اوباما: تغییرات یک شبه روی نمی دهند

به گزارش شیوا مارکت، اوباما معتقد است سیاست خارجی ترامپ موجب وارد شدن لطمه به آمریکا شده، اما بایدن تیم مناسبی برای خارج کردن واشنگتن از این شرایط دارد. اما همه این موارد به فوریت و یک شبه روی نمی دهند.

اوباما: تغییرات یک شبه روی نمی دهند

باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با واشنگتن پست ا اظهار خوشبینی کرد که بایدن می تواند پیشرفتی چشمگیر در خنثی کردن سیاستهای ترامپ در عرصه دنیای حاصل کند؛ سیاستهایی که در آن بعضی ابتکارها متکی به موافقت کنگره و مهارتهای دیپلماتیک نبودند. او گفت که سیاست خارجی دونالد ترامپ موجب وارد شدن لطمه به آمریکا شده، اما بایدن تیم مناسبی برای خارج کردن واشنگتن از این شرایط دارد.

او متذکر شد، بعضی از مقامهای دولت بعدی که از سوی جو بایدن انتخاب شده اند نظیر آنتونی بلینکن، گزینه وزارت خارجه و جک سالیوان، گزینه مشاور امنیت ملی، در دولت خود او خدمت نموده اند.

اوباما آنتونی بلینکن را که رئیس جمهوری منتخب به عنوان وزیر خارجه خود برگزیده است، برجسته و یک دیپلمات ماهر ، مورد توجه در سراسر دنیا خواند و درباره کابینه بایدن گفت: من آنتونی را می شناسم. او معاون مشاور امنیت ملی دولت من بود. او مشاور سیاسی جوبایدن معاون من بود. او همواره یکی از افراد حاضر در نشست های ما بود. او در زمان ریاست جمهوری من فرد فوق العاده ای بود. او فردی هوشمند و یک دیپلمات با تجربه و ماهر و فردی مورد احترام در سراسر دنیا است. من می دانم که او می تواند کار بزرگی را انجام دهد. بر اساس گزارش ها جیک سالیوان به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا خدمت خواهد نمود. او یک جوان پرانرژی است. به نظرم او می تواند فوق العاده باشد. ما تیمی را می بینیم که در حال تشکیل است و ما به آن اعتماد زیادی داریم. به نظرم اعتماد از دست رفته متحدان آمریکا را نمی توان یک شبه احیا کرد. زمانی که آن ها می بینند افرادی، چون آنتونی در حال رسیدن به قدرت هستند احساس آرامش می نمایند. آن ها او را در بسیاری از کنفرانس ها در سراسر دنیا دیده اند. او نقش راهبرانه آمریکا را در دنیا نشان داده است.

وی اضافه نمود: یک احساس طولانی مدت وجود خواهد داشت که آمریکا همچنان دچار شکاف است. بعضی رفتارهای متعصبانه در رابطه با انتخابات سبب شده است که دنیا از خود این سوال را بپرسد که آمریکا تا چه اندازه می تواند قابل اعتماد باشد. تغییر مواضع آمریکا درباره مسائلی مثل توافق اتمی ایران و توافق نامه پاریس در زمان ترامپ می تواند نوعی موانع در رابطه با ورود دوباره به این توافق ها ایجاد کند. هنوز معلوم نیست که در زمان دولت آینده آمریکا به شرایط گذشته بازگردیم. آسیب هایی زده شده است. برای خروج از این شرایط ما به زمان احتیاج داریم. اما شکی وجود ندارد که جو بایدن درست ترین افراد را برای این کار در اختیار دارد. من اطمینان دارم که او می تواند این کار را انجام دهد. اما همه این موارد به فوریت و یک شبه روی نمی دهند.

وی همچنین درباره چالش های احتمالی دولت با توزیع واکسن کرونا و برخورد با این پاندمی گفت: به نظرم یکی از اقدامات دولت بایدن باید اطمینان از این موضوع باشد که چه فردی نخست واکسن را دریافت کند. این افراد می توانند افراد بخش بهداشت که در خط مقدم مقابله با کرونا هستند و همچنین افراد آسیب پذیر باشند. سپس باید از این مرحله حرکت کنیم. سپس ما باید مسائل بین المللی را آنالیز کنیم. داروهایی از این دست زمانی که فراوری می شوند بسیار گران قیمت هستند و کشورهای فقیر آخرین کشورهایی هستند که این دارو را دریافت می نمایند. بعضی از این کشورها هرگز آن را دریافت نمی نمایند. همکاری بین المللی در این رابطه بسیار مهم است.

وی همچنین انتقادها از خود مبنی براینکه برای پیشبرد دستور کار حزب دموکرات این کشور نیروی کافی به خرج نداده و اینکه بیش از حد زمانش را صرف درک مخالفان سیاسی خود و همکاری با آنها نموده، رد کرد.

او درباره کتاب خاطرات جدیدش، شرح داد که به عنوان یک رئیس جمهور هیچ انتخابی بجز کوشش برای همکاری با مخالفانش در صورتی که به دنبال به انتها رساندن امور باشد، نداشته است.

اما او در عین حال همچنان که معاونش در زمان ریاست جمهوری برای آغاز ریاست جمهوری آماده می گردد اظهار کرد، اختلافات میان احزاب آمریکا آنقدر دارد زیاد می گردد که برای آنکه کنگره بتواند قوانین ضروری را تصویب کند احتیاج به یک راه اندازی مجدد سازمانی است.

اوباما همانطور که در کتابش هم اینطور نوشت، جمهوریخواهان را به مانع تراشی در اجرای سیاستهایش دانسته و مطرح کرد، با مقاومتهایی از جانب اعضای حزب خودش - از لیبرالها که او را به اندازه کافی دور از چپها نمی دانستند تا میانه رو هایی که او را بیش از حد چپگرا می دانستند - روبرو شد. او گفت زمانی که کوششهایش برای سازش شکست خوردند، بعضی در حزبش به این فکر می کردند چه بر سر بلاغتی که دو بار او را به ریاست جمهوری رساند، آمده است.

اوباما در کتابش نوشته است، در حالی که بعضی افراد ممکن است او را یک چهره انقلابی دیده باشند، او خود را یک اصلاحگر در نظر می گرفت که خواهان دگرگون ساختن نظم اجتماعی نیست. او در این مصاحبه بیان نمود، دومین سخنرانی افتتاحیه ریاست جمهوری آبراهام لینکلن الهام بخش او بوده است؛ سخنرانی که در آن این رئیس جمهور زمان جنگ های داخلی آمریکا گفت در صحبت کردن به دنبال بدخواهی برای هیچکس نیست بلکه خواهان خیر و صلاح همه است.

اوباما گفت: من فکر می کنم این گویای هر چیزی است که من انجام دادم. اما در محیط سیاسی فعلی، ما نسبت به این توانایی که بتوانیم طرف مقابل را ببینیم بی تحملی زیادی داریم.

در حالی که بسیاری معتقد بودند بعضی کوتاه آمدن های او نشان دهنده ناتوانی او در عمل است، این رئیس جمهور سابق گفت: اتفاقا قضیه برعکس بود. دقیقا چون می توانستم هر دو طرف یا همه طرفهای یک مساله یا مشکل را ببینم، بعدا احساس می کردم که دارم تصمیمی خوب میگیرم.

او گفت که درک می نماید چرا بعضی خواهان آن بودند که به همان شیوه حزبی دونالد ترامپ و به شکلی تغییرناپذیر دستورکارش را به پیش ببرد اما بیان داشت: این یک اشتباه است، چون نتیجه کار به لحاظ سیاسی واقعا بد خواهد بود.

اوباما متذکر شد که در سرانجام کتابش، کنتراستی میان تصمیم دسته جمعی دولتش برای کشتن اسامه بن لادن و سیرک تردید افکنی در محل تولدش که طی آن ترامپ در ادعایی غلط اوباما را یک شهروند زاده آمریکا ندانست، ارائه کرد.

اوباما گفت: ابدا روشن نیست که در سیاست آمریکا جریان غالب کدام است. آیا این شکل پرداختن به توطئه، نمایشهای با بار نژادپرستانه غالب است یا فرآیندی سنجیده، متفکرانه، حرفه ای و دارای تحلیل قوی برای حل مسائل و انجام امور؟ و در سرانجام کتاب ما هنوز این را نمی دانیم.

اوباما گفت: مجموعه فراگیری از کارها هست که اکثریت آمریکایی ها خواهان انجام آنها در ارتباط با مسائلی همچون پایه دستمزد و اصلاحات مهاجرتی هستند اما شما نمی توانید کنگره را وادار به انجام کاری در قبال آنها کنید.

او گفت: ضروری است تمامی انواع آغاز مجددهای سازمانی صورت بگیرند که این احتیاجمند نوعی مهندسی مجدد است. او همچنین بیان داشت، در کتاب او شخصیت شرور، اطاله آنالیز است که طی آن 60 رای برای جلوگیری از کشتن یک لایحه ضروری است.

کنترل کنگره برای قابلیت جو بایدن به منظور به تصویب رساندن قوانین کلیدی خواهد بود و این رئیس جمهور سابق آمریکا گفت، او کاری که من خواهانش باشم را انجام خواهد داد تا به انتخاب شدن دموکراتها در دو کرسی ایالت جورجیا در مجلس سنا یاری کند. اگر دموکراتها در این دو کرسی برنده شوند هر حزب در سنا پنجاه کرسی خواهد داشت و این نتیجه مساوی توسط کامالا هریس، معاون رئیس جمهور شکسته خواهد شد.، ایسنا

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 25710

به "اوباما: تغییرات یک شبه روی نمی دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوباما: تغییرات یک شبه روی نمی دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید