خبرنگاران فراوری 200 میلیون قطعه بچه ماهی و حرکت شیلات لرستان بر موج توسعه

به گزارش شیوا مارکت، خرم آباد - خبرنگاران - آبزی پروری در لرستان به واسطه بهره مندی از 2 هزارو 500 کیلومتر شبکه رودخانه فصلی و دایمی یکی از مزیت های توسعه این منطقه به شمار می رود که استفاده مناسب از این توانمندی موجب شده تا استان رتبه نخست تکثیروتولید بچه ماهی استان های غیرساحلی را با بیش از 200 میلیون قطعه از آن خود کند.

خبرنگاران فراوری 200 میلیون قطعه بچه ماهی و حرکت شیلات لرستان بر موج توسعه

به گزارش خبرنگاران لرستان 12 درصد رواناب های کشور را دارد و در کنار بهره مندی از آب و هوای چهار فصل، بستر بسیار مناسبی برای پرورش آبزیان است که تا به امروز این ظرفیت به خوبی دیده شده است و این استان رتبه نخست فراوری بچه ماهی را میان استان های غیرساحلی از آن خود نموده است.

این استان دارای سه منطقه آب و هوایی شامل ناحیه سرد کوهستانی، معتدل مرکزی و گرم است کهه وجود تنوع اقلیمی و منابع آبی مستعد آبزی پروری زمینه بسیار مناسبی برای گسترش فعالیت شیلاتی آن به وجود آورده است .

هرچند عمده فراوری ماهی در لرستان سردآبی است و سالانه 28 تا 30 هزار تن انواع ماهی خوراکی در این استان فراوری می گردد اما به گفته مسوولان مربوطه این استان توانایی فراوری 50 هزار تن انواع ماهیان سردآبی و گرمابی را دارد و به تازگی هم در فراوری خاویار کارهای مطلوبی در این منطقه اجرا شده است.

شیلات لرستان تاقبل از سال 73 به عنوان اداره آبزیان فعالیت می کرد و در سال 73 با عنوان نمایندگی شیلات لرستان شروع بکار و در نهایت سال 93 به عنوان اداره کل شیلات، فعالیت مستقل خود را شروع کرد و در این مدت فراوری آبزیان استان از 16 هزار تن به حدود 2 برابر یعنی 28 تا 30 هزار تن رسیده است.

فراوری 30 هزارتن انواع آبزیان و ایجاد بیش از 14 هزار فرصت شغلی

مدیرکل شیلات لرستان می گوید: در حال حاضر 600 مزرعه پرورش ماهی در استان وجود دارد که از این مزارع 28 تا 30 هزارتن ماهی فراوری می گردد.

کیارش بیرانوند با بیان اینکه فراوری ماهی استان در سال 93 معادل 16هزار تن بود ه است ادامه داد: از مجموع 600 مزرعه تنها 30 مزرعه غیرفعال است که با پرداخت تسهیلات به وسیله اعتبارات این مزارع نیز به زودی وارد چرخه فراوری خواهند شد.

وی همچنین گفت: سیل سال گذشته به 300 مزرعه پرورش ماهی در استان خسارت وارد کرد که تا به امروز بیش از 70 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت و 35 میلیارد تومان یاری بلاعوض به آبزی پروران پرداخت شده است.

بیرانوند با بیان اینکه برای فراوری پنج تن ماهی سردآبی یک شغل به صورت مستقیم و 2 شغل غیرمستقیم ایجاد می گردد گفت: برای فراوری 30 هزار تن ماهی در کارگاه ها و مجتمع های پرورش ماهی استان حداقل برای 14 هزار و 500 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

ظرفیت پرورش 10 هزار تن ماهی در قفس در لرستان

وی با اشاره به ظرفیت 10 هزار تنی لرستان در زمینه پرورش ماهی در قفس اضافه نمود: سد ایوشان دارای ظرفیت 2 هزار تنی پرورش ماهی در قفس است اما به دلیل تغییر کاربری آن از تامین آب کشاورزی به آب شرب نمی توان از همه ظرفیت موجود استفاده کرد.

مدیرکل شیلات لرستان افزود: متاسفانه مسائلی با آب و فاضلاب و آب منطقه ای استان برای فراوری هزار تن ماهی در قفس در سد ایوشان وجود دارد به همین دلیل فراوریات براساس ظرفیت موجود نیست.

صدور مجوز فراوری2 هزارو 500 تن ماهی پرورشی در سد سیمره

مدیرکل شیلات لرستان همچنین گفت: مجوز فراوری 2 هزار و 500 تن ماهی قفسی و گله ای در سد سیمره برای سرمایه گذار بخش خصوصی صادر شده است.

بیرانوند اضافه نمود: در این راستا امکان پرورش 2 هزار تن ماهی در قفس و فراوری 500 ماهیان گله ای در سد سیمره به این سرمایه گذار داده شد.

وی گفت: امکان فراوری پنج هزار تن ماهی خاویاری و گرمابی در مخزن سد سیمره وجود دارد و شیلات لرستان مجوز پرورش ماهی در قفس و تسهیلات ارزان قیمت را در اختیار سرمایه گذاران این بخش قرار می دهد.

مدیرکل شیلات لرستان با بیان اینکه یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی پرورش ماهی در قفس است عنوان نمود: این طرح از سال 94 در استان شروع شده و لرستان یکی از مناطق پیشرو در این حوزه است.

ماهیان زینتی در لرستان، ظرفیت بالای فراوری و درآمدزایی

بیرانوند با بیان اینکه ماهیان زینتی یکی از زیرمجموعه های آبزی پروری است عنوان نمود: از آنجایی که عرضه تابع تقاضا است متاسفانه در لرستان تقاضای ماهیان زینتی کم است درحالیکه این استان می تواند به رقم بالایی از فراوری این ماهیان زینتی برسد و در این زمینه چندین کارگاه در شهرستان های بروجرد، نورآباد و خرم آباد راه اندازی شده است.

وی با اعلام اینکه فراوری ماهیان زینتی در استان به سه میلیون قطعه در سال رسیده است توضیح داد: تقاضای خرید این ماهی در استان وجود ندارد و اقدامات لازم برای فرهنگسازی در این راستا در دستورکار قرار گرفته است.

لرستان مستعد تبدیل شدن به قطب فراوری خاویار

بیرانوند همچنین از پرورش ماهیان خاویار در شهرستان های بروجرد، ازنا، پلدختر و دورود اطلاع داد و عنوان نمود: باتوجه به ظرفیت های موجود، لرستان می تواند به قطب فراوری ماهیان خاویار ایران و حتی آسیا تبدیل گردد.

وی ظرفیت کنونی ماهی خاویار لرستان را یکهزار تن عنوان نمود و اضافه نمود: فاز اول مجتمع فراوری خاویار در شهرستان پلدختر با ظرفیت 600 تن گوشت و 10 تن خاویار در سال افتتاح شده است و زیرساخت های فاز دوم آن نیز در آینده به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرکل شیلات لرستان افزود: مطالعات ساخت چندین مجتمع در شهرستان های پلدختر، کوهدشت و رومشکان به زودی سرانجام می رسد که با اجرا شدن این طرح ها می توان 20 هزار تن ماهی خاویار در استان فراوری کرد.

مدیرکل شیلات لرستان با بیان اینکه مزرعه 2 هزار تنی رومشکان نیز به زودی وارد فاز اجرایی می گردد گفت: سال های گذشته گونه خاویار و آزاد ماهی دریای خزر، کپور دریایی و ماهی سفید وارد لرستان شده است و اکنون آزاد ماهی دریای خزر در استان تکثیر می گردد.

فراوری تخم چشم زده؛ گامی در راستای کاهش واردات

وی همچنین با اشاره به اینکه لرستان رتبه نخست فراوری بچه ماهی را در سطح کشور دارد ادامه داد: بیش از 30 مرکز تکثیر با ظرفیت فراوری بیش از 200 میلیون قطعه بچه ماهی در این استان فعالیت دارد.

مدیرکل شیلات لرستان گفت: طرح اولیه فراوری تخم چشم زده قزل آلای رنگین کمان استان با ظرفیت سالانه 2 میلیون قطعه بچه ماهی ماه گذشته در شهرستان ازنا انجام شد.

بیرانوند با خبرنگاران با اشاره به اینکه ظرفیت فراوری هشت میلیون قطعه تخم چشم زده در استان وجود دارد توضیح داد: در این طرح قابلیت معین جنسیت ماهی و افزایش تعداد ماهیان ماده مولد وجود دارد.

وی توضیح داد: طرح تکثیر تخم چشم زده ماهیان قزل آلای رنگین کمان با همکاری سازمان شیلات ایران، دانشگاه صنعتی اصفهان و شیلات لرستان در شهرستان ازنا شروع شده است که با توجه به ظرفیت های موجود در استان با جدیت دنبال می گردد.

وی با اشاره به فراوری سالانه حدود 28 تا 30 هزار تن انواع آبزیان در لرستان ادامه داد: 23 هزار تن از این میزان، فراوری ماهیان سردآبی است که منجر به کسب رتبه نخست استان در سطح کشور شده است.

مدیرکل شیلات لرستان گفت: اجرای طرح تکثیر تخم چشم زده، با هدف اصلی فراوری تک جنس تماما ماده و حذف ماهی نر از ماهیان پرواری اجرا می گردد.

بیرانوند اضافه نمود: این طرح دانش بنیان است و ماهی فراوریی حاصل از آن از قابلیت رشد و لاشه رجحان برخوردار و در مقابل گل و لای رودخانه و بیماری ها مقاوم تر است.

وی ادامه داد: با اجرای طرح فراوری تخم چشم زده قزل آلای رنگین کمان ظرفیت فراوری در مزارع سردآبی استان حدود 30 درصد افزایش می یابد و میزان پرورش ماهیان سردآبی استان از 23 هزار به 30 هزار تن خواهد رسید بنابراین این طرح تا سال آینده در سایر مراکز پرورش ماهی سردآبی استان اجرا می گردد.

وی با اشاره به اقدامات اخیر در حوزه مجتمع سازی جهت پرورش آبزیان سردآبی استان گفت: اکنون مجتمع هایی به ظرفیت 10 هزار تن در حال آماده سازی و واگذاری به بخش خصوصی است.

بیرانوند ادامه داد: دامپزشکان و آبزی پزشکان خوبی در لرستان فعالیت دارند و کوشش می گردد یک کلینیک آبزیان با حضور بخش خصوصی در استان راه اندازی گردد.

عظیمترین مجتمع ماهیان سردآبی کشور آماده واگذاری به بخش خصوصی

مدیرکل شیلات لرستان افزود: نیمه دوم سال جاری مجتمع پرورش ماهی 6 هزار تنی سپیددشت این استان به عنوان عظیمترین مجموعه سردآبی کشور، آماده واگذاری به بخش خصوصی شد.

بیرانوند گفت: زیرساخت های لازم در این مجتمع فراهم شده است و حدود 90درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به زودی شرایط رسمی واگذاری آن به بخش خصوصی به وسیله ماده 27 اعلام می گردد.

وی با اشاره به اینکه سازه های این طرح بتنی هستند ادامه داد: 15 درصد مابقی طرح در مورد زیرساخت ها نیست و بخش خصوصی آن را تکمیل می نماید.

مدیرکل شیلات لرستان گفت: تا به امروز 25 میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده است و در صورت فعالیت کامل، یکهزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد نمود.

بیرانوند با بیان اینکه نمونه مجتمع پرورش ماهی سردآبی 6 هزار تنی در کشور نداریم توضیح داد: فضای لازم برای کارخانه فرآوری، عمل آوری و تکثیر در مجتمع سپیددشت پیش بینی شده است و بخش خصوصی باید نسبت به راه اندازی این موارد و تکمیل چرخه فراوری و فرآوری اقدام کند.

به گفته وی سودآوری این مجتمع در سال دست کم 60 میلیارد تومان است.

بیرانوند شرح داد: هدف از اجرای ماده 27، اجرای سیاست های دولت در مورد قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات اقتصادی دولت مبنی بر واگذاری طرح های تملک دارایی های سرمایه ای جدید، نیمه تمام، تکمیل شده و آماده بهره برداری در قالب قرارداد و شرایط مورد تصویب شورای اقتصاد به بخش خصوصی می باشد که واگذاری امور به مردم و کم شدن تعهد دولت در بخش اعتبارات را به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه نمود: همچنین زیرساخت های 2 مجتمع پرورش ماهی شهرهای الشترو دورود نیز به ظرفیت یکهزار و 400 تن تکمیل شده و این واحدها آماده واگذاری به بخش خصوصی هستند.

بیرانوند اضافه نمود: این اداره کل نسبت به واگذاری مجتمع فیروزآباد الشتر با ظرفیت یکهزار تن و اناررود دورود با قابلیت پرورش 400 تن ماهی آمادگی دارد.

وی با تاکید بر اینکه این مجتمع ها به صورت کارشناسی به متقاضیان واجد صلاحیت واگذار می گردد ادامه داد: در سال های اخیر مجتمع هایی چون عمارت، سیلاخور، چم شیر دورود با ظرفیت 2 هزارتن و دوآب مادر الشتر نیز با همین ظرفیت و به صورت مکانیزه تکمیل و به بخش خصوصی واگذار شده اند.

وی اضافه نمود: اکنون در مجموع پنج مجتمع در استان با اعتبار بیش از 50 میلیارد تومان و ظرفیت فراوری بیش از 10 هزار تن در حال بهره برداری هستند.

افزایش 2 برابری سرانه مصرف ماهی در لرستان

مدیرکل شیلات لرستان با بیان اینکه سال 93 سرانه مصرف ماهی در استان 4.2 کیلوگرم بود گفت: یکی از مسائل حاد آبزی پروری در لرستان مصرف کم ماهی است که با ارائه آموزش و برگزاری جشنواره طبخ غذاهای دریایی سرانه مصرف ماهی در استان به هشت کیلوگرم در سال رسیده است.

بیرانوند ادامه داد: با تبلیغات اجرا شده فروش ماهی در استان افزایش یافته است که با توجه به استقبال مردم از این ماده غذایی ارزشمند، ایجاد بازارچه های ماهی در حال اجرا است که شهرداری ها، فرمانداران و سرمایه گذاران باید در این حوزه همکاری نمایند.

وی از راه اندازی یکی از عظیمترین بازارچه های عظیم آبزیان کشور در شهرستان خرم آباد اطلاع داد و گفت: رستوران طبخ غذاهای دریایی نیز راه اندازی می گردد تا برای سایر شهرستان ها الگو باشد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایرنا
انتشار: 12 مرداد 1400 بروزرسانی: 12 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29308

به "خبرنگاران فراوری 200 میلیون قطعه بچه ماهی و حرکت شیلات لرستان بر موج توسعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فراوری 200 میلیون قطعه بچه ماهی و حرکت شیلات لرستان بر موج توسعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید