حل مسأله بچه ها کار به عزم جهانی نیازمند است

به گزارش شیوا مارکت، تهران (پانا) - معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در نشست مشترک یونیسف، UCLG و متروپلیس به اقدامات پایتخت ایران برای بچه ها مهاجر در دوران کرونا اشاره نمود.

حل مسأله بچه ها کار به عزم جهانی نیازمند است

بنا براعلام سایت شهر، محمدرضا جوادی یگانه که به نمایندگی از شهرداری تهران برای شرکت در نشست مجازی مشترک یونیسف، UCLG و متروپلیس با عنوان شهرها می شنوند دعوت شده بود، گفت: بچه ها به عنوان یکی از اصلی ترین گروه های هدفِ اغلبِ فعالیت های اجتماعی، در برنامه ریزی های مدیریت اجتماعی شهر صندلی تعیین و تعریف شده ای داشتند و دارند. اکنون نزدیک به سه دهه از پیوستن ایران به کنوانسیون حقوق کودک می گذرد و حدود یک دهه است که تهران طرح شهر دوستدار کودک را پذیرفته است.

جوادی یگانه ادامه داد: شهرداری ظرفیت های محلی خود را بیش از پیش بر تشکیل کارگروه های آموزشی در سطح محلات و فراوری و توزیع محصولات آموزشی و نوشتاری و دیداری و شنیداری در راستای ارتقای آگاهیهای عمومی شهروندان در خصوص حقوق و تکالیف شهروندی و زمینه سازی برای تحقق چشم انداز طرح تهران؛ شهر دوستدار کودک متمرکز نموده است.

وی با اشاره به این که در نگاه ما ارائه خدمات حمایتی به بچه ها با فعالیت هایی که برای بهبود بخشیدن به شرایط مالی و اجتماعی خانواده ایشان انجام می گردد در هم تنیده است، گفت: بنابراین حمایت از خانواده کودک یکی از اصلی ترین فعالیت های شهرداری در راستای ارتقای کیفیت زندگی بچه ها شهر و به خصوص بچه ها مهاجر و در معرض آسیب است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اضافه کرد: در دوران کرونا علی رغم تعطیلی تمامی مراکز و برنامه های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و هنری، فعالیت خانه های سلامت به منظور ارائه آموزش خودمراقبتی ، کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ادامه داشته که از آشن جمله می توان به برگزاری 934 کلاس حضوری برای 20 هزار و 195 نفر مخاطب و تشکیل 820 کانال و گروه مجازی در سطح مناطق با بیش از 23 میلیون بازدید و هم چنین توزیع بیش از 102 هزار پوسترو بروشور و پمفلت در سطح محلات اشاره نمود. علاوه بر این بیش از 100 مورد مشاوره روانشناختی تلفنی و مجازی نیز توسط مددکاران و روانشناسان خانه سلامت برگزار گردید.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: در حوزه آموزش نیز شهرداری تهران با همان نگاه محله محور از سالها قبل طرح مراکز پرتو را در دستور کار قرار داده بود. در این طرح شهرداری امکانات لازم برای ارائه خدمات تحصیلی به بچه ها مهاجر بازمانده از تحصیل را در اختیار سمن های داوطلب قرار می دهد و این سمن ها می توانند با استفاده از این امکانات و هم چنین تخصص مبتنی بر تجربه سال های فعالیت مدنی در سطح شهر، بچه ها مهاجر را تحت حمایت تحصیلی، روانی، بهداشتی و اجتماعی قرار دهند. در حال حاضر 24 مرکز پرتو در مناطق مختلف شهر تهران فعالیت می نمایند.

جوادی یگانه ادامه داد: حل مسئله کار بچه ها در صنعت زباله که از بدترین انواع کار کودک است همیشه مسئله شهرداری کلان شهر تهران بوده و با آغاز پاندمی این مسئله بیش از پیش مورد توجه نهاده شد تا جایی که شهردار وقت طی بخشنامه ای استفاده پیمانکاران طرف قرارداد شهرداری از این بچه ها را ممنوع گفت.با این حال ساده انگارانه است اگر بپنداریم حضور این بچه ها در بدترین نوع کار کودک به سادگی قابل حل است. این بچه ها در بستر فرایندهای پیچیده ای از مسائل مالی و سیاسی ناشی از جنگ های بی انتها در افغانستان و تحریم های ظالمانه علیه ایران به نقطه کنونی رسیده اند و بهبود شرایط زندگی ایشان به عزمی جهانی نیازمند است.

وی گفت: علی رغم این دشواری ها، شهرداری تهران در دوران پاندمی کوشش کرد تا حداقل های زیستی لازم برای این بچه ها مانند دادن بسته های ارزاق و بهداشتی و مراجعه پزشک به گودها را به صورت مستمر در دستور کار قرار دهد.به همین دلیل 1500 پکیج بهداشتی شامل دستکش و مواد ضد عفونی نماینده و مایع دستشویی، بین بچه ها زباله گرد به صورت میدانی در سطح خیابان ها توزیع شد.علاوه بر این 2000 پکیج بهداشتی و 32 هزار پرس غذا نیز در گودها و گاراژهای زباله گردی توزیع شد.هم چنین با آغاز پاندامی 300 کودک زباله گرد تحت معاینه پزشک نهاده شده و با شناسایی افراد بیمار، تامین دارو و ارجاع ایشان به مراکز درمانی در دستور کار نهاده شد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در انتها گفت: کوشش ما بر این است که تهران شهر دوستدار کودک باشد و در این راه بیش از هر چیز به انباشت سرمایه های اجتماعی محلات و شکوفایی این سرمایه ها در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و به خصوص بچه ها و خانواده هایشان امید داریم.با این حال نمی توان از نظر دور داشت که به واسطه سیاست های ظالمانه جهانی و سکوت سازمان های مسئول، روزگار سختی را می گذرانیم که ثمره آن بی معنا شدن مفهوم کودکی برای بچه ها بی گناه در گودهای زباله است.

سافاری رو: سافاری رو: گردش و تفریح در سافاری های جهان

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 25881

به "حل مسأله بچه ها کار به عزم جهانی نیازمند است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حل مسأله بچه ها کار به عزم جهانی نیازمند است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید