هفتم توسعه لازم است.

انتقاد یک نماینده از لایحه برنامه هفتم توسعه ، مهجوریت مباحث زیست محیطی؛ افت معنادار جایگاه ایران

خبرنگاران آنلاین- گروه سیاسی: محسن پیرهادی،نایب رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت :شاخص های زیست محیطی کشورمان در سالهای اخیر افت معناداری داشته است و جایگاه ایران از رتبه 53 در بین 180 کشوردنیا در اواخر برنامه سوم به رتبه 133 در انتهای برنامه ششم تنزل نموده است.

پیرهادی در توضیح چرایی عدم تحقق اهداف مندرج در برنامه های پیشین توسعه در حوزه محیط زیست به ویژه برنامه های چهارم تا ششم گفت: بخشی نگری و عدم ارتباط هماهنگ بین دستگاههای اجرایی،عدم معین دقیق منابع مورد احتیاج و قابل دستیابی،نبود ضمانت اجرایی قوی و محکم برای اجرای قوانین و مقررات محیط زیستی،عدم بازدارندگی جرائم در مقابل خسارات وارده بر محیط زیست و... مواردی است که سبب سقوط 80 رتبه ای ایران طی 15 سال در میان کشورهای دنیا شده است .

مهجوریت مباحث زیست محیطی در لایحه برنامه هفتم

عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به اینکه لایحه برنامه هفتم در 24 فصل تدوین شده اما متاسفانه این برنامه فاقد سرفصل مجزایی حول مباحث محیط زیست است. ادامه داد: در کل لایحه برنامه هفتم 15 ماده مرتبط با موضوع محیط زیست تدوین شده است و متاسفانه مباحث زیست محیطی در این لایجه مهجور واقع شده اند و حتی در بعضی از احکام این برنامه عقبگرد نسبت به برنامه های توسعه اول تا ششم دیده می گردد.

پیرهادی اضافه کرد :لایحه برنامه هفتم از منظر محتوایی و ساختاری با چالش های نظیر فقدان رویکرد مسئله محوری، کلی گویی ، عدم لحاظ ،کم توجهی به قوانین دائمی کشور در حوزه محیط زیست،بی توجهی به توازن و پایداری اکوسیستم و فقدان ضمانت اجرایی روبرو است.

پیرهادی با تاکید بر اینکه مقوله توسعه در دنیا بدون توجه به الزامات،محدودیت ها واهداف محیط زیستی امری بی معناست،ادامه داد:هدف از توسعه پایدار ایجاد تعادل میان توسعه و محیط زیست است در این مفهوم دو مقوله اقتصاد و محیط زیست در کنار هم قرار گرفته و زیربنای راهبرد توسعه پایدار را شکل می دهد.

ضرورت توجه به مولفه های زیست محیطی برای رسیدن به توسعه پایدار

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با بیان اینکه نهادینه کردن توسعه پایدار در کشورمستلزم تدوین،اجرای قوانین ومقررات وضوابط زیست محیطی متعدداست، اضافه کرد: استمرار معضلات زیستی محیطی چون گردوغبار، آلودگی هوای کلانشهرها، خشکی تالاب ها، فرونشست و فرسایش زمین، انقراض گونه های ارزشمند گیاهی و جانوری و... گوشه ای از آثار مخرب اقدامات توسعه ای بدون در نظر گرفتن مؤلفه های زیست محیطی است.

او تاکید نمود که هدف گذاری و حتی اولویت دادن برای حل معضلات محیط زیستی امری لازم است اما متاسفانه این موارد در لایحه هدف گذاری نشده اند،این اغماض در حالی است که بحث آلودگی هوا در کلانشهرها و مسئله گردو غبار بعضی شهرهای مرزی و صنعتی کشور معضل ثابت و بزرگ شهرها در نیمه دوم سال است که در سالهای اخیر منجر به اختلال در زندگی روزمره مردم شده اند.

اولویت های زیست محیطی مجلس در برنامه هفتم چه باشد؟

به گفته او ،ورود دولت به برنامه ریزی برای سامان دهی مباحث و مسائل محیط زیستی در این لایحه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم ذیل احکامی چون اصلاح ساختار بودجه،امنیت غذایی و ارتقای فراوری محصولات کشاورزی، نظام مدیریت یکپارچه منابع آب، برطرف ناترازی انرژی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به موضوع محیط زیست اجرا شده است.

نماینده مردم تهران گفت:در مقوله محیط زیستی که از برنامه اول تا ششم در قالب 15 محور محیط زیستی مورد توجه سیاستگذاران بوده است اما در برنامه هفتم توسعه تنها در 5 محور آلودگی آب،ارزیابی ،مدیریت اکوسیستمی ،احیای حفاظت از جنگل ها و ارزیابی راهبردهای محیط زیستی که بجز بحث آلودگی آب دیگر شاخص ها به صورت کلی و فاقد شاخص های قابل پیگیری و ارزیابی هستند ورود شده است.

پیرهادی تاکید نمود که مدیریت آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور، ارزش گذاری مالی منابع طبیعی و محیط زیست و ارتقای ظرفیت نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست در قالب سامانه یکپارچه دیده بان محیط زیستی و تقویت دیپلماسی آب و محیط زیست اولویت هایی است که باید در بحث ارتقای محیط زیست در لایحه دولت اعمال گردد و به صورت جدی از سوی مجلس مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 تیر 1402 بروزرسانی: 18 تیر 1402 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 30088

به "انتقاد یک نماینده از لایحه برنامه هفتم توسعه ، مهجوریت مباحث زیست محیطی؛ افت معنادار جایگاه ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد یک نماینده از لایحه برنامه هفتم توسعه ، مهجوریت مباحث زیست محیطی؛ افت معنادار جایگاه ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید