خبرنگاران بازار مرغ در یک قدمی آرامش

به گزارش شیوا مارکت، تهران- خبرنگاران- روزنامه ایران در گفت وگو با سعید صارمی نوشت: در سیاست اخیر تنظیم بازار از وزارت جهاد کشاورزی خواسته شده که میزان جوجه ریزی افزایش و به ماهانه 120 میلیون قطعه برسد.

خبرنگاران بازار مرغ در یک قدمی آرامش

روزنامه ایران دوشنبه 10 آذر در گفت وگو با سعید صارمی معاون دفتر برنامه ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت، نوشت: با فراوری میزان یاد شده مسائل بازار مرغ حل خواهد شد و دیگر مردم با گرانی این کالا روبرو نخواهند شد. پَر کشیدن قیمت مرغ گرم باعث شد بعضی ها این کالا را از سفره خود حذف نمایند یا برای خرید مرغ یخ زده دولتی به قیمت 15 هزار تومان در صف های طولانی معطل شوند. اما سیاستگذاران عنوان می نمایند که اگر مردم کمی صبر نمایند بزودی قیمت مرغ کاهش پیدا می نماید و به نرخ مصوب 20 هزار و 400 تومان می رسد.

در حال حاضر تنظیم بازار مرغ بر عهده کدام وزارتخانه است؟

طبق آخرین تصمیم های اجرا شده، مسئولیت تنظیم بازار با وزارت جهاد کشاورزی است و نظارت بر فعالیت خرده فروشی ها و جلوگیری از هر گونه گرانفروشی با وزارت صمت (اصناف) است. بدین جهت در سیاست اخیر تنظیم بازار از وزارت جهاد کشاورزی خواسته شده که میزان جوجه ریزی افزایش و به ماهانه 120 میلیون قطعه برسد. با فراوری میزان یاد شده مسائل بازار مرغ حل خواهد شد و دیگر مردم با گرانی این کالا روبرو نخواهند شد. برای افزایش سطح جوجه ریزی، تمهیدات لازم در بخش تأمین نهاده اجرا شده است و فراورینمایندگان بدون دغدغه می توانند نهاده های مورد احتیاج خود را با قیمت دولتی خریداری نمایند.

میزان جوجه ریزی در ماه های گذشته چقدر بود که سبب گرانی مرغ در بازار شد؟

در حال حاضر میانگین جوجه ریزی به 110 میلیون قطعه در ماه رسیده است اما مهرماه میزان فراوری در حدود 90 میلیون قطعه بود که کاهش جوجه ریزی در این ماه باعث شد بازار مرغ تعادل خود را از دست بدهد. با جوجه ریزی هدف گذاری شده، قیمت مرغ به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار یعنی 20 هزار و 400 تومان می رسد.

آیا محتمل است با رشد فراوری، قیمت مرغ کمتر از 20 هزار تومان گردد؟

اگر چنین اتفاقی رخ دهد مرغداران متضرر خواهند شد لذا تمام سعی ما این است که قیمت ها در حدود قیمت مصوب شده ثابت نگه داشته گردد تا مرغداران با بحران و کاهش فراوری روبرو نشوند. طبق بررسی تخصصی اجرا شده قیمت 20 هزار تومان منطقی است و مرغداران با این رقم می توانند فراوری با اندک سود داشته باشند.

گفته می گردد عمده دلیل برهم خوردن بازار، حضور دلالان در بازار است. حال با افزایش جوجه ریزی می توان پیش بینی کرد که دلالان از بازار مرغ حذف شوند؟

در موضوع مرغ دلالان نقش پررنگ و اثرگذاری ندارند. تنها بخشی از مرغ که می تواند مورد سودجویی قرار گیرد، فروش مرغ زنده است. از آنجا که قیمت مرغ توسط ستاد تنظیم بازار تعیین می گردد، فراورینمایندگان نمی توانند قیمت ها را به صورت دلخواهی گران نمایند. در این بخش نظارت ها گسترده است، هر چند که در بعضی از موارد شاهد سوء استفاده هایی هستیم. با این اوصاف در گوشت قرمز احتمال حضور دلالان زیادتر است.

این کالا مشمول قیمت گذاری توسط ستاد تنظیم بازار نیست لذا احتمال بعضی از دلال بازی ها وجود دارد. یکی از موارد اثرگذار در بازار گوشت قرمز، قاچاق دام است. قیمت گوشت قرمز در کشورهای همسایه دو برابر ایران است. بدین جهت بعضی ها از این موقعیت به نفع خود بهره می برند. زمانی که قیمت گوشت در ایران در مقایسه با 16 کشور هم مرز و کشورهای همسایه اش بسیار بالاتر است، قاچاق دام برای سودجویان و دلالان جذاب است.

نظارت وزارت صمت بر قیمت مرغ در خرده فروشی ها چگونه است؟ آیا نظارت ها بازدارنده گرانی است؟

تا مرحله عمده فروشی تنظیم بازار مرغ با وزارت جهاد کشاورزی است و پس از آن در خرده فروشی ها اصناف نظارت می نمایند تا واحد صنفی گرانفروشی نکند. در این حوزه دستورالعمل های شفاف وجود دارد و هر واحد صنفی که تخلف کند با او برخورد می گردد. اما بعضاً گرانفروشی در خرده فروشی ها نیست و از مراکز فراوری، گرانی به بازار می رسد. به عنوان مثال بعضی از مرغداری ها به نرخ های مصوب توجه نمی نمایند و قیمت ها را افزایش می دهند. با پیگیری های اجرا شده، تنها در استان تهران 44 مرغداری تعزیری شدند. بازرسی ها ادامه دارد و اجازه داده نخواهد شد که بعضی ها بخواهند از فضای موجود سودجویی نمایند.

گفته شده از آنجا که مرغ در بازار جهانی حدود 2 دلار است، مرغداران تمایل به صادرات یا نزدیک کردن قیمت ها به نرخ های جهانی دارند. برای این موضوع کاری اجرا شده است؟

بله. از آنجا که قیمت مرغ در بازار جهانی نزدیک به 2 دلار شده بعضی از مرغداران تمایل به صادرات داشتند ولی با هدف کنترل قیمت ها و جلوگیری از کمبود مرغ در بازار، صادرات مرغ ممنوع شد. از آنجا که خوراک طیور با ارز دولتی تأمین می گردد نباید قیمت مرغ داخلی متناسب با قیمت جهانی باشد.

بعضی ها عنوان می نمایند که علت، کمبود نهاده بوده است؟

اوایل سال تأخیر در تأمین نهاده وجود داشت اما مقطعی بود. در حال حاضر نهاده به اندازه کافی و مورد احتیاج مرغداران وجود دارد و به مرغداران اطمینان داده شده که با افزایش جوجه ریزی به میزان 120 میلیون قطعه نهاده با فوریت تأمین خواهد شد. وقتی عنوان می گردد که 4 میلیون کالای اساسی در بنادر وجود دارد در حقیقت 4 میلیون نهاده وجود دارد. لذا با قطعیت می گویم با رشد فراوری شاهد هیچ کمبودی در تأمین نهاده نخواهیم بود.

آیا از ذخایر استراتژیک مرغ استفاده شده است؟

تا به امروز حدود 18 هزار تن از ذخایر مرغ توزیع شده است و همچنین توزیع روزانه هزار تن مرغ تا زمانی که قیمت آن به نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار برسد، ادامه خواهد داشت. این امر اگر تا سرانجام سال هم طول بکشد مسئله ای از نظر ذخایر نداریم. هر چند که این اطمینان را می دهیم که با افزایش جوجه ریزی بازار مرغ به آرامش برسد.

در این میان قرار شده شرکت پشتیبانی امور دام در قالب قرارداد فراوری (با زنجیره فراوری مرغ) مرغ برای ذخایر استراتژیک خریداری کند که در این صورت دیگر شاهد نوسان قیمت این کالا نخواهیم بود. در این حوزه هم احتیاج به واردات نداریم چرا که فراوری داخل پاسخگو است.

مجله واحدی: مجله واحدی: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: ایرنا
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 25806

به "خبرنگاران بازار مرغ در یک قدمی آرامش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بازار مرغ در یک قدمی آرامش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید