آنالیز برقراری امتیازاتی جدید برای فرهنگیان بدنبال حذف سختی کار آنها

به گزارش شیوا مارکت، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از تخصیص اعتبار 2.5 میلیارد تومانی برای تجهیز هنرستانها اطلاع داد و گفت: سال قبل بودجه شیر مدارس تخصیص نیافت. برای سال 97 هم ابلاغ اعتبار گرفتیم اما هنوز تخصیص اعتبار صورت نگرفته و در حال پیگیری هستیم. یک جلسه از ستاد ملی شیر هم برگزار گردیده و اگر تخصیص دریافت گردد در کمتر از دو هفته انجام می گردد.

آنالیز برقراری امتیازاتی جدید برای فرهنگیان بدنبال حذف سختی کار آنها

به گزارش خبرنگاران، علی الهیار ترکمن در نشستی خبری در نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یک ساله وزارت آموزش و پرورش که در دبیرستان البرز برگزار گردید با بیان اینکه معتقد به شناسایی و آسیب شناسی دقیق مشکلات قبل از برنامه ریزی هستیم گفت: اگر علل اصلی را نشناسیم نه در بودجه ریزی و نه در تامین نیروی انسانی نمی توانیم موفق باشیم. در سال گذشته کوشش کردیم عوامل مهم در شکل گیری وضع موجود را شناسایی و یک تعریف عملیاتی دقیق انجام دهیم.

وی اضافه نمود: اولین عامل نداشتن یک الگوی توسعه کمی در دهه 60 و 70 بوده است و صرفا توسعه فیزیکی و حجم نیروی انسانی اتفاق افتاده و امروز در نحوه توزیع نیروی انسانی با اختلالاتی روبرو هستیم.

بی مهری فضای مجازی به مشکلات آموزش و پرورش

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به معلول محوری به عنوان یکی دیگر از عوامل شکل دهنده مشکلات موجود اشاره نمود و گفت: دخالت های بیرونی نیز مجموعه سیاستگذاریهای داخلی را با مشکلاتی روبرو نموده است و مسیر اجرایی آموزش و پرورش را منحرف نموده است. از بی مهری فضای مجازی به مشکلات آموزش و پرورش نیز نمی توان گذشت.

الهیار ادامه داد: مسائل آموزش و پرورش امروز ما نمود خود را در کارنمودهای آموزش و پرورش نشان می دهد. آیا صرفا باید بر کارنمودهای فعلی متمرکز شویم؟ آیا می توان از وزیر آموزش و پرورش انتظار داشت مشکلات ریشه دار دو دهه گذشته را او به تنهایی در مدتی کوتاه حل نماید؟.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش سیاست تعیین مدرسه محوری را طراحی نموده است گفت: نظام های آموزشی موفق جهان مدرسه محوری را اجرا نموده اند. انتصاب مدیران، سنجش صلاحیت های حرفه ای مدیران، تضمین و کنترل کیفیت مدارس و تفویض اختیارات چهار برنامه تعیین وزیر در راستای شعار مدرسه محوری هستند.

وی تاکید نمود: ما در مقابل 13.5 میلیون دانش آموز مسوولیت داریم و باید به سمتی برویم که به صرفه و صلاح دانش آموزان و معلمان باشد. در شروع دومین سال از دولت دوازدهم کوشش می کنیم وارد فاز اجرایی زیرنظام های سند تحول گردیده و روند اجرا را ارتقاء دهیم.

دریافت مجوز برای افزایش ساعات تدریس بازنشستگان

رایزنی برای ورود حق التدریس معلمان رسمی به احکام حقوقی

الهیار با بیان اینکه برنامه های خود را در چهار محور تعیین تقسیم بندی نموده ایم مطرح کرد: در یک سال گذشته آزمون استخدامی در نیمه اول سال جاری انجام شد و 25 هزار مجوز برای دانشگاه فرهنگیان از طریق کنکور سراسری داشتیم. نقل و انتقالات به انجام رسیده و برای افزایش ساعات تدریس بازنشستگان مجوز دریافت کردیم و در حال رایزنی هستیم تا حق التدریس را برای معلمان رسمی وارد احکام حقوقی کنیم. ساماندهی مراکز رفاهی و اقامتی، بیمه تکمیلی و وام ها دنبال میگردد.

وی اضافه نمود: در سال 97 فقط 348 میلیارد تومان از معوقات سال 96 که وارد سال 97 گردیده بود بزودی تامین اعتبار می گردد. هر چیزی در راستای استیفای حقوق فرهنگیان باشد فروگذار نکردیم و برای تحقق آن کوشش نموده ایم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از تخصیص اعتبار 2.5 میلیارد تومانی برای تجهیز هنرستانها اطلاع داد و گفت: سال قبل بودجه شیر مدارس تخصیص نیافت. برای سال 97 هم ابلاغ اعتبار گرفتیم اما هنوز تخصیص اعتبار صورت نگرفته و در حال پیگیری هستیم. یک جلسه از ستاد ملی شیر هم برگزار گردیده و اگر تخصیص دریافت گردد در کمتر از دو هفته انجام می گردد.

طرح پیشنهادات آموزش و پرورش برای بسته بیمه تکمیلی

الهیار درباره قرارداد بیمه تکمیلی فرهنگیان با توجه به اتمام قرارداد فعلی در آبان ماه جاری مطرح کرد: به دلیل محدودیت های مالی سهم و بودجه رفاهی مان کم است. دو سه سالی است بیمه را به شکل صندوقی اجرا می کنیم. اختلاف جدی با آتیه سازان حافظ نداریم و تعاملات مان در سطح خوبی است.

وی اضافه نمود: آتیه سازان بخشی از مطالبات قبلی را به قرارداد فعلی منتقل نموده بودند که کمی در پرداخت خسارات تاخیر شد. اکنون یک ماه از خسارات پرداخت گردیده و پیگیر پرداخت دو ماه دیگر هستیم. برای قرارداد بیمه تکمیلی در سال جدید پیشنهادات تعیینی داریم که در آتیه سازان حافظ و بیمه مرکزی در حال طرح پیشنهادات هستیم تا آنچه رضایت نسبی معلمان را فراهم می نماید در دستور کار قرار بگیرد.

پرداخت بخشی دیگر از پاداش انتها خدمت بازنشستگان؛ به زودی

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه 3700 میلیارد تومان بدهی پاداش انتها خدمت بازنشستگان سال 96 را داشتیم که دو قسط آن تسویه و قسط سوم هم بزودی پرداخت می گردد، درباره سیاست مدرسه محوری مطرح کرد: این هدف مهم با چهار برنامه تعیین محقق می گردد که ایجاد صلاحیت کیفی مدارس و سنجش صلاحیت مدیران مدارس از جمله آنهاست.

به گزارش خبرنگاران، الهیار درباره اعتبار مورد احتیاج برای اجرای رتبه بندی معلمان مطرح کرد: دولت 7000 میلیارد تومان از سال 94 تا 97 برای رتبه بندی صرف کرد. ما می توانیم پایه اولیه را روی همین هفت هزار میلیارد تومان بگذاریم. اما در مجموع نحوه رتبه بندی، اعتبارات، امتیازات و شاخص ها بعد از تصویب نهایی تعیین می گردد.

توضیحاتی درباره رشد 60 درصدی بودجه آموزش و پرورش

وی در پاسخ به پرسشی درباره گزارش مرکز پژوهش های مجلس و افزایش 60 درصدی بودجه آموزش و پرورش گفت: این 60 درصد افزایش مربوط به بودجه ملی است و نه ستادی. اعتبارات مدارس خارج از کشور 50 درصد و تغذیه و ایاب و ذهاب مدارس شبانه روزی تا 180 درصد رشد نموده است که اتفاقا نقطه قوت ماست. اعتبارات ستادی یک رشد هشت درصدی داشته است.

چرایی حذف سختی کار معلمان / آنالیز برقراری امتیازات جایگزین برای فرهنگیان

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره حذف سختی کار معلمان توضیحاتی ارائه و مطرح کرد: چند سال قبل سختی کار در قانون مدیریت خدمات کشوری برای فرهنگیان معادل 120 امتیاز در نظر گرفته گردیده بود. چندی بعد شورای توسعه مدیریت وقت مصوبه ای برای تسری سختی کار به همه کارکنان داشت و فردی که 120 امتیاز از قبل داشت 120امتیاز دیگر گرفت و او که نداشت 120 امتیاز گرفت. در سال 91 دیوان محاسبات به این شیوه ایراد گرفت و این مصوبه در سال 94 به محکمه تجدیدنظر دیوان محاسبات رفت و اعلام شد نحوه برقراری این سختی کار اشتباه بوده است.

الهیار ادامه داد: این امر متوقف و اجرای غیرقانونی آن در چند بخش تایید و حتی برای چند مدیرکل استانی حکم جلب صادر شد. ناچار شدیم برای حل این مشکل فکری کنیم و اکنون جایگزینی این 120 امتیاز در دستور کار شورای توسعه مدیریت قرار گرفته تا از مواد دیگری، امتیازاتی برقرار گردد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش با شرایط خاص خود نمی تواند با قوانین عام قانون خدمات کشوری اداره گردد گفت: آموزش و پرورش ویژگی ها و شرایط خاص خود را دارد. چندسال قبل عزمی جدی در وزارت علوم ایجاد شد و احیای قانون تشکیل هیئت های امنا را انجام دادند و خود را از قوانین عام مستنثی کردند. ما باید از این تجربه وزارت علوم استفاده کنیم و با هیئت امنایی کردن مناطق آموزش و پرورش قانون خاصی ایجاد کنیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این امر را دنبال می کنیم تا دو زیرنظام تامین و تخصیص منابع مالی و نیروی انسانی به قانون خاص اداری مالی تبدیل گردد. این یک مطالبه داخلی آموزش و پرورش است.

الهیار با بیان اینکه استفاده از منابع عمومی و انجام فعالیتهای مالی شاخص هایی دارد گفت: اگر کسی مثال زده در بخش خصوصی هزینه های تحصیل یک سوم بخش دولتی است، این به معنای ضرورت کاهش یک سومی هزینه های آموزش و پرورش نیست، بلکه زنگ هشداری است که چرا در برخی بخش ها هزینه کرد بیشتر است و فقط یک ملاک است که خود را تحلیل کنیم کجا مشکل داریم.

حذف مافیای کنکور از دوره ابتدایی، گردش مالی سرسام آوری را نشان داد

وی ادامه داد: باید برای تنظیم فعالیت های مالی خود شاخص های تعیینی داشته و به سمت اقتصاد مدرسه برویم. اینکه در یک نقطه کشور هزینه تحصیل یک دانش آموز 36 میلیون و یک نقطه دیگر هفت میلیون تومان است، چرا باید این چنین باشد؟ اگر هنر ما تبدیل هزینه به سرمایه باشد موفق گردیده ایم. حذف مافیای آزمون از دوره ابتدایی تعیین کرد چه گردش مالی سرسام آوری وجود داشته است، اما توجه به این اقتصاد مدارس به معنای تضعیف فعالیتهای آموزشی و پرورشی نیست.

tour-thailand.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 429

به "آنالیز برقراری امتیازاتی جدید برای فرهنگیان بدنبال حذف سختی کار آنها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز برقراری امتیازاتی جدید برای فرهنگیان بدنبال حذف سختی کار آنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید