ایران معطل غربی ها نماند ، تولید مهم ترین داروی سرطان از طریق فناوران

به گزارش شیوا مارکت، جوانان ایرانی پیروز شدند به دانش فنی و تولید مهم ترین داروی سرطان سینه که تا پیش از این تنها در اختیار یک شرکت خارجی بود، دست یابند.

ایران معطل غربی ها نماند ، تولید مهم ترین داروی سرطان از طریق فناوران

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ سرطان سینه یکی از مهم ترین و شایع ترین بیماری ها در میان زنان ایرانی به شمار می آید و براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این بیماری در سال های اخیر به بیماری شماره یک برای زنان در ایران تبدیل شده است؛ رنج بیماری سرطان، عارضه های بی شمار دارو های این بیماری و هزینه تامین آن ها تنها بخشی از دغدغه جامعه بزرگ مبتلایان به سرطان سینه در ایران است که هر روز دایره افراد درگیر با آن بزرگ تر می شود.

در شرایط تحریم و روز هایی که کشور های صاحب دانش و فناوری ایران را تحریم کرده و محصولات دارویی را به کشور نمی فروشند یا واردات آن ها بسیار هزینه بر است، یک شرکت دانش بنیان ایرانی متشکل از جوانان متخصص در اقدامی بی نظیر به فناوری مهم ترین داروی سرطان سینه که پیش از این تنها در اختیار یک شرکت قرار داشته دست یافته و آن را به عرصه تولید رسانده اند؛ این دارو با تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تأیید ستاد نانو با یک سوم قیمت نمونه خارجی در اختیار کشور قرار گرفته است که در این گزارش به جزئیات آن می پردازیم:

ساخت نخستین داروی ایرانی ضد سرطان با تکنولوژی ADC ها

نوید گودرزی، مدیرعامل شرکت نانودارو پژوهان پردیس می گوید: در این شرکت پیروز شدیم، نخستین داروی ایرانی ضد سرطان با تکنولوژی ADC ها را که تا پیش از این به دلیل انحصار در دسترس بیماران نبود را به مرحله تولید و عرضه برسانیم. فناوری Antibody drug conjugates که به اختصار به آن ADC گفته می شود، قادر به دارورسانی هدفمند عوامل سایتوتوکسیک قویتر از دارو های شیمی درمانی رایج به سلول توموری برای دستیابی به کشندگی بالا در سلول سرطانی بدون آسیب به سلول های سالم است که این فرایند منجر به بروز کمترین عارضه در افراد دچار بیماری سرطان سینه می شود؛ در واقع این فناوری کمک می کند تا دارو های شیمی درمانی که دارو های بسیار سمی هستند، بیشتر بر روی توده سرطانی تاثیر بگذارد و بنابراین ضمن اثربخشی بیشتر، بیمار از عوارض متعدد دارو های شیمی درمانی در امان باشد.

هزینه سنگین واردات دارو های شیمی درمانی جرقه ای برای ساخت یک داروی انحصاری

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان می گوید: با توجه بـه تحمیل هزینه نسبتا سـنگین واردات دارو های شـیمی درمانی کادسـیال (Kadcyla) بر سیسـتم سلامت کشور و بـه منظـور کاهـش هزینه هـای درمـان، نسبت بـه تولیـد داروی تراسـتوزوماب امتاسـین (emtansine Trastuzumab) اقدام کرد ه اند. این دارو یـک ترکیـب زوج شـده یـا کونژوگـه (Conjugate) آنتی بـادی-دارو اسـت و در آن تراسـتوزوماب بـه عنوان آنتی بـادی منوکلونال انسـانی از نـوع IgG1 HER2-anti بـوده کـه از طریـق یـک مولکـول اتصال دهنـده بـه DM1 (مشـتق شـده از میتانسـین) بـه عنـوان مهارکننـده میکروتوبـول، متصل شـده اسـت. این دارو پـس از اتصال بـه گیرنـده HER2 کـه گیرنده اختصاصی سـلول های سـرطانی اسـت، به واسـطه گیرنده های درون سـلولی، منجر به آزادسـازی DM1 بـه داخـل سـلول و متعاقـب آن مـرگ سـلول سـرطانی خواهد شـد.

بیماران ایرانی محروم از مهم ترین داروی نوع شایع سرطان سینه

به گفته گودرزی، این دارو، داروی خط اول درمان سرطان سینه HER 2 مثبت است که حدود 29 درصد جمعیت بیماران ایرانی را شامل می شود و مراحل درمان سخت تری دارد؛ این دارو ترکیب دو داروی ایمنی درمانی و شیمی درمانی است که از طریق دانش داروسازی به گونه ای طراحی شده تا تنها به بافت سرطان سینه برسد؛ با توجه به اینکه برای درمان این نوع سرطان، تزریق این دارو الزامی بوده و بیماران از آن محروم بوده اند، داروی ایرانی سرطان سینه کمک می کند تا افراد مبتلا با آسودگی بیشتری تحت درمان قرار بگیرند.

تایید پادینکس به عنوان یک محصول دانش بنیان

این فناور ادامه می دهد: ساخت این دارو از سال 93 آغاز شده و با مجوز سازمان غذا و داروی ایران در اردیبهشت سال 1400 به صورت فوریتی در اختیار داروخانه های مرجع شهر تهران قرار گرفت. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پادینکس را به عنوان یک محصول دانش بنیان با بالاترین سطح فناوری تایید کرده و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به آن تاییدیه نانو مقیاس اعطا کرده است.

کاهش جدی عوارض دارو با فرمولاسیون نانویی

عطیه احسنی، مسئول فنی این شرکت می گوید: بسکمک از دارو های رایج برای درمان اثربخشی بالایی دارند، اما ممکن است دارای سمیت قابل توجهی بوده و عوارضی در بیمار ایجاد کند. از این رو شرکت نانودارو پژوهان پردیس با فرمولاسیون نانویی نگاهی نو به این دارو ها داشته و رهایش آن ها را هدفمند کرده است. با این کار دوز مصرفی دارو کاهش یافته و عوارض آن به حداقل می رسد. این مسائل موجب شده تا بیمار رضایت بیشتری از مصرف دارو داشته باشد. در واقع به دلیل حذف برخی از ترکیبات در فرمولاسیون نانویی این دارو، عوارض مصرف آن ها نیز رفع شده است.

تولید نمونه ایرانی داروی سرطان سینه تنها با نصف قیمت

به گفته گودرزی، داروی پادینکس نمونه داخلی داروی شرکت سوئیسی Roche است که در واقع یکی از خطوط اصلی درمان سرطان سینه درنظر گرفته می شود و تنها یک نمونه خارجی دارد که از طریق این شرکت به طور انحصاری تولید می شود، اما این دارو بسیار گران است و بیماران می بایست برای یک دوره درمان با این دارو بابت هر نسخه مبلغی بالغ بر 30 الی 40 میلیون پرداخت کنند، تولید داخل کمک کرد تا مبلغ این داروی مهم به 18 میلیون کاهش یابد؛ علاوه براین شرکت نانو دارو به یک تکنولوژی بسیار بارزش دست پیدا کرده است که می تواند به مبتلایان به سرطان سینه علاوه بر قیمت پایین تر دارو کمک کند تا آن ها متحمل عارضه های کمتری شوند.

پوشش بیمه؛ مزیت مهم دارو

به گفته مسئول فنی این شرکت دانش بنیان، در دسترس بودن همیشگی این نانودارو و همچنین پوشش بیمه برای استفاده از این محصول از جمله مزیت های مهم آن نسبت به محصولات مشابه خارجی است.

150 میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای دارویی که ایرانی ها از آن محروم بودند

نوید گودرزی، فناور شرکت دانش بنیان در خاتمه بیان کرد: با توجه به اینکه بیماران از این روش درمانی نو محروم بودند، اما به طورکلی نیاز کشور به این داور در زمان پیک مصرف حدود 50 هزار ویال است که معادل 150 میلیون دلار صرفه جویی ارزی است و در یک سال آینده پیش بینی می شود این دارو به مقدار 5 میلیون یورو صادرات داشته باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 اسفند 1400 بروزرسانی: 28 اسفند 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29816

به "ایران معطل غربی ها نماند ، تولید مهم ترین داروی سرطان از طریق فناوران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران معطل غربی ها نماند ، تولید مهم ترین داروی سرطان از طریق فناوران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید