تونل های ضدعفونی نماینده کمکی به پیشگیری از ابتلا به کرونا نمی نمایند

به گزارش شیوا مارکت، موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با انتشار پژوهشی اظهار داشت که تونل های ضدعفونی نماینده نه تنها کمکی به پیشگیری از کرونا نمی نمایند بلکه ممکن است باعث ایجاد آسیب هایی در افراد شوند.

تونل های ضدعفونی نماینده کمکی به پیشگیری از ابتلا به کرونا نمی نمایند

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران راهنمای پاسخ به این پرسش که آیا تونل های ضدعفونی نماینده برای از بین بردن کامل ویروس کرونا مناسب هستند را منتشر کرد.

در این گزارش آمده است: مدتی است جهان با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می نماید. این ویروس به وسیله تنفس و تماس منتقل می گردد و همین امر کنترل آن را سخت نموده است.

یکی از راه هایی که برای کنترل این ویروس در محیط های شهری و بویژه در مکان های شلوغ مانند ادارات و مراکز خرید استفاده می گردد، تونل های ضد عفونی است.

این تونل ها به شکلی طراحی شده اند که به محض نزدیک شدن فرد به آنها، با توجه به سنسور های نصب شده از زوایای مختلف، آغاز به پاشیدن مواد ضدعفونی نماینده روی تمامی بدن فرد می نمایند. سوالی که مطرح است این است که آیا تونل های ضدعفونی نماینده برای از بین بردن کامل ویروس مناسب هستند؟

بر اساس شواهد موجود، بعضی متخصصین به کارایی این تونل ها سخت انتقاد می نمایند. نگرانی اصلی آن ها اثر مواد شیمیایی مورد استفاده در این تونل ها برای ضدعفونی است چرا که آن ها اعتقاد دارند مایع سفید نماینده یا آب اکسیژنه رقیق شده ممکن است پس از یک دوره زمانی اثرات نامطلوبی روی افراد ایجاد کند.

چالش دیگر این است که مواد ضدعفونی مورد استفاده در این تونل ها باید با نسبت صحیح و ایمن رقیق شوند. خطای انسانی در این خصوص می تواند منجر به مسائل سلامتی مانند خارش، تحریک چشم و مسائل تنفسی یا تنگی نفس گردد.

ایراد بعدی متخصصین، نحوه دفع فاضلابی است که حجم زیاد مواد ضدعفونی نماینده ایجاد می نمایند. همچنین محققین عقیده دارند این تونل ها ممکن است حس کاذبی از ایمنی به مردم داده و باعث شوند افراد فاصله گیری فیزیکی و شستن دست ها را مورد غفلت قرار دهند.

از طرف دیگر این تونل ها نمی توانند محافظتی برای افراد مبتلا به کووید 19 (علامت دار یا بدون علامت) ایجاد کند و آن ها پس از عبور از تونل همچنان ناقل بیماری خواهند بود. بعضی از محققین، این تونل ها را فاقد اساس علمی دانسته و نسبت به کارایی آن ها انتقاد دارند.

جنبه های ایمنی و اثربخشی تونل های ضدعفونی نیز باید به دقت مورد سنجش قرار گیرد. جنبه ایمنی باید مورد تاکید قرار گیرد، زیرا چشم، دهان و پوست بدن افراد داخل این تونل ها حدود 10 تا 20 ثانیه در معرض مواد شیمیایی قرار می گیرد.

جنبه اثربخشی نیز از این نظر اهمیت دارد که باید مطمئن شد ویروس کاملا از بین می رود. در این تونل ها اغلب از الکل و آب ژاول (سفید نماینده) برای ضدعفونی استفاده می گردد.

سازمان جهانی بهداشت در یک بیانیه رسمی در فوریه 2020 اعلام نموده است که مواد ضدعفونی نماینده با پایه الکل و کلر نباید روی بدن افراد اسپری شوند، زیرا می توانند به غشای مخاطی چشم ها و دهان آسیب وارد کند؛ بنابراین استفاده از این مواد در تونل ها خطراتی برای سلامتی داشته و تخلف از قوانین سازمان جهانی بهداشت به شمار می آید. اثربخشی این تونل ها نیز هنوز مورد بحث است، زیرا برای از بین رفتن کامل ویروس ها، دو فاکتور غلظت ماده ضدعفونی نماینده و زمان تماس با این ماده مهم است.

طبق تحقیقات موجود، برای از بین بردن کامل ویروس کرونا حدود 10 دقیقه زمان ضروری است و با توجه به این موضوع، اثربخشی تونل ها مورد تردید بوده و ممکن است تنها حس کاذبی از ایمنی را ایجاد نمایند.

تونل های ضدعفونی نماینده نه تنها کمکی به پیشگیری از کووید 19 نمی نمایند بلکه ممکن است باعث ایجاد آسیب هایی در افراد شوند.

راه های مؤثر برای پیشگیری از انتشار کووید 19 شامل فاصله گیری فیزیکی، پوشیدن ماسک (بویژه برای افراد مبتلای علامت دار یا بدون علامت)، شستن مرتب دست ها و ضدعفونی کردن سطوح در مناطق عمومی است.

اسپری کردن ماده ضدعفونی نماینده روی فرد مبتلا، نمی تواند سرفه و عطسه او را متوقف نموده و از فرستاده شدن ویروس به هوا جلوگیری کند. همچنین اسپری کردن روی فرد سالم نمی تواند لایه ای نامرئی فراهم نموده و فرد را از ویروس محافظت کند.

safariro.ir: سافاری رو: گردش و تفریح در سافاری های جهان

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 20727

به "تونل های ضدعفونی نماینده کمکی به پیشگیری از ابتلا به کرونا نمی نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تونل های ضدعفونی نماینده کمکی به پیشگیری از ابتلا به کرونا نمی نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید