انتقاد تند داور بین المللی بسکتبال از رئیس کمیته داوران فدراسیون

به گزارش شیوا مارکت، داور بین المللی بسکتبال ایران به شدت از عملکرد کمیته داوران فدراسیون انتقاد کرد و گفت: حذف منتقدان و رفیق بازی در این کمیته تنها دست آورد رئیسش است.

انتقاد تند داور بین المللی بسکتبال از رئیس کمیته داوران فدراسیون

حسن نیکخواه در گفت و گو با خبرنگاران، ابتدا درباره رزومه کاری و فعالیتش در بسکتبال ایران گفت: بنده 41 سال دارم و بازیکن اسبق تیم باشگاه کاوه تهران، منتخب تیم های توابع تهران و دارای مقام سوم کشور در سال 73 هستم. 21 فینال لیگ برتر و چندین فینال لیگ های دیگر بعلاوه تعداد بیشماری قضاوت مسابقات حساس و غیر حساس را در کارنامه ام دارم و از سال 2005 تا سال 2017 قضاوت های مختلفی را در میادین بین المللی داشته ام، اما الان بنده را از لیست داوران بین المللی فدراسیون خارج نموده اند که جای تعجب دارد.

او در ادامه با اشاره به خروج نامش از لیست داوران بین المللی بسکتبال ایران، اظهار کرد: بنده همواره بیشتر از حرف زدن سعی می کنم عمل کنم و به همین دلیل این پنجمین یا ششمین مصاحبه من در طول سال های قضاوتم و به اجبار دومین مصاحبه در دوران ریاست ورژ آبکاریان بر کمیته داوران است. ای کاش دلیل حذف اسم من از لیست داوران بین المللی ضعف من بود که جای هیچ شکایت و گله ای نداشتم. ای کاش رئیس کمیته داوران جرات بیان حقایق را داشته باشد و حرف های کذب تحویل اهالی بسکتبال ندهد.

این داور بین المللی بسکتبال توضیح داد: رئیس کمیته داوران کشور بدون هیچ دانش و سیستمی فقط با امر و نهی کردن و داد زدن سعی در حذف کردن منتقدان داشته و دارد و هرگز قدمی برای بهبود سیستم و بالا بردن سطح قضاوت داوران برنداشته و نمی دارد. با این روش و البته با تفرقه افکنی و رفیق بازی سعی در نگه داشتن تاج و تخت خود دارد. از اولین روز ریاست با رفتار ناشایست و غیر حرفه ای سعی در حذف افراد داشت و ریشه های داوری کشور را چه در داخل و چه در خارج از کشور یکی پس از دیگری زد تا آنچه می خواهد انجام گردد.

نیکخواه با اشاره به حواشی داوران بسکتبال قبل از بازی های آسیایی بیان نمود: در اولین حرکت با خودخواهی تمام سعی کرد داورانی که برای مسابقات آسیایی جاکارتا از سوی فیبا آسیا دعوت شده بودند را در مقابل بقیه داوران بگذارد که متاسفانه تا حدودی پیروز شد. بحث و حمله به مسئول ایرانی این بازی ها آقای آوانسیان، نامه نگاری به فیبا آسیا و تضعیف روحیه داوران منتخب و بالاخره درخواست ثبت اسم خودش به جای ناظر منتخب فیبا آسیا هیچ نتیجه مثبتی نداشت و فقط به مسئولین آسیا نشان داد که در ایران چه وضعیت عجیبی ایجاد شده است.

نیکخواه اضافه کرد: رئیسی که حتی دانش به روزی ندارد چگونه می تواند در این مسند ایفای نقش کند؟ اتفاق عجیب اینجاست که فردی مسئول داوری ایران شده که زبان انگلیسی نمی داند و اتفاق عجیب تر این است که او از داوران امتحان زبان می گیرد! رئیس کمیته داوران با حفظ کردن تعداد محدودی کلمه از داوران درجه بالاتر از خودش امتحان می گیرد.

او اضافه کرد: باید بگویم که نظارت بر کار داوران ادعای واهی است که رئیس کمیته داوران از آن هیچ نمی داند. امروزه با تماشای یک بازی نمی گردد داور را ارزیابی کرد. افراد برای این کار آموزش های خاص می بینند. این دوره را در ایران فقط دو نفر گذرانده اند که با اعمال و رفتار نادرست رئیس کمیته داوران متاسفانه هیچ کدام از آنها با فدراسیون همکاری ندارند.

این داور بسکتبال همچنین گفت: اگر خود این آقا به عنوان ناظر یا نماینده فدراسیون در بازی حضور نداشته باشد یعنی حق الزحمه ای در کار نباشد، اصلاً برای دیدن بازی وقتی هم ندارد. متاسفانه اگر به عنوان ناظر یا نماینده فدراسیون هم در بازی حضور داشته باشد هیچ چیزی را به گردن نمی گیرد.

نیکخواه با اشاره به بازی های فینال لیگ برتر بیان نمود: مسائلی که در حین بازی دوم فینال در گرگان پیش آمد و رئیس کمیته داوران فدراسیون فقط تماشاچی بود و بزرگترین عکس العملش این بود که بعد از بازی و در مصاحبه اش گفت: ضعیف ترین قضاوت لیگ را شاهد بودیم. آیا شرح داد که چرا این طور شد؟ آیا اقدامی قبل، حین یا بعد از بازی انجام داده است که دیگر این اتفاق نیافتد؟ آیا آنالیزی از بازی نموده است؟ قاعدتاً خیر چون برای این کارها حق الزحمه مشخص نشده است. آیا چینش داوران صحیح بود؟ آقای رئیس سه داوری که در 6 ماه گذشته در لیگ حتی یک بازی با هم قضاوت ننموده اند را با چه منطق یا اصلی برای بازی فینال انتخاب نموده اید؟

داور بین المللی بسکتبال همچنین تاکید نمود: خانواده محترم بسکتبال مخصوصاً همکاران عزیز من دلایل غیبت عده ای از داوران را در سال های گذشته می دانند. نکته مجهول اینجاست که کسی از برگشتن آن ها به امر خطیر قضاوت اطلاعی ندارد. این تصمیم تنها از طریق رئیس کمیته داوران برای دوستان نزدیک خودش بوده و دوستان می دانند چه اتفاقی افتاده و باز کردن بیشتر این موضوع به صلاح برخی از افراد نزدیک رئیس نیست.

نیکخواه توضیح داد: آقای رئیس باید بداند که میز و جایگاه ریاست نباید به عنوان ابزار فشار برای داوران استفاده کند بلکه باید مثل یک مسئول در صدد برطرف مسائل داوران باشد. سرنوشت نامه ای که از سوی 20 داور اول کشور راجع به یکی از مربیان به نام برایش نوشته شد به کجا رسید؟

او اضافه کرد: در یک جلسه با حضور رئیس فدراسیون یکی از داوران به مسائل اقتصادی اشاره نمود که آقای طباطبائی قول پرداخت داد ولی تا امروز فقط هزینه ها و حق الزحمه چهار هفته اول لیگ پرداخت شده است. من و همکاران من، هزینه رفت و آمدمان را هم خودمان پرداخت می کنیم. اما اکثر هزینه های سفر آقای رئیس توسط میزبان است. برای همین من به آقای آبکاریان رئیس می گویم نه مسئول. این مورد شاید برای رئیس ملموس نباشد چون هزینه اکثر مسافرت های او را میزبان متقبل می گردد. حال می بینید که باید به او رئیس گفت و نه مسئول.

داور بین المللی بسکتبال ایران توضیح داد: در 22 سال گذشته که 14 سال آن را افتخار داشتم به عنوان داور بین المللی خدمت کنم غیر از دو سالی که آبکاریان که خود 12 سال داور بین المللی بوده و هیچ وقت در سطح فینال لیگ قضاوت ننموده و رئیس بوده تقریباً هر سال مسابقات نیمه نهایی و نهایی سوپر لیگ را قضاوت نموده ام و همواره سعی کردم که بدون در نظر دریافت موارد خاص حق هر تیمی را به خودش بدهم و به قول یکی از بزرگان بدهکار از زمین خارج نشوم.

او در انتها گفت: در جلسه ای که برای انتخاب داوران بین المللی برگزار گردید معیارهایی برای ارزیابی داوران اعلام شد ولی در عمل نه تنها به آن معیارها عمل نشد بلکه دقیقاً برخلاف قوانین و مقررات فیبا اقدام شد و با این حال همچنان شعار شایسته سالاری می دهند در حالی که به قانون عمل نمی نمایند. با تمام تخلفات قانونی و سلیقه ای که در خصوص انتخاب داوران بین المللی فدراسیون بسکتبال انجام شده از ریاست فدراسیون بسکتبال خواهش می کنم که به این مسائل رسیدگی کند و نتیجه این پیگیری را هم به اطلاع خانواده بسکتبال برساند.

safariro.ir: سافاری رو: گردش و تفریح در سافاری های جهان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 5808

به "انتقاد تند داور بین المللی بسکتبال از رئیس کمیته داوران فدراسیون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد تند داور بین المللی بسکتبال از رئیس کمیته داوران فدراسیون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید