حاشیه های یک پروژه فرهنگی، پیاده راه رشت از اعماق تاریخ می گذرد

به گزارش شیوا مارکت، خبرنگاران- گروه استان ها: هرچند سریال ساخت پیاده راه فرهنگی شهر رشت که بزرگ ترین پیاده راه شمال کشور است به روزهای اوج خود رسیده اما کشف تکه های استخوان و سفال در محل اجرای این پروژه حدس های متفاوتی را در این باره به وجود آورده است.

حاشیه های یک پروژه فرهنگی، پیاده راه رشت از اعماق تاریخ می گذرد

پیاده راه- قسمت اول:

میدان شهرداری رشت از سال های دور محلی خاطره انگیز برای شهروندان و مسافران بوده است. قدمت سیمای کنونی این میدان به سال های 1340 یعنی 54 سال پیش بر می گردد و همیشه مرکز تجمعات بزرگ این شهر بوده و مردم رشت خاطرات بزرگی را در این میدان در ذهن تاریخ به ثبت رسانده اند.

اما این میدان که همیشه کانون توجه مردم رشت بوده از اواخر مهر ماه امسال به دلیل اجرای پروژه پیاده راه فرهنگی در نوک پیکان توجه ها نهاده شد. این پیاده راه که نام بزرگ ترین پیاده راه شمال کشور را با خود به یدک می کشد، به جامانده طرحی است که پیش از این و در سال 91 به دستور شهردار فعلی رشت که آن موقع نیز تصدی شهرداری این شهر را به عهده داشت در خیابان علم الهدی رشت - یکی از چهار خیابان منتهی به میدان شهرداری- اجرا شده و نخستین گام ها برای تبدیل میدان اصلی شهر به مرکز گردشگری و ساماندهی خیابان های اطراف آن برداشته شد.

شهردار رشت هدف از اجرای این پیاده راه را در میدان اصلی و خاطره انگیز شهرداری این شهر، توسعه گردشگری رشت و حفظ هویت تاریخی میدان شهرداری عنوان نموده است.

از ابتدای اجرای عملیات عمرانی پیاده راه فرهنگی میدان شهرداری، مخالفت هایی با اجرای آن از سوی اقشار مختلف مردم و همچنین بعضی اعضای شورای شهر رشت صورت گرفت که هر کدام دلایل خود را برای مخالفت با اجرای این پروژه ابراز می کردند اما با وجود این مخالفت ها، اجرای پروژه همزمان با عملیات اجرایی راه اندازی خط ویژه اتوبوسرانی تندرو در یک راستا منتهی به میدان و به همراه اجرای طرح محدوده ترافیک کلید خورد تا شهروندان رشتی و گردشگران، نیمه دوم سال در مرکز استان شاهد دگرگونی قابل توجهی در سیمای شهر باشند.

هر چند در زمان اجرای طرح پیاده راه علم الهدی نیز دگرگونی های سیمای شهر بعضی اعتراضات را به وجود آورده بود اما با سرانجام پروژه در آخرین روزهای اسفند سال 91، پیاده راه اعلم الهدی با همه زیبایی و نواقصش هم اکنون یکی از شلوغ ترین راستاهای منتهی به میدان شهرداری رشت محسوب می گردد.

اما تکرار داستان اجرای پروژه پیاده راه تنها به اعتراضات و دگرگونی ها ختم نشده و اجرای آن در سال 91 با امسال اشتراک دیگری نیز دارد و آن شایعه کشف عتیقه ها و خمره های پر از سکه و نقشه های گنج در راستا اعلم الهدی در حین عملیات عمرانی بود که هیچگاه صحت این خبر از سوی کار شناسان و مراجع قانونی تایید نشد.

اخیرا از محل عملیات عمرانی پروژه پیاده راه میدان شهرداری نیز چنین اخباری به گوش می رسد با این تفاوت که این بارصحت اخبار توسط شهرداری رشت و همچنین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان تایید شده است.

هفته گذشته بود که پیمانکاران اجرای پیاده راه در حین کندن زمین برای اجرای پروژه در ضلع شمالی ساختمان پست که از بناهای به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی کشور است، بقایای استخوان و تکه های سفال پیدا کردند. این کشفیات منجر شد که شایعات زمان پروژه علم الهدی مجددا زنده شده و بر سر زبان ها بیفتد.

با پیدا شدن بقایای استخوان و سفال، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در محل مذکور حضور پیدا کرد و در رویارویی با شهردار که بر سر پروژه حاضر شده بود، اجرای آن در منطقه مورد نظر را به لحاظ اهمیت موضوع متوقف کرد.

اگرچه این اعمال نظر از سوی رضا علیزاده مورد پسند شهردار رشت واقع نشد و دلیل این نارضایتی نیز خلف وعده شهرداری در به سرانجام رساندن پروژه در زمان مقرر از سوی محمدعلی ثابت قدم عنوان شد اما با این همه حواشی دامان پیاده راه میدان شهرداری را نیز گرفت.

پیاده راه- قسمت دوم:

روبرت واهانیان که پژوهشگر تاریخ رشت است در تبادل نظر با خبرنگاران به وسعت گورستانی اشاره می نماید که بیش از 700 سال پیش در محل کنونی ساختمان شهرداری و گستره میدان شهرداری قرار داشته است.

وی اظهار می نماید: از قدیمی ترین اسنادی که از رشت به دست آمده وجود این گورستان در محل کنونی میدان شهرداری مسجل است به طوری که در زمان ساخت ساختمان شهرداری در سال های 1303 تا 1304 توسط شهردار وقت نیز که فردی نظامی بود، تپه موردنظر یا همان گورستان 700 ساله تراشیده و ساختمان شهرداری بر روی آن احداث شد.

به گفته واهانیان تبریز علاوه بر این، در زمان اضافه شدن بخش پشتی ساختمان شهرداری که در سال های اخیر ساخته شده نیز استخوان هایی در محل از دل خاک بیرون آمده و وجود آن ها بر وجود گورستان در صده های پیش مهر تایید می زند.

اما علاوه بر وجود استخوان ها آنچه که مهم تر جلوه می نماید، کشف خرده سفال هایی است که از محل مذکور به دست آمده است. اگرچه مشخص قدمت و ارزش این سفال ها احتیاجمند آنالیز های کار شناسانه است اما در نخستین برآورد ها از سوی بعضی باستان شناسان، قدمت آن ها به دوره تیموری بر می گردد.

اهمیت سفال ها هر چه که باشد سبب شده که بخشی از پروژه پیاده راه متوقف بماند اما از نظر مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، توقف بخشی از پروژه به معنای توقف تمام پروژه نیست.

رضا علیزاده در این باره به خبرنگاران می گوید: متاسفانه با وجود اینکه در زمان کشف استخوان ها و سفال های به دست آمده به شهردار اعلام کردم که حساسیت کشفیات به قدری است که در محل و منطقه مذکور باید پروژه متوقف گردد اما این شائبه به وجود آمد که اداره کل میراث فرهنگی مانع اجرای پروژه خواهد شد در حالی که توسعه گردشگری با حفظ هویت تاریخی میدان برای جلب گردشگران بسیار مورد تایید میراث فرهنگی گیلان است.

وی با بیان اینکه از ابتدای شروع پروژه کار شناسان میراث برای اجرای آن در جلسات شهرداری حضور داشته اند، می افزاید: حضور ناظران میراث به دلیل اینکه فضای میدان مورد توجه و ارزش و قدمت تاریخی است غیرقابل انکار بود اما با کشف بقایای استخوان و سفال این حضور پررنگ تر شده و انتظار می رود که شهرداری نیز همکاری لازم را در این راستا با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشته باشد تا پروژه با رفتاری منطقی جلو برود.

علیزاده قدمت بقایای به دست آمده از میدان شهرداری را نامعلوم عنوان می نماید و می گوید: مطمئنا مشخص قدمت بقایای کشف شده به آنالیز های کار شناسانه وابسته است و نباید شایعات سال های اجرای پیاده راه علم الهدی را مجددا در اذهان زنده کرد بلکه باید منتظر بمانیم تا با آنالیز های کار شناسان، قدمت آثار فوق مشخص گردد.

با استناد به اسناد تاریخ رشت و وسعت گورستان مذکور این احتمال می رود که در مابقی راستا ها نیز چنین بقایای به دست آید که مدیرکل میراث فرهنگی گیلان در شرح این پیش بینی به خبرنگاران بیان می نماید: با در نظر دریافت چنین احتمالی ناظران میراث فرهنگی بر اجرای پروژه حاضر هستند تا با دریافت کوچک ترین آثار برای حفظ و کاوش های کار شناسانه اقدامات لازم را انجام دهند.

علیزاده تاکید می نماید: برای محل بقایای کشف شده نیز با آنالیز های کار شناسانه در صدد هستیم که پیشنهادات لازم را به شهرداری ارائه دهیم تا در صورت احتیاج به عملیات نجات بخشی و تغییر راستا، علاوه بر اجرای پروژه آنچه که مطلوب سازمان میراث فرهنگی است نیز محقق گردد.

پیاده راه- قسمت سوم:

هرچند مشخص قدمت اشیای کشف شده احتیاجمند نظر کار شناسان میراث است اما همانطور که علیزاده تاکید می نماید، پروژه پیاده راه باید ادامه پیدا نموده تا افتتاح به موقع آن، پاسخ به شهروندانی باشد که با تمام دگرگونی هایی که در چهره شهر به وجود آمده، در انتظار سرانجام یافتن این پروژه هستند.

پروژه ای که به گفته شهردار شناسنامه فرهنگی شهر رشت خواهد شد و با رونق گردشگری در این شهر، توسعه شهری را برای رشت نشینان به ارمغان می آورد.

خبرنگار: مریم نوری

italyro.ir: تور ونیز: تور ونیز ارزان قیمت، تور ونیز ایتالیا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 16516

به "حاشیه های یک پروژه فرهنگی، پیاده راه رشت از اعماق تاریخ می گذرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حاشیه های یک پروژه فرهنگی، پیاده راه رشت از اعماق تاریخ می گذرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید