بودجه 17 هزار و 642 میلیاردی شهرداری مشهد به شورای شهر تقدیم شد

به گزارش شیوا مارکت، خبرنگاران/خراسان رضوی شهردار مشهد گفت: تعریف نکردن پروژه های جدید و اهتمام به تکمیل پروژه های نیمه تمام با رعایت صرفه جویی در هزینه های عمومی مدیریت شهری از ویژگی های بودجه سال آینده شهرداری مشهد است.

بودجه 17 هزار و 642 میلیاردی شهرداری مشهد به شورای شهر تقدیم شد

محمدرضا کلائی، امروز در صدوبیستمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای شهر مشهد در مورد بودجه سال آینده شهرداری، اظهار کرد: در سال انتهای برنامه میان مدت 97- 1400 بودجه ای را که از طریق آن عمده اهداف برنامه میان مدت محقق خواهد شد، تقدیم می کنیم.

وی اضافه کرد: درحال حاضر مقدمات تهیه برنامه میان مدت بعدی برای سال های 1400تا 1404 فراهم شده است. امیدوارم بتوانیم با تحقق برنامه میان مدت جاری به این باورپذیری برسیم که می توان برنامه میان مدت را تا 100درصد محقق کرد. همیشه در تدوین بودجه نگاه ما به ماموریت های اساسی شهرداری منطبق با برنامه میان مدت بوده است. اکنون سال چهارم برنامه عملیاتی میان مدت را با مضامین راهبردی شامل حمل ونقل عمومی در دسترس و متصل، شهرپاک و حافظ منابع زیست محیطی، شهرامید با قابلیت زندگی مطلوب، شهر متعادل و ایمن، شهر هوشمند و شهروندمحور و شهر رقابت پذیر با درآمد پایدار برای شهروندان و مدیریت شهری است.

شهردار مشهد اعلام کرد: در تحقق شاخص های برنامه میان مدت چهارساله شرایط مطلوبی داریم. لذا بخش هایی که در بودجه سال 1400 پررنگ تر دیده شده بخش هایی است که درصد تحقق شاخص ها در آن ها کمرنگ تر از سایر بخش ها بوده است. زمانی که وارد بودجه شدیم با چند تهدید اصلی روبرو بودیم، بخشی از تهدیدهای حاکم بر بودجه 1400 شامل تبعات غیرقابل پیش بینی لایحه درآمدهای پایدار شهرداری ها است.

کلائی توضیح داد: تا امروز که بودجه سال 1400 را به شورا تقدیم می کنیم سهم ما از محل اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده معادل سال گذشته است و عددمان تغییری ننموده در حالی که می دانیم اثرات تورمی تا چه حد بر بودجه بار شده است. لذا نمی توانستیم بودجه سال آینده را بر مبنای خواسته های خودمان بچینیم و محافظه کاری را مد نظر قراردادیم.

وی گفت: رشد هزینه نگهداشت شهر در سال آینده در اثر توسعه زیرساخت های شهری، پیشی دریافت نرخ رشد هزینه های جاری نسبت به نرخ رشد منابع شهرداری، بی ثباتی اقتصادی و در پیش بودن انتخابات در سال آینده، پیش بینی تورم فزاینده در سال آینده و کاهش منابع انسانی و افزایش هزینه ها ناشی از همه گیری ویروس کرونا نیز بخش دیگری از تهدیدها در تدوین بودجه سال آینده بوده است.

شهردارد مشهد اضافه کرد: سال آینده انتخابات را در پیش رو داریم و این موضوع خواه ناخواه سایر فعالیت ها را تحت الشعاع قرار خواهد داد. مدیریت شهری نیز یک دوره فطرت خواهد داشت و همین موضوعات ناخودآگاه اثربخشی جدی را بر کسب منابع خواهد داشت. در کنار تهدیدات فرصت های تدوین بودجه 1400 شامل تمرکز بر تحقق حداکثری بودجه سال آینده با توجه به تصویب طرح های تفصیلی مورد توجه قرار گرفته است.

کلائی اظهار داشت: با هدف پر بودن دست مدیریت شهری در دوره ششم، باید تمهیداتی را در بودجه در نظر گرفت. از آنجایی که در ابتداء کار درسال 96 امکان پرداخت حقوق وجود نداشت، بدهی ها سنگین و خزانه خالی بود لذا این نگاه وجود داشت که بودجه سال آینده را به گونه ای ببندیم تا مدیریت شهری آینده در ابتداء کار بتواند فکر کند و برنامه ریزی های مناسبی را انجام داده و برنامه عملیاتی 1401-1404 را با روحیه بالایی ببندد.

نگاه ویژه به برش های موضوعی و موضعی شهر مشهد

وی ادامه داد: موضوع دیگری که در بودجه ریزی به آن توجه شده است، نگاه ویژه به برش های موضوعی و موضعی مانند بازآفرینی شهری، توس، شهر همگان و... بوده است. کاهش سهم بدهی بانکی در مصارف شهرداری نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد تا مدیریت شهری بعدی که مستقر می گردد دچار مشکل نگردد؛ برهمین اساس در اعداد و ارقام بودجه سال آینده نیز سهم بدهی های بانکی را در مصارف بسیار کاهش دادیم.

اولویت دهی به اتمام پروژه های نیمه تمام

کلائی اظهار داشت: در بودجه سال آینده اتمام پروژه های زیرساختی و دارای اولویت از منظر شورای اسلامی و شهرداری و افزایش سهم دولت در بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت در بودجه مد نظر بوده است. تعریف نکردن پروژه های جدید و اهتمام به تکمیل پروژه های نیمه تمام با رعایت صرفه جویی در هزینه های عمومی مدیریت شهری از دیگر ویژگی های بودجه سال آینده شهرداری مشهد است. توزیع اعتبارات بر اساس مدل های آماری، رویکرد محله محوری، توزیع بهینه منابع، تعریف نشدن پروژه های جدید و اهتمام به انتها پروژه های درحال اجرا، صرفه جویی حداکثری در هزینه های عمومی و... بخشی از اهداف بودجه سال 1400 است.

تقدیم بودجه 17 هزار و 642 میلیاردی شهرداری مشهد به شورای شهر

شهردار مشهد گفت: براساس موارد مذکور بودجه سال آینده شهرداری مشهد از حیث منابع و مصارف به مبلغ 17 هزار و 642 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که تقریبا در قد و قامت بودجه اصلاحی شهرداری مشهد درسال 99 خواهد بود که 17 هزارو 300 میلیارد تومان است. درآمدهای عمومی بودجه سال آینده 7 هزار و 798 میلیارد تومان، واگذاری درآمدهای سرمایه ای 5هزار و 893 میلیارد تومان، واگذاری دارایی های اقتصادی 3 هزار و 177 میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.

وی توضیح داد: در حوزه مصارف اعتبارات هزینه ای 4 هزار و 874 میلیارد تومان خواهد بود که نسبت به بودجه امسال 23 درصد افزایش دارد که عمده آن سهم 30 درصدی افزایش حقوق و دستمزد است. 8 هزار و 997 میلیارد سهم تملک دارایی های سرمایه ای و تملک دارایی های اقتصادی 2 هزار و 997 میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. ما 12 هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه عمرانی درحال اجرا و چه پروژه های عمرانی سال 1400 پیش بینی نموده ایم که نشان می دهد همچنان کار و فعالیت در شهر به چشم خواهد آمد.

شهردار مشهد ادامه داد: از مجموع 17هزار و 642 میلیارد تومان بودجه سال آینده ، 7 هزار و 798 میلیارد تومان سهم درآمدهای عمومی است که 44 درصد بودجه را تشکیل می دهد. بخشی از آن یاری های دولت پیش بینی شده است که پیگیر تحقق آن خواهیم بود. در حوزه مصارف یک نسبت 32 به 68 برای جاری و عمرانی خواهیم داشت که نسبت به سایر شهرها شرایط بسیار خوبی را داریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، کلائی با اشاره به پروژه های مهم در بودجه سال 1400 شهرداری مشهد، گفت: 2 هزار و 500 میلیارد تومان برای توسعه خطوط ریلی، 800میلیارد تومان تجهیز و توسعه فضای سبز، 730 میلیارد برای احداث و اصلاح معابر سواره رو،630 میلیارد تومان برای نوسازی و توسعه ناوگان اتوبوسرانی و توقفگاه ها، 380 میلیارد تومان تملک های مورد احتیاج برای اجرای پروژه های شهری، 350 میلیارد تومان برای احداث 6 تقاطع غیر همسطح، 330 میلیارد تومان برای پروژه های هدف بازآفرینی شهری، 286 میلیارد تومان توسعه پیاده روها و پیاده راه ها، برای هوشمندسازی و طرح های دانش بنیان نیز 280 میلیارد تومان در بودجه سال آینده اعتبار پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: همچنین برای بهسازی و احداث مسیل ها و کانال های جمع آوری آب های سطحی 250 میلیارد تومان، برای احداث و توسعه و تجهیز مراکز فرهنگی و گردشگری 140 میلیارد تومان، تکمیل و اجرای شبکه جداسازی آب شرب از آب خام 100 میلیارد تومان، برای خرید تجهیزات واحداث ایستگاه های آتش نشانی 90 میلیارد تومان و برای احداث و تکمیل پارکینگ ها نیز 70 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

تور مالزی: تور مالزی | تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 27921

به "بودجه 17 هزار و 642 میلیاردی شهرداری مشهد به شورای شهر تقدیم شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بودجه 17 هزار و 642 میلیاردی شهرداری مشهد به شورای شهر تقدیم شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید