خبرنگاران اضطراب بچه ها در شرایط کرونایی افزایش یافته است

به گزارش شیوا مارکت، اصفهان - خبرنگاران - رییس گروه سلامت نوزادان و بچه ها معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بچه ها در دوران شیوع بیماری کرونا دچار سردرگمی و اضطراب بسیاری شدند که ارتباط متقابل و دو طرفه والدین آن را کاهش می دهد.

خبرنگاران اضطراب بچه ها در شرایط کرونایی افزایش یافته است

از پروفایل ما وبلاگ حامد دیدن نمایید.

مریم کاظمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: محدودیت های ناشی از شیوع بیماری کرونا، تعطیلی کلاس های مختلف درس و ورزش، دوری از دوستان و همسالان و کاهش بازی باعث پریشانی، اضطراب و بروز بد رفتاری هایی مانند جیغ زدن، غمگین شدن، خشمگین شدن و پنهان شدن در بین بچه ها شده است که والدین باید این اضطراب را مدیریت و با برقراری ارتباط مناسب متقابل و دو طرفه آن را کاهش دهند.

وی با تاکید بر اینکه والدین در هر روز باید حداقل 20 دقیقه را برای ارتباط دوطرفه با کودک خود در نظر بگیرند، اظهارداشت: والدین می توانند ساعت مشخصی را برای کار در نظر بگیرند و به کودک خود اجازه دهند که نحوه سپری شدن این وقت را انتخاب نمایند.

کاظمی با بیان اینکه در این فرصت می توان کتابخوانی، باغبانی، داستان گویی، شعرخوانی، آموزش آنلاین یا بعضی کارهای خانه را همراه با بچه ها انجام داد، شرح داد: بازی و نشاط در کاهش اضطراب بچه ها تاثیر بسزایی دارد که والدین می توانند با مراجعه به منابع معتبر یا مشاوران روانشناس در مراکز بهداشت و کلینیک ها در این زمینه آموزش لازم را دریافت نمایند.

وی با اشاره به اینکه بچه ها نباید به حال خود در خانه رها شوند و باید به احساسات و احتیاجهای آنها توجه گردد، ادامه داد: والدین می توانند با رعایت شیوه نامه های بهداشتی اوقاتی را نیز برای پیاده روی با بچه ها خود در فضای خلوت و بدون تجمع در نظر بگیرند و در این فرصت با فرزندانشان به بازی و اجرای حرکات شادی آور بپردازند.

وی درباره خانواده های تک فرزند اظهارداشت: این بچه ها احتیاج به توجه بیشتری دارند و والدین باید احتیاجهای آنها را به خوبی شناسایی نموده و ارتباط بیشتری با آنها برقرار نمایند.

رییس گروه سلامت نوزادان و بچه ها معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه والدین باید ابتدا اضطرابی را که خودشان بدلیل دوران شیوع بیماری کرونا دارند مدیریت نموده و با دید مثبت با بچه ها خود روابط عاطفی ایجاد نمایند.

کاظمی اضافه نمود: افرادی که خودشان دچار اضطراب باشند، آسیب پذیری بالایی دارند و نمی توانند به خوبی شرایط موجود را مدیریت نمایند.

وی درباره چگونگی مطلع سازی بچه ها از بیماری کرونا شرح داد: والدین باید اطلاعات متناسب با سن بچه ها را به آنها انتقال داده و با گفتن حقیقت به زبان ساده، فرزندانشان را در جریان شرایط موجود قرار دهند که این کار نباید بصورت باشد که در بچه ها ایجاد وحشت کند.

این کارشناس تاکید نمود که رفتار والدین بهترین الگو برای بچه ها در زمینه رعایت شیوه نامه های بهداشتی است و اگر این کار به درستی انجام گردد آنها نیز آموزش پذیری خوبی خواهند داشت.

وی همچنین با بیان اینکه بعضی والدین بدلایل مختلف وسایلی مانند رایانه، بازی های دیجیتالی و گوشی در اختیار فرزندانشان قرار می دهند و آنها بیش از حد از این وسایل استفاده می نمایند، شرح داد: این کار باعث ورود بچه ها به فضایی می گردد که اطلاعات را بصورت یک طرفه دریافت نموده و احساس سرکوب شخصیت پیدا می نمایند.

کاظمی، آموزش والدین را برای کاهش اضطراب در خانواده بویژه بچه ها در دوران شیوع کرونا، ضروری خواند و گفت: مرکز بهداشت استان اصفهان برنامه هایی را در این جهت اجرا می نماید اما ضروری است رادیو و تلویزیون و رسانه ها نیز بیش از پیش در این زمینه کار نمایند.

وی اضافه نمود: آموزش باید برای همه اقشار جامعه و در بین لایه های مختلف با استفاده از ابزاری مانند فیلم های کوتاه صورت گیرد و راهکارهایی برای عموم جامعه، اطلاع رسانی و آموزش داده گردد.

کاظمی با اشاره به اینکه گروه سلامت نوزادان و بچه ها مرکز بهداشت اصفهان در صدد تهیه برنامه آموزشی برای معرفی بازی های خانگی مناسب در دوران شیوع بیماری کرونا برای تکامل حرکتی، ذهنی، ارتباطی، اجتماعی و هیجانی بچه ها است، گفت: کارشناسان و مشاوران سلامت روان مستقر در خانه های بهداشت و مراکز جامع سلامت نیز آماده ارایه مشاوره به والدین بصورت حضوری یا مجازی در این زمینه هستند.

به گفته کارشناسان، بچه ها زیر 2 سال نباید در معرض صفحه های دیجیتال مانند تلویزیون، رایانه و گوشی هوشمند باشند و بین 2 تا 4 سال حداکثر 2 ساعت می توانند از آنها استفاده نمایند اما پس از شیوع بیماری کرونا و ایجاد محدودیت های بسیار، میزان استفاده بچه ها از وسایل دیجیتالی بدلیل ماندن در خانه افزایش یافته که این امر باید کنترل و مدیریت گردد.

تا به امروز 500 هزار نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به بیش از 28 هزار نفر رسید.

مجله سایه: مجله سایه: وبلاگ سینما و سرگرمی

منبع: ایرنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 24767

به "خبرنگاران اضطراب بچه ها در شرایط کرونایی افزایش یافته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اضطراب بچه ها در شرایط کرونایی افزایش یافته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید