تحولات خلیج فارس چالشی بزرگ برای وزیر دفاع جدید آلمان

به گزارش شیوا مارکت، وزیر دفاع آلمان در حالی امروز (چهارشنبه) برای عهده داری این مسئولیت ادای سوگند می نماید که درخواست انگلیس برای عملیات حفاظت دریایی در خلیج فارس به اولین چالش بزرگ دوران مسئولیتش تبدیل شده است.

تحولات خلیج فارس چالشی بزرگ برای وزیر دفاع جدید آلمان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه پاسایر نویه پرسه در مطلبی نوشت: با تشدید تنش ها در تنگه هرمز انتظارات از آلمان برای مشارکت در طرح عملیات حفاظت دریایی مدنظر انگلیس و آمریکا به منظور آنچه حمایت از تردد آزادانه کشتی ها در تنگه هرمز می خوانند افزایش می یابد.

نویسنده در ادامه این مطلب نوشت: بعد از آمریکا حالا انگلیس هم خواهان یک عملیات دریایی به منظور حمایت از کشتی های تجاری در منطقه خلیج فارس شده و شرکای اروپایی خود را برای مشارکت در این طرح تحت فشار قرار داده است.

حالا در ائتلاف بزرگ آلمان مناقشات جدیدی در این باره شکل گرفته است که به اولین چالش بزرگ برای آنِگرِت کرامپ کارن بائر، وزیر دفاع جدید آلمان تبدیل شده است.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس در این باره همچنین با هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان صحبت نموده است. این که آیا آلمان در این عملیات دریایی مدنظر انگلیس و آمریکا مشارکت خواهد نمود هنوز معین نیست.

جرمی هانت چند روز پیش در این خصوص به نمایندگان مجلس عوام انگلیس گفت: با توجه به اهمیت حیاتی آزادی تردد در دریاها، ما به دنبال این هستیم تا با همکاری دیگر کشورهای اروپایی یک نیروی حفاظت دریایی را به منظور حمایت از تردد آزاد کشتی ها در تنگه هرمز به منطقه اعزام کنیم. البته این تصمیم در راستای سیاست فشار حداکثری آمریکا بر ایران نیست زیرا ما متعهد به حفظ توافق هسته ای با ایران هستیم.

وی اضافه کرد: ما یک ناوشکن را به منطقه اعزام نموده ایم که در 29 جولای (7 مرداد) به آنجا خواهد رسید. ما از همه کشتی هایی که با پرچم انگلیس تردد می نمایند خواهیم خواست که به هنگام عبور از تنگه هرمز به ما اطلاع دهند تا بتوانیم بهترین تمهیدات حفاظتی را که می توانیم برای آنها فراهم کنیم.

وزیر امور خارجه انگلیس سپس با ارائه آمارهایی در خصوص اسکورت کشتی ها توسط نیروی دریایی این کشور خاطرنشان ساخت: البته نیروی دریایی سلطنتی قادر نیست تک تک کشتی ها را اسکورت کند و همه تهدیدها را از بین ببرد اما اگر شرکت های کشتی رانی با وزارت حمل ونقل همکاری داشته باشند و همه هشدارها را جدی بگیرند، این خطرات به حداقل خواهد رسید.

جرمی هانت در ادامه مدعی شد: اگر ایران به این اقدامات خطرناک ادامه دهد، باید منتظر حضور گسترده تر نیروهای غربی در آب های اطراف خود باشد؛ نه به این دلیل که ما خواهان افزایش تنش هستیم، بلکه تنها به این دلیل که آزادی تردد در دریاها یک اصل است که انگلیس و متحدانش همیشه از آن دفاع خواهند کرد.

شامگاه آدینه یک فروند نفتکش انگلیسی هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه ایران توقیف شد.

دولت انگلیس روز شنبه با ارسال نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد: این کشتی در حال حرکت در راستا قانونی خود در یک تنگه بین المللی و مطابق با قوانین بین المللی بوده است. بر اساس قوانین بین المللی، حق عبور از راستاهای ترانزیتی نباید از سوی هیچ کشوری منع گردد و بنابراین اقدام ایران یک دخالت غیرقانونی محسوب می گردد.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان درباره مشارکت کشورش در این عملیات دریایی گفته است: ما البته نمی خواهیم به استراتژی فشار حداکثری آمریکا در قبال ایران بپیوندیم. اما ما باید اذعان کنیم که حوادثی به وجود می آید که باید به آن بپردازیم.

وزیر امور خارجه فرانسه البته اعلام نموده است که مشترکاً با برلین و لندن در این ابتکار عمل اروپایی برای تضمین امنیت در منطقه خلیج فارس مشارکت می نماید. به گفته وی باید یک روند تنش زدایی شکل گیرد تا تنش ها کاهش یابد.

در هفته های اخیر تنش ها در منطقه خلیج فارس شدت گرفته و این حوادث ترس ها درباره تشدید تنش ها در منطقه و وقوع درگیری نظامی را افزایش داده است.

فراکسیون های احزاب دولت ائتلافی در آلمان واکنش های مختلفی به درخواست گشت دریایی انگلیس نشان داده اند. یورگن هاردت از سیاستمداران خارجی حزب دموکرات مسیحی آلمان خود را نسبت به این پیشنهاد انگلیس باز نشان داده است. وی دلیل این نظر خود را این طور اعلام نموده است که جلوگیری از تجارت جهانی باز و امن به وسیله توقیف یک نفتکش انگلیسی توسط ایران یک ضربه آشکار به سیستم نظم بین المللی است.

نیلز اشمیدت، سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان در مقابل در این باره هشدار داده و اظهار داشته است: در صورت عملیات ارتش آلمان در این منطقه این خطر ایجاد می گردد که ما در یک درگیری نظامی وارد شویم، در این صورت خطر بزرگ ایجاد سوءتفاهم ها شکل می گیرد که می تواند منجر به جنگ گردد. حالا وقت آن نیست که ما درباره عملیات نظامی بحث کنیم بلکه حالا دیپلماسی و تنش زدایی ضرورت دارد.

حزب افراطی جایگزینی برای آلمان هم با این پیشنهاد انگلیس موافق بوده و آن را کاملاً منطقی ارزیابی نموده است.

این موضوع امروز (چهارشنبه) در بحث های مجلس آلمان بعد از ادای سوگند کرامپ کارن بائر به عنوان وزیر جدید دفاع آلمان به عنوان موضوعی مهم مورد آنالیز قرار گیرد. قرار است ابتدا وزیر دفاع جدید آلمان یک بیانیه 15دقیقه ای را ارائه دهد و سپس نمایندگان همه 6 فراکسیون در مجلس آلمان اظهار نظر نمایند. در بروکسل هم قرار است در سطح سفرای اتحادیه اروپا درباره بحران خلیج فارس مشاوره انجام گیرد. انگلیس قرار است تا آخر اکتبر اتحادیه اروپا را ترک کند و بعید به نظر می رسد که این پیشنهاد انگلیس تبدیل به یک عملیات واقعی اتحادیه اروپا در منطقه خلیج فارس گردد.

در مذاکرات اخیر در ائتلاف نظامی ناتو بسیاری کشورهای اروپایی در این باره ابراز تردید نموده اند که حضور پر رنگ تر نظارت دریایی در خلیج فارس برای امنیت بیشتر این منطقه مؤثر واقع گردد.

روزنامه آلمانی پاسایر نویه پرسه در بخش دیگری از این مطلب نوشت: مسئله در اینجا به خصوص سیاسی است. برای اروپاییان عملیات در تنگه هرمز مانند پیاده روی روی لبه تیغ است. کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه در حال حاضر کوشش می نمایند توافق اتمی با ایران را با وجود مخالفت آمریکا حفظ نمایند. اعزام ناوهای جنگی به تنگه هرمز می تواند از طرف تهران به عنوان اقدامی تحریک آمیز در راستای مشارکت با آمریکا ارزیابی گردد.

+

beauty-of-life.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 8160

به "تحولات خلیج فارس چالشی بزرگ برای وزیر دفاع جدید آلمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحولات خلیج فارس چالشی بزرگ برای وزیر دفاع جدید آلمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید