بیش از 66 هزار معلول تحت پوشش بهزیستی مازندران قرار دارند

به گزارش شیوا مارکت، خبرنگاران/مازندران مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: 66 هزار و 213 نفر معلول تحت پوشش بهزیستی مازندران هستند.

بیش از 66 هزار معلول تحت پوشش بهزیستی مازندران قرار دارند

فرزاد گوهردهی ضمن گرامیداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت اظهارکرد: توانبخشی یکی از مهم ترین رویکردهای سازمان بهزیستی جهت قادرسازی شخص معلول در دست یابی به سطح نهایی توانایی و عملکرد جسمی، ذهنی، حسی، روانی و اجتماعی و حفظ این توانایی ها است.

وی اضافه نمود: در ارائه این خدمات به جامعه هدف، توانمندسازی و تقویت زمینه های حضور اجتماعی معلولان و برخورداری افراد دارای معلولیت از فرصت های برابر در جامعه در سطحی فراگیر و پایدار همیشه مدنظر است.

وی تعداد افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی مازندران را 66 هزار 213 نفر مطرح کرد و اضافه نمود : سازمان بهزیستی مبلغ 75.992.305.000 ریال بابت یاری هزینه مستمری ، هدفمندی و حق پرستاری ومددکاری افراد دارای معلولیت درخانواده بصورت ماهیانه پرداخت می نماید.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به تاسیس مراکز توانبخشی غیردولتی با هدف گسترش و ارتقا سطح کیفی ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی، مراقبتی به گروه هدف در جهت توانمندسازی آنان و کاهش تصدی گری دولت اظهار داشت: در مجموع 113 مرکز توانبخشی تحت نظارت بهزیستی استان اعم از مراکز روزانه آموزشی توانبخشی، مراکز نگهداری و مراقبتی شبانه روزی، خانه های حمایتی ویژه سالمندان و بیماران روانی مزمن، خانه کوچک توانبخشی ویژه افراد دارای اختلال هوشی رشدی، مراکز ارائه خدمات توانبخشی در منزل به معلولان و سالمندان و مراکز مراقبت در منزل در مجموع به 5645 نفر از معلولین تحت پوشش خدمات ارائه می نمایند.

وی اضافه نمود : با عنایت به اهمیت حضور فرد معلول در درون خانواده و با هدف کاهش بار مراقبتی، 1138 فرد دارای معلولیت ضایعه نخاعی در استان از یاری هزینه حق پرستاری به مبلغ 000/540/5 ریال ماهانه بهره مند هستند و همچنین در راستای ارتقا کیفیت زندگی، یاری هزینه لوازم بهداشتی مورداحتیاج به مبلغ 000/000/2 ریال ماهانه نیز به این افراد پرداخت می گردد.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به بهره مندی 2597 نفر از توانخواهان سازمان بهزیستی در استان مازندران از یاری هزینه ایاب ذهاب معلولین مراکز با هدف تسهیل در تردد آنها گفت : جهت بهره مندی معلولین از خدمات آموزشی، توانبخشی ودرمانی نسبت به پرداخت بخشی از هزینه های ایاب و ذهاب آنان اقدام می گردد.

گوهردهی توزیع لوازم یاری توانبخشی به منظور دستیابی به سطح سلامت مطلوب و حضور فعال و موثر در خانواده را یکی دیگر از اقدامات حوزه توانبخشی در خدمت رسانی به معلولین دانست و اضافه نمود : در سالجاری تا به امروز وسایل یاری توانبخشی مورد احتیاج معلولین بالغ بر 000/000/000/25 ریال با هدف توانمندسازی و کاهش عوارض ناشی از معلولیت و ارتقای سطح بهداشت روان فرد و خانواده در اختیار این افراد در سطح استان قرار گرفته است.

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه 2450 توانخواه از یاری هزینه تحصیلی به دانش آموزان معلول با هدف تقویت انگیزه های تحصیلی بهره مند هستند، خاطر نشان کرد: همچنین در راستای اجرای ماده 9 قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و با هدف ایجاد انگیزه و ارتقا مشارکت و الحاق اجتماعی جامعه هدف ، یاری هزینه تحصیلی جهت بهره مندی از آموزش عالی در دانشگاه های دولتی و غیردولتی به افراد دارای معلولیت احتیاجمند واجد شرایط پرداخت می گردد.

وی با اشاره به بهره مندی توانخواهان از امکانات مناسب سازی مسکن و خودرو در سالجاری گفت : توانایی رفت و آمد آزادانه و بدون خطر در جامعه به وسیله ایجاد محیط های بدون مانع یکی از مهم ترین راه های ارتقا کیفیت زندگی برای افراد دارای معلولیت است. لذا کوشش جهت تسهیل دسترسی و بهره مندی معلولان همچون افراد عادی از امکانات موجود جامعه از رویکردهای اجرایی حوزه توانبخشی است.

گوهردهی یکی از راه های موثر در جهت نیل به سطح مطلوبی از سلامت جسمی، روانی و استقلال فردی و اجتماعی را تامین و پرداخت هزینه های درمانی و تسهیل دسترسی افراد به خدمات بهداشتی درمانی و توانبخشی عنوان و توضیح داد: با توجه به احتیاج تمامی افراد جامعه به ویژه معلولین به بیمه اجتماعی به عنوان یک پشتوانه،برنامه اعطای بیمه اجتماعی به معلولین روستایی و خانواده های آنان برای نخستین بار در کشور، از سال 1395 به تعداد 1700 نفر در استان مازندران انجام شد و در این راستا 4هزار توانخواه تحت پوشش خدمات بیمه تکمیلی برکت قرار گرفتند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به انجام عمل جراحی کاشت حلزون برای 60 کودک شناسایی شده در سالجاری گفت: درحال حاضر توانخواهان با مراجعه و تکمیل پرونده در اسرع وقت از این خدمت بهره مند می شوند به طوریکه سرانه هر فرد جهت کاشت حلزون مبلغ 30 میلیون ریال می باشد و درصورت احتیاج به تعمیرات دستگاه ، پس از کاشت نیز مساعدت لازم به عمل می آید.

وی دستیابی به استقلال همه جانبه ، خصوصا استقلال مالی را مرهون ایجاد مسکن و کسب شغلی پایدار و متناسب با شرایط فرد معلول عنوان و بیان نمود : اداره کل بهزیستی مازندران در سال 99 در راستای تامین شرایط مطلوب به منظور تامین اشتغال ایمن، پایدار و با قابلیت توسعه با پرداخت تسهیلات قرض الحسنه اشتغال به 700 توانخواه و پرداخت سهم بیمه خویش فرما و کارفرما به 1299 نفر و همچنین تحویل 513 واحد مسکونی در سالجاری گام مهمی در جهت توانمندسازی گروه های هدف برداشته است.

مدیرکل بهزیستی مازندران با تاکید بر اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری از معلولیت ها اضافه نمود: به همین دلیل 16 هزار 686 نفر از جامعه معلولین، تحت پوشش مشاوره های ژنتیک قرار گرفتند و طی هشت ماه نخست امسال 517 نفر جهت دریافت مشاوره ژنتیک به مراکز بهزیستی مراجعه کردند.

وی اضافه نمود: ضمن اینکه 2408 کودک 3 تا 6 ساله نیز تحت برنامه غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) قرار گرفتند.

گوهردهی در خاتمه با اشاره به اجرای برنامه های ورزشی و بازی های بومی و محلی ویژه معلولین گفت : از دیگر خدمات و برنامه های مورد تاکید سازمان، گسترش فعالیت های اجتماع محور در قالب ورزش ها و بازی های بومی و محلی در راستای ورود معلولین به جامعه خصوصا جامعه ورزشی است.

وی گفت: این طرح در سال 99 بصورت پایلوت در سه شهرستان ساری بهشهر و آمل شروع شده و تعداد بالغ بر 500 معلول با انواع معلولیت ها و شدت معلولیت ها را شامل می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 دی 1399 بروزرسانی: 13 دی 1399 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 25999

به "بیش از 66 هزار معلول تحت پوشش بهزیستی مازندران قرار دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 66 هزار معلول تحت پوشش بهزیستی مازندران قرار دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید