تصویب تعرفه عوارض محلی پیشنهادی سال 98 شهرداری بجنورد

به گزارش شیوا مارکت، تعرفه عوارض محلی و بهای خدمات پیشنهادی سال 98، شهرداری بجنورد در صحن شورای اسلامی شهر به تصویب رسید.

تصویب تعرفه عوارض محلی پیشنهادی سال 98 شهرداری بجنورد

به گزارش ، شامگاه یکشنبه در هفتاد و دومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بجنورد، لایحه تعرفه عوارض محلی و بهای خدمات شهرداری بجنورد در سال 98، از سوی اعضای شورا مورد نقد و آنالیز نهاده شد که در نهایت با میزان افزایشی در بعضی بندها به تصویب رسید.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر بجنورد با بیان اینکه دفترچه تعرفه عوارض محلی براساس منطقه، درنظر گرفته شده، گفت: تغییرات لحاظ شده در تعرفه سال 98، تنها برای بخشی از مصوبه ها بوده تا شهرداری بتواند خدمات دهی مناسبی به شهروندان ارائه دهد.

بهمن جباری اظهار کرد: در این تعرفه ها محله های ضعیف، کم برخوردار و برخوردار طبقه بندی شده و بر آن اساس میزان تعرفه تعیین شده است.

جباری با بیان اینکه تعرفه ها برای 516 منطقه در بجنورد با ضریب T یا ارزش معاملاتی لحاظ شده، توضیح داد: از این تعداد منطقه، 205 منطقه در نقطه A با 30 درصد رشد، 305 منطقه در نقطه B با 25 درصد رشد و تنها هشت منطقه در نقطه C رشد 50 درصدی داشته است.

وی درباره افزایش تعرفه 50 درصدی در هشت منطقه بجنورد، اعلام کرد: در کمیسیون ماده 5، میزان تراکم این مناطق افزایش داده شده به طوری که ارزش ملک بالا رفته و برهمین اساس افزایش 50 درصدی لحاظ شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر بجنورد، اضافه نمود: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، نرخ تعرفه بخش اصناف و عوارض نوسازی افزایش پیدا ننموده است.

جباری افزود: در بخش صدور پروانه های ساختمانی، ساخت و تجاری به دلیل عمومیت نداشتن تعرفه و کمتر روبرو شدن شهروندان با این بحث، افزایش منظور شده است.

وی گفت: افزایش عوارض محلی برای خدمات دهی مطلوب به شهروندان است به طوری که اگر تغییری در دفترچه رخ ندهد، سال آینده باتوجه به شرایط اقتصادی خدمات دهی سخت می گردد.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر بجنورد در ادامه این جلسه با تاکید براینکه ضرورتی برای تغییر، تمامی بندهای عوارض تصویب شده وجود ندارد، گفت: بعضی از تعرفه ها در سال های گذشته به تصویب رسیده و قرار بر این شد، چنانچه تغییری در ارزش معاملاتی رخ داد طبق ضریب T محاسبه گردد، بنابراین ضرورتی برای افزایش تعرفه ها نیست مگر اینکه سیاست های کلی تغییر کند.

افزایش عوارض بر زندگی مردم اثربخش است، حتی اگر در طول عمرشان یک نوبت اقدام به اخذ پروانه ساخت نمایندعلیرضا باغچقی اظهار کرد: افزایش عوارض بر زندگی مردم اثربخش است، حتی اگر در طول عمرشان یک نوبت اقدام به اخذ پروانه ساخت نمایند.

باغچقی با بیان اینکه اخذ عوارض 10 درصدی حتی بیشتر از میزان درآمد شهروندان است، توضیح داد: تورم و آمارهایی که اعلام می گردد با واقعیت ها مطابقت ندارد در حالی که باید واقیعت های زندگی مردم را دید، سپس تصمیم درست گرفت.

وی بر مدیریت هزینه های شهرداری تاکید نمود و اضافه نمود: باتوجه به اینکه نمی توانیم افزایش هزینه های شهرداری را نادیده بگیریم اما واقیعت امر این است که کاهش عوارض، کاهش هزینه های زندگی مردم را در پی خواهد داشت.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بجنورد نیز در این جلسه با بیان اینکه افزایش عوارض ها، انتظار مردم را نسبت به بالابردن کیفیت خدمات شهرداری بیشتر می نماید، گفت: چنانچه شهرداری خدمات بیشتر، با کیفیت بهتر ارائه و پروژه های عمرانی را افزایش دهد قطعا مردم راغب به پرداخت عوارض می شوند.

ابراهیم امانی با تاکید براینکه بین خدمات دهی و اخذ عوارض، باید توازن وجود داشته باشد، اظهار کرد: چنانچه هرساله به دلیل بالارفتن قیمت قیر، اتوبوس و ... میزان عوارض را افزایش دهیم اما خریداری نکنیم، مسلما اعتماد مردم را از دست خواهیم داد و مشارکت آنان کاهش پیدا می نماید.

رئیس کمیسیون خدمات و زیست شهری نیز در ادامه این جلسه گفت: شهرداری ها درآمد پایدار ندارند چرا باید پرداخت حقوق کارکنان را مردم پرداخت نمایند؟

جمشید گریوانی با بیان اینکه پرداخت حقوق کارکنان شهرداری مشکل دولت است، اظهار کرد: امروز دستگاه های اجرایی توانایی مسئولیت پذیری را ندارند.

گریوانی اضافه نمود: متاسفانه ناچاریم برای ارتقاء سطح خدمات دهی در شهر، تعرفه های محلی را افزایش دهیم که این درد بزرگی است.

رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد نیز در این جلسه گفت: شهرداری نمی تواند خدمات خود را متوقف کند، بنابراین ملزم به افزایش عوارض می گردد که این شیوه برای مردم خطرناک و آنان تحمل این همه فشار را ندارند.

مهدی محمدی اظهار کرد: باتوجه به اینکه هرساله به سطح خدمات رسانی شهرداری اضافه نموده می گردد، ضرورت دارد در برنامه و بودجه به این امر مهم توجه بیشتری بگردد، بنابراین نمایندگان بخاطر مردم رایزنی لازم را داشته باشند.

محمدی اضافه نمود: دفترچه عوارض برای خدمات رسانی مناسب به شهروندان تدوین شده، چنانچه افزایشی نداشته باشد قطعا خدمات سخت می گردد مگر اینکه دولت وظایف خدمات شهرداری را کم کند.

شهرداری نمی تواند خدمات خود را متوقف کند، بنابراین ملزم به افزایش عوارض می گردد که این شیوه برای مردم خطرناک و آنان تحمل این همه فشار را ندارندوی در ادامه به قطع درآمدهای پایدار شهرداری از سوی دولت اشاره نمود و گفت: دولت بعضی عوارض همانند سوخت را که تاکنون به شهرداری ها داده می شد محروم نموده، بنابراین شهرداری ملزم می گردد برای خدمات رسانی به مردم دستش را بیشتر در جیب آنان کند.

رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد توضیح داد: وقتی تک تک بندهای درآمدی شهرداری از محل بودجه عمومی کشور کم گردد، معنای آن را پیدا می نماید که به مردم بگوییم به ازای هزینه ای که از این محل کسب می شد ملزم شدیم بیشتر در جیب شما دست ببریم چرا که شهرداری نمی تواند خدمات خود را قطع کند.

محمدی در ادامه این جلسه به قرائت نامه ای از استانداری پرداخت و گفت: نامه ای از سوی دفتر امور شهری استانداری رسیده مبنی براینکه با توجه به شرایط ویژه اقتصادی کشور، شهرداران ترتیبی اتخاذ دهند تا در ماه های پایانی سال با مدیریت صحیح درآمدها، حقوق کارکنان شهرداری ها پرداخت گردد.

وی توضیح داد: تاکنون چنین نامه ای سابقه نداشته و این به معنای نبود پول است، بنابراین باید قبول کنیم در شرایط خاصی قرار داریم که برای ساختن آینده باید سختی را در کنار توازن رعایت کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد ادامه داد: از هم اکنون تا شب عید، شهرداری باید حدود 25 میلیارد تومان حقوق کارکنان را پرداخت کند و این یعنی شهرداری تا شب عید این ملبغ را از جیب مردم تامین کند.

محمدی اضافه نمود: دولت تمام اعتباراتی را که برای شهرداری ها در نظر گرفته، لغو کند به جای آن حقوق کارکنان را بدهد، آسفالت و قیر نمی خواهیم.

وی با بیان این که چهار ماه پیش برای خرید 15 دستگاه اتوبوس اقدام شد، گفت: اکنون قیمت اتوبوس از 600 میلیون تومان به یک میلیارد و 100 میلیون تومان رسیده، در این رابطه با شرکت مربوطه رایزنی کردیم که نوبت به نوبت 10 دستگاه اتوبوس را برای تعمیر با نرخی تعیین بفرستیم اما اکنون می گویند حتی اگر قیمت ها را افزایش دهیم، قطعات وجود ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد در ادامه به مسئولان امور اقتصادی شهرداری تاکید نمود: برای ارائه بودجه سال آینده ردیف هایی که امکان حذف کردن آن وجود دارد، حذف و همچنین پروژه های عمرانی تا هنگامی که پروژه های عمرانی زخمی وجود دارد، تعریف نگردد.

محمدی افزود: همچنین پروژه های عمرانی که طی پنج و 6 سال تکرار شده اما نتیجه ای نداشته از ردیف بودجه سال 98، حذف گردد.

منبع: مهر

ب

sabzevartoday.ir: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 2709

به "تصویب تعرفه عوارض محلی پیشنهادی سال 98 شهرداری بجنورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویب تعرفه عوارض محلی پیشنهادی سال 98 شهرداری بجنورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید