تعهدات برجام در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه باید لغو گردد

به گزارش شیوا مارکت، دبیر بین الملل اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: در صورت کلید خوردن طرح مکانیزم ماشه بهترین اقدام از سوی ایران لغو برجام است.

تعهدات برجام در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه باید لغو گردد

امیرحسین پناهی دبیر بین الملل اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، پیرامون مطرح شدن مکانیسم ماشه از سوی آمریکا گفت: یکی از اهداف اصلی دولت فعلی آمریکا در مورد اجرایی کردن مکانیزم ماشه، استفاده سیاسی از آن در کارزار انتخاباتی 2020 یه نفع خود است. پس ایالات متحده در پی آن است که در جهت سیاست های ضدایرانی-ضداسلامی خود و همچنین استفاده انتخاباتی، به هر قیمتی که می گردد این طرح را اجرایی کند.

وی افزود: لکن در این بین دیدگاه های متفاوتی در مورد توانایی یا عدم توانایی اجرایی سازی مکانیزم ماشه از سوی ایالات متحده مطرح است. به طور مثال برخی به امیدند که به دلیل خروج آمریکا از برجام، نمی تواند درخواست آغاز طرح را بدهد. این دیدگاه که بیشتر در بین دولتی ها دیده می گردد و ریشه در همان بی تدبیری و ساده انگاری ریشه ای و قدیمی خود (مانند آنچه در مذاکرات برجام شاهد بودیم) دارد، به راحتی قابل رد است. بر کسی پوشیده نیست که کشوری مانند فرانسه، از موافقین سیاست های تحریمی آمریکا علیه ایران بوده و هست. با توجه به اینکه فرانسه در شورای امنیت از عضویت دائم برخوردار است، به راحتی می تواند این طرح را در جلسه مطرح نماید. پس عدم طرح شدن این طرح در شورای امنیت ریشه در سطحی نگری و ساده اندیشی دارد.

پناهی ادامه داد: پس با توجه به نزدیکی انتخابات آمریکا و رقابت شدید کاندیداها برای ریاست جمهوری، مطرح کردن چنین طرحی که جمهوری اسلامی را در تنگنا قرار میدهد، برای دونالد ترامپ بسیار یاری کننده خواهد بود.

دبیر بین الملل اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل پیرامون پیامدهای به کارگیری مکانیسم ماشه گفت: بازگشت مجدد تحریم ها برای ایران، علاوه بر تحمیل فشارهای اقتصادی-روانی مضاعف به خصوص بر مردم، مجددا زمینه ای را برای مذاکره مجدد با ایالات متحده را فراهم می سازد و این زمینه با روی کار آمدن بایدن، رقیب ترامپ در انتخابات، مهیاتر خواهد شد. مذاکراتی که دیگر بر سر فعالیت های هسته ای نخواهد بود، چرا که محدودیت های هسته ای کما فی السابق در ایران در حال اجراست. بی شک در مذاکرات احتمالی بعدی غرب پارا فراتر می گذارد و گفت وگوها و چانه زنی های برجام 2 بر سر مسائل موشکی و منطقه ای خواهد بود.

وی افزود: در صورت کلید خوردن طرح مکانیزم ماشه بهترین اقدامی می تواند از سوی ایران صورت گیرد، خروج از برجام و توقف تمام محدودیت های موقت و دائمی موضوعات هسته ای ذیل برجام است. چرا که ماندن ایران در برجام و تداوم محدودیت ها در کنار بازگشت تحریم ها علیه ایران هیچ توجیه عقلی نخواهد داشت. حفظ محدودیت های هسته ای و بازگشت تحریم ها بی معناست.

پناهی گفت: خواسته ما به عنوان بخشی از جریان دانشجویی کشور در وهله اول از مجلس شورای اسلامی است که با تصویب طرح دوفوریتی آماده شده توسط جمعی از نمایندگان مبنی بر توقف اجرای تعهدات برجامی به محض فعال شدن مکانیزم ماشه به غرب نشان دهد که جمهوری اسلامی بر سر دفاع از منافع ملی قاطعیت دارد و جدی است.

دبیر بین الملل انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در ادامه توضیح داد: البته سفر آقای رافائل گروسی و توافقات انجام شده بین دولت با رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی، پیامهایی دال بر سازش پذیر بودن ایران را به غرب مخابره کرد. لکن انتظار ما از مجلس اینست با تصویب این طرح، قاطعیت جمهوری اسلامی بر پاسداری از منافع ملی در عرصه بین المللی را ثابت کند.

وی افزود: از همسنگران خودم در جریان دانشجویی به عنوان قشر نخبه جامعه و با تاکید بر وظیفه آگاهی بخشی اجتماعی، تقاضا دارم در جهت حفظ عزت و استقلال کشور عزیزمان به پا خیزند تا ان شاءالله با نگاه لطف حضرت ولی عصر (عج) شاهد نقش بر آب شدن نقشه های خباثت بار دولت آمریکا باشیم.

sabzevartoday.ir: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 23178

به "تعهدات برجام در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه باید لغو گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعهدات برجام در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه باید لغو گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید