با سخت گیری به جریانات دانشجویی هیچ خدمتی به کشور نمی کنید

به گزارش شیوا مارکت، عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: متاسفانه جنبش و فعالیت دانشجویان کمرنگ شده، شاید یکی از علت هایی که حرکت و جریان دانشجویی را منفعل و ضعیف نموده، اتفاقات و برخوردهای اخیر با این قشر نخبه و تاثیرگذار بوده که سبب رنجش دانشجویان شده است. من خطاب به مسولین و دست اندر کاران در امور مختلف کشور عرض می کنم با سخت گیری به جریانات دانشجویی هیچ خدمتی به کشور نمی کنید.

با سخت گیری به جریانات دانشجویی هیچ خدمتی به کشور نمی کنید

به گزارش خبرنگاران، شب گذشته مراسم بزرگداشت روز دانشجو در تالار فارابی دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر با حضور دکتر نجفقلی حبیبی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و رییس اسبق دانشگاه علامه طباطبایی، دکترسید حسن سلطانی، رییس دانشگاه هنر، دکتر محمود ارژمند، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هنر، بهزاد رشیدی رییس جهاد دانشگاهی هنر، مدیران، اساتید و دانشجویان دانشگاه هنر برگزار گردید.

در ابتدا این مراسم دکتر سید حسن سلطانی با تبریک روز دانشجو، گفت: دانشجویان در کنار تحصیل و آموزش هایی که در رشته های مختلف می بینند باید با همان نگاه هنرمندانه به جامعه پیرامون خود توجه داشته باشند و به آنالیز مسایل و تحلیل آنها و همچنین ارائه راه کار پرداخته و حتی در برخی موارد با انتقاد سازنده درد جامعه و مسائل مردم را به مسولین گوشزد نمایند.

وی اضافه نمود: سیستم های آموزشی در دانشگاه ها باید در راستای اهمیت بحث مسئولیت اجتماعی دانشجویان به روزهایی مانند نام روز دانشجو بپردازند. متاسفانه وقتی صحبت از مسئولیت اجتماعی می گردد دانشگاه ها خود را آماده این مسئله نمی نمایند. باید در دانشگاه ها مرتبا بحث مسئولیت اجتماعی یادآوری گردد و پرسشگری دانشجویان با نگاهی اخلاق مدارانه تقویت گردد. متاسفانه سیستم آموزشی ما کمتر به این مسائل پرداخته که دانشجویان را در این امر آموزش دهد.

رییس دانشگاه هنر بیان نمود: دانشجویان باید با روحیه پرسشگری دنبال مطالبات اجتماعی مردم و جامعه باشند و با نگاه خلاقانه و هنرمندانه به آنالیز امور پرداخته و دارای سوال از مسولین باشند و این روحیه پرسشگری را هم به مردم انتقال دهند.

سپس دکتر نجفقلی حبیبی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و رییس اسبق دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان سخنران مهمان در این جشن بیان نمود: روز 16 آذر هر سال به نام روز دانشجو نام گذاری شده و فرصتی است برای بازخوانی تاریخی اتفاقاتی که باعث شد این روز به عنوان روز دانشجو در تاریخ ایران ثبت گردد. در جریان سفر رسمی ریچارد نیکسون معاون رییس جمهور آمریکا در سال 1332و همچنین از سرگیری روابط ایران و بریتانیا (که حدود 4 ماه بعد از کودتای آمریکایی 28 مرداد بود) اعتراضات دانشجویی آغاز و منجر به شهادت سه تن از دانشجویان به نام های مصطفی بزرگ نیا و احمد قندچی و مهدی شریعت رضوی شد.

وی در ادامه سخنانش به نقش مهم و سرنوشت ساز دانشجویان در جامعه پرداخت و گفت: دانشجویان قشر جوان اجتماعی، پویا و در حال تحصیل، دارای افکار بلند و خط مشی اثر گذار هستند. از این رو باید برای آینده کشور و ادراه آن فکر نمایند. هر کدام با توجه به رشته تحصیلی و تخصص خود می توانند نسبت به پیشرفت کشور در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اظهار نظر نمایند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران یادآوری کرد: دانشجویان دانشگاه هنر به فراخور موقعیت خاص که همان زبان و ابزار موثر هنری است نسبت به سایر دانشجویان رشته های دیگر از موقعیت و تاثیر گذاری بهتری برخوردارند و می توانند در راستای انتقال و بیان مسایل و درد مردم در جامعه گام های موثری بردارند. زیرا آنها می توانند در قالب خلق یک اثرهنری مانند نقاشی، اجرای تتاتر و نواختن موسیقی و سایر شیوه های هنری خاص خود، برای مشخص خط مشی زندگی مردم و رشد جامعه حرکت مثمر ثمری را انجام دهند و سوالات خود از دست اندر کاران در حوزه های مختلف بپرسند، و اینجا نقش موثر خود که مسولیت اجتماعی است را خود را به خوبی انجام داده اند.

رییس اسبق دانشگاه علامه طباطبایی پیگیری عدالت اجتماعی در جامعه را توسط دانشجویان یکی دیگر از وظایف اصلی و قابل توجه دانشجویان بر شمرد و اظهار کرد: عدالت اجتماعی، آزادی بیان و آزادی انتقاد از جمله مسایلی هستند که باید توسط دانشجو دنبال گردد دانشجویان برای برقرای عدالت اجتماعی باید سرمایه گذاری علمی و فکری نمایند و مرتب دغدغه ذهنی داشته و سئوالشان از دولت این باشد که آیا این عدالت اجتماعی در کشور برای همه یکسان است یا فقط برای عده ای خاص، آیا همه از مواهب کشور به صورت یکسان برخوردارند؟

او توضیح داد: بحث آزادی های اجتماعی یکی دیگر از بحث های سیاسی و مهم است که در قانون اساسی نیز بر اهمیت این بحث و رعایت آن تاکید ویژه شده؛ به طوری که دولت به رعایت و پیروی از این آزادی ها و بهره مندی انسانها از از این آزادی ها، مکلف شده است. این اصل در قانون اساسی از اهمیت بالایی برخوردار است وهیچ کس حتی با وضع قوانین هم، این حق استقلال و آزادی که در قانون اساسی لحاظ شده را نمی تواند ازبین ببرد.

حبیبی در ادامه اضافه نمود: دانشجویان دانشگاه هنر نقش مهمی در مراقبت از این قوانین دارند و می توانند مسایل و وظایفی که در جامعه کمرنگ شده را با توسل به روش ها، زبان هنر و رعایت اخلاق در قالب خلق اثر و نمایشنامه ارائه نموده و به تلطیف روح جامعه و مراقبت از امنیت و استقلال جامعه بپردازند.

او با اشاره به این مطلب که متاسفانه جنبش و فعالیت دانشجویان کمرنگ شده است، بیان نمود: شاید یکی از علت هایی که حرکت وجریان دانشجویی را منفعل و ضعیف نموده است اتفاقات و برخورد های اخیر با این قشر نخبه و تاثیر گذار بوده و سبب رنجش دانشجویان شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: من خطاب به مسولین و دست اندر کاران در امور مختلف کشور عرض می کنم با سخت گیری ها به جریانات دانشجویی هیچ خدمتی به کشور نمی کنید.

وی در سرانجام خاطر نشان کرد: نهادهای مختلف اجتماعی، مسولین و مطبوعات باید به جریان و تقویت حرکت دانشجویی یاری نمایند به ویژه نقش مطبوعات در به ثمر رسیدن اهداف دانشجویان خیلی مهم است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 2511

به "با سخت گیری به جریانات دانشجویی هیچ خدمتی به کشور نمی کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با سخت گیری به جریانات دانشجویی هیچ خدمتی به کشور نمی کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید