خبرنگاران رئیس اتاق بازرگانی سمنان: کارخانه های گچ زیانده هستند

به گزارش شیوا مارکت، سمنان- خبرنگاران- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: واحدهای فراوری گچ کشور، به دلیل رکود بازار ساخت و ساز، هم اکنون زیر ظرفیت و با ضرر و زیان در حال فراوری هستند.

خبرنگاران رئیس اتاق بازرگانی سمنان: کارخانه های گچ زیانده هستند

علی اکبر آدینه ای روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اضافه کرد: صنعت فراوری گچ با وجود اشتغالزایی و تأثیر در صادرات، رشد مالی، رونق فراوری و ایجاد ارزش اضافه کرده با مسائل عدیده ای رو به رو است.

وی، مهم ترین مشکل کارخانه های گچ استان سمنان را فرسودگی تجهیزات برشمرد و اعلام کرد: انتقال فناوری از خارج کشور، مالیات بر ارزش اضافه کرده، گرانی قطعات و تجهیزات، کمبود نقدینگی، هزینه بالای انرژی برق و گاز و حقوق و دستمزد کارگران، از جمله مسائل واحدهای فراوریی این ماده معدنی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان ادامه داد: کارخانه های گچ به علت تأثیر موانع و مسائل یادشده نه تنها هیچ سودی نمی برند بلکه با زیان دهی در حال فراوری هستند.

آدینه ای اظهار داشت: دولتمردان در سال رونق فراوری، با توجه به ظرفیت و نقش این ماده معدنی در اقتصاد کشور، به معنای واقعی از این صنعت و فراورینمایندگان این بخش حمایت نمایند.

وی با اشاره به تنوع کیفیت معادن گچ ایران، اضافه کرد: معادن گچ استان سمنان از غنی ترین و خالص ترین معادن کشور محسوب می گردد و این معادن برای شکوفایی نیازمند توجه بیشتری هستند و توسعه این بخش نیازمند تغییر نگرش است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان، به صندلی ایران از لحاظ ذخایر گچ معدنی در جهان اشاره نمود و یادآور شد: ایران از این حیث پس از کشور ایالات متحده آمریکا در رتبه دوم جهان قراردارد.

ایران با فراوری 11 میلیون تُن رتبه دوم فراوری گچ در جهان را داراست و استان سمنان بخش قابل توجهی از این ماده معدنی را فراوری می نماید، 23 درصد گچ جهان و حدود 80 درصد گچ ایران در استان سمنان ذخیره شده است و 42 کارخانه گچ در استان سمنان فعال است.

بر اساس آمار، استان سمنان در داشتن ذخایر گچ رتبه اول کشوری را دارد، از 70 نوع ماده معدنی شناسایی شده کشور 42 ماده در سمنان وجود دارد و بر اساس برآوردها، ذخایر آن به میزانی است که در صورت ایجاد فرآوری و فراوری محصول نهایی، بهره برداری از آن مالی است.

9891/ 6103

beauty-of-life.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 7103

به "خبرنگاران رئیس اتاق بازرگانی سمنان: کارخانه های گچ زیانده هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رئیس اتاق بازرگانی سمنان: کارخانه های گچ زیانده هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید