بازار مسکن خنثی شده است

به گزارش شیوا مارکت، یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این که محاسبات جدید بر اساس قیمت های بهمن ماه 1397 نشان می دهد مدت انتظار خانه دار شدن در ایران به حدود 25 سال رسیده است گفت: با توجه به کاهش شدید قدرت خرید خانوارها، طرف تقاضا نسبت به افزایش مجدد قیمت مسکن واکنش خنثی نشان خواهد داد.

بازار مسکن خنثی شده است

سلمان خادم المله در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: افزایش 2.9 درصدی قیمت مسکن در بهمن ماه نسبت به دی ماه 1397 به دلیل بالا رفتن تقاضای شب عید است که هر ساله معمولاً با آن مواجهیم. ولی نکته این است که قیمت مسکن مثل سایر کالاها از تعادل عرضه و تقاضا حاصل می گردد و قیمت میانگین 10 میلیون تومان برای کسانی که تقاضای مصرفی دارند عدد بسیار بالایی است.

وی اضافه کرد: میانگین درآمد خانوارها با شاخص های متوسط حدود 4 تا 5 میلیون تومان است. از سوی دیگر خط فقر به بیش از 2.5 میلیون تومان رسیده، یعنی اگر پس انداز خانوارها را بدون احتساب تورم در نظر بگیریم و مبلغ باقی مانده برای هزینه خرید مسکن اختصاص یابد حدود 25 سال زمان می برد تا افراد صاحب خانه شوند.

این کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به بروز پدیده های بدمسکنی در تهران گفت: با توجه به افزایش هزینه های زندگی شاهد پدیده مهاجرت معکوس از شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک و حاشیه شهرها هستیم. در این بین سرپرست خانوارها در تهران می مانند و خانواده ها را به شهرستان می فرستند.

خادم المله، واکنش بازار مسکن نسبت به افزایش قیمت ها را خنثی دانست و اضافه کرد: توان اقتصادی خانوارهایی که تقاضای مصرفی مسکن دارند به شدت توان کاهش یافته و نمی توانند مسکن مناسب تهیه نمایند. خروجی این مساله به کاهش حجم معاملات، مهاجرت معکوس و حاشیه نشینی منجر می گردد.

وی در مورد پیش بینی از قیمت مسکن در سال آینده اظهار کرد: با توجه به این که اقتصاد ما تحت تأثیر تحریم ها قرار گرفته است اگر شرایط سخت تر گردد ممکن است قیمت اسمی مسکن افزایش پیدا کند ولی هرچقدر قیمت بالا برود رابطه معکوس با حجم معاملات پیدا می نماید و خرید و فروش از این مقدار هم کمتر خواهد شد. لذا با توجه به این که در هر بخشی قیمت، محصول عرضه و تقاضا است بعید می دانم قیمت مسکن در سال آینده بالاتر از نرخ تورم برود.

tour-thailand.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 3589

به "بازار مسکن خنثی شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار مسکن خنثی شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید