تاکید حناچی بر نقش بی بدیل هنرمندان در جلب مشارکت مردم برای حل مسائل شهری

به گزارش شیوا مارکت، خبرنگاران آنلاین:شهردار تهران بر نقش بی بدیل هنرمندان در جلب مشارکت شهروندان برای حل مسائل شهری تاکید نمود.

تاکید حناچی بر نقش بی بدیل هنرمندان در جلب مشارکت مردم برای حل مسائل شهری

به گزارش شهرنوشت، پیروز حناچی عصر شنبه 26 مرداد در مراسم بزرگداشت عزت الله انتظامی ، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که با حضور جمعی از هنرمندان و اعضای شورای شهر در سالن سینماتوگراف واقع در موزه سینما برگزار گردید، ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر گفت: این روزها خاطره بسیاری از مجاهدت ها را در سرزمین مقدس و باارزشمان زنده می نماید. همزمان با سالگرد ورود آزادگان به کشور، سالگرد درگذشت استاد عزت الله انتظامی را نیز گرامی می داریم؛ او که می گفت عزت هستم، بچه سنگلج.

شهردار تهران گفت: جای محلات تهران خالی است که به واسطه آن ها تمایزهای محلی شکل پیدا می کرد. گرامی می داریم یاد این استاد بزرگ را که هم هنرمند بود و هم هنرمندپرور؛ او مجید انتظامی را که از مفاخر موسیقی ایران است و آثار ماندگار بسیاری به موسیقی ایران هدیه داد، برای این کشوربه ارمغان آورد.

حناچی با اشاره به این که یکی از خصایص هنرمندان و هنر این است که همواره در دل مردم جا دارند، گفت: ویژگی اصلی دیگر آن ها این است که محبوبیت و جایگاهشان در نزد مردم مشمول گذشت زمان نمی گردد.

او در بخش دیگری از سخنان خود عنوان نمود: در این دوره از مدیریت شهری کوشش کردیم تا شهر را به ارزش های معنوی و تاریخی آن نزدیک کنیم؛ شهرهای هوشمند جهان در زمینه فرهنگ، هنر و تاریخ سرمایه گذاری می نمایند.

حناچی اضافه کرد: یونسکو شعار اقتصاد مبتنی بر فرهنگ را معرفی کرد؛ نگاهی که با تکیه بر آن بسیاری از شهرهای پیروز می توانند بیشتر سرمایه گذاری فیزیکی از تاریخ و فرهنگ خود ثروت بیافرینند؛ این امر را هم مدیون هنر و هنرمندانشان هستند. من همواره فکر می کردم چرا در پاریس گالری های بسیاری وجود دارد و تا این اندازه آثار هنری به چشم می آید؛ دریافتم که با این روش به طور غیرمستقیم آستانه تحریک ذوق هنری مردم افزایش پیدا می نماید.

او گفت: ما در شهری زندگی می کنیم که نه تنها فاقد ارزش های هنری نیست اتفاقاً در این زمینه بسیار ثروتمند هم هست، اما این ثروت را برای سال ها فراموش و مثل یک گنج در پستوی خانه در را به روی آن قفل نموده بودیم. امیدوارم شرایطی فراهم گردد که بتوانیم شهر را به ارزش های فرهنگی اش برگردانیم و مردم را با فرهنگ و گذشته شان آشتی دهیم.

شهردار تهران ادامه داد: در شهرسازی مفهومی داریم تحت عنوان Place Making، یا پرورش حس تعلق به مکان. باید کاری کنیم که مردم نسبت به مکان زندگی شان حس تعلق داشته باشند. حتما تجربه نموده اید وقتی وارد برخی فضاهایی می شوید که خوب طراحی شده اند، دوست ندارید از آن خارج شوید؛ این مفهوم پلیس میکینگ است.

حناچی گفت: ما ادعا داریم در کشوری با عقبه فرهنگی قوی زندگی می کنیم. ادبیات، شعر و اسناد به جامانده تاریخی و حتی میراث ناملموسمان نیز این را نشان می دهد. اگر از این عقبه فرهنگی برای حل مسائل استفاده نکنیم، یعنی به بیراهه رفته ایم. ما همواره منتظر هستیم یکی مانند سوپرمن بیاید تا مسائلمان را حل نماید، اما فرهنگ ما چنین توصیه هایی ندارد.

او افز. د: امروزه شهر با مسائل زیادی روبرو است. یکی از مسائل این است که در زمستان در این شهر نفس کشیدن هم سخت می گردد. در کوتاه مدت هیچ راه حل ای برای این مسائل نمی شناسم، جز همکاری مردم؛ در بلندمدت اما توسعه حمل ونقل عمومی است که می تواند تاثیرگذار باشد. واقعیت این است که در کوتاه مدت راهی جز همکاری مردم وجود ندارد.

شهردار تهران در همین باره اضافه کرد: من اینجا از ماجرای سیمرغ و سی مرغ منطق الطیر عطار یاری می گیرم. ماجرای مرغ هایی که منتظر سیمرغ افسانه ای بودند اما درنهایت فهمیدند برای حل مسائلشان باید دست به زانوهای خودشان بگذارند. مسائل ما حل نخواهد شد، مگر با یاری یکدیگر و همراهی مردم. در این زمینه نیز شما هنرمندان نقش بی بدیلی برای ایجاد فضایی دارید که به واسطه آن، مردم بدانند مسائل بدون تدبیر و همکاری حل نخواهد شد.

پیروز حناچی شهردار تهران در سرانجام گفت: در انتها باز هم از استاد عزت الله انتظامی یاد می کنم؛ کسی که در دل مردم جا داشت و با ترک ظاهری این جهان، خاطرش از ذهن و ضمیر مردم ایران پاک نمی گردد؛ این ارزش جاودانه هنر است.

لازم به ذکر است در این مراسم توسط شهردار تهران و جمعی از هنرمندان عرصه سینما و تئاتر از کتاب یک عمر با عزت رونمایی شد.

تور پاریس: تور پاریس: سفر به نگین شهر ها اروپا و فرانسه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 9323

به "تاکید حناچی بر نقش بی بدیل هنرمندان در جلب مشارکت مردم برای حل مسائل شهری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید حناچی بر نقش بی بدیل هنرمندان در جلب مشارکت مردم برای حل مسائل شهری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید