مهدی زاده: شرکت های دانش بنیان و خلاق ظرفیت های نهفته زمین گردشگری ایران را به دنیا می شناسانند خبرنگاران

به گزارش شیوا مارکت، مستند باداب سورت پلکان زمین دومین قسمت از مجموعه رخساره زمین رونمایی شد تا ترویج گنجینه های پنهان زمین گردشگری سرعت بگیرد.

مهدی زاده: شرکت های دانش بنیان و خلاق ظرفیت های نهفته زمین گردشگری ایران را به دنیا می شناسانند خبرنگاران

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، این مستند، پس از نمایش قسمت نخست این مجموعه با موضوع جزیره هرمز در قالب سلسله مستند های رخساره زمین به معرفی چشمه باداب سورت یکی از جاذبه های منحصربه فرد زمین جهانگردی ایران می پردازد. مستند های این حوزه، با حمایت طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف فرهنگ سازی و آگاهی بخشی نسبت به ظرفیت های پنهان فناورانه زمین شناختی ایران و ایجاد ظرفیت های تجاری و فناورانه در حوزه جاذبه های خارق العاده زمین جهانگردی می پردازد.

این مستند امروز با حضور کامبیز مهدی زاده مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدرضا صبوری مدیرکل معاونت دیپلماسی مالی وزارت امور خارجه، علیرضا شیروی مدیرکل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهرداد همایان تهیه کننده مستند، رونمایی شد و برای متخصصان، کارشناسان و پژوهشگران فناوری های زمین شناسی و معدن و اصحاب رسانه به نمایش درآمد.

مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های معدن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با تاکید بر اهمیت زمین جهانگردی و میراث زمین شناختی کشورمان در خلق ارزش افزوده و اشتغال در این حوزه مطرح نمود: شرکت های دانش بنیان و خلاق می توانند شکوفاگر ظرفیت های ارزنده و نهفته کشورمان در حوزه زمین شناسی و معدن باشند. بخش قابل توجهی از ظرفیت های بالقوه کشور در این حوزه مغفول مانده است و تا رسیدن به صندلی مطلوب در بهره گیری نوآورانه و فناورانه از آن ها فاصله داریم. اما شناساندن و آگاهی بخشی این ظرفیت ها، حرکت شتابان فعالان فناور و هموار کردن این راه، شاهد شکوفایی این حوزه باشیم.

* ایجاد زمینه برای حمایت از نوآوری های حوزه معدن

مهدی زاده، با اشاره به حرکت طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای رونق بخشیدن به حوزه فناوری های معدن گفت: در امسال، حدود 50 طرح و ایده تازه از سراسر کشور دریافت کردیم که 20 مورد آن در راستای حمایت از دانش بنیان ها انتخاب شد؛ دو مرکز فناوری و نوآوری ایمینو و مرکز نوآوری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی افتتاح شد؛ افتتاح مرکز نوآوری پارک فناوری سمنان نیز از دیگر اقدامات در این راستا بود و تهیه مستند هایی از هرمز و باداب سورت برای شناخت پدیده های زمین شناسی، معدنی و معرفی ژئوتوریسم ایران از دیگر اقدامات بوده است.

مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های معدن، با بیان این که سلسه مستند های رخساره زمین با هدف معرفی ظرفیت های زمین جهانگردی کشور و نقش آفرینی سرمایه گذاران و فعالان دانش بنیان و خلاق برای توسعه این ظرفیت ها، ادامه داد: این مستندها، با حضور متخصصان دانشگاهی و فناور حوزه فناوری های زمین شناسی و معدن، با نگاهی علمی و آکادمیک، به محور ها و موضوعات زمین شناختی می پردازد تا با ترویج و معرفی این ظرفیت ها، به صندلی و اثربخشی واقعی خود در توسعه اقتصاد دانش بنیان برسد.

* شکوفایی ظرفیت های نهفته زمین جهانگردی

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، چشمه باداب سورت را پدیده ای منحصر به فرد و کم نظیر در دنیا دانست و گفت: چشمه های پلکانی تراورتن ساز باداب سورت استان مازندران در روستای ارست، بخش چهاردانگه و 95 کیلومتری جنوب شهر ساری واقع شده است. این پدیده پس از کوه دماوند دومین اثر ملی به ثبت رسیده در کشور است. این پدیده تنها یک اثر مشابه دارد که در پاموک کاله کشور ترکیه واقع شده است. در سا ل های گذشته، نسبت به این اثر ملی، کم توجهی شده بود، اما اخیرا با واگذاری به بخش خصوصی اقدامات خوبی برای حفظ و نگهداری آن واقع شده است، اما کافی نیست.

وی از گام های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای اهمیت بخشی به پدیده های خارق العاده زمین جهانگردی و راهنمایی آن ها در راستا ارزش آفرینی با تسهیل فرآیند ها برای بخش خصوصی گفت و ادامه داد: با رویکرد تازه کشور به اقتصاد نوآور و دانش بنیان، زمان آن فرارسیده است تا ضمن توجهی دوباره به گنجینه های ارزشمند این چنینی در کشورمان، با راه کار های نوآورانه ضمن حفظ و صیانت از آن ها، صنعت فناور و خلاق زمین جهانگردی کشورمان را توسعه دهیم.

* نمایان شدن ظرفیت ها با فرهنگسازی

مهدی زاده، با اشاره به نقش کلیدی فرهنگسازی و ترویج در نمایان شدن ظرفیت های فناورانه و نهفته زمین شناختی کشور، ادامه داد: در یک اقتصاد نفتی نمی توانیم انتظار پیشرفت داشته باشیم و فناوری های زمین و معدن، فرصتی تازه فرارویمان قرار داده است تا با گذار از اقتصاد نفتی و خام فروش، سهم دانش بنیان ها را از توسعه و پیشرفت کشور گسترش دهیم.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به توانمندی حوزه زمین و معدن در خلق ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی گفت: کشور در سال 94 بالغ بر 800 میلیون دلار برای ترمیم چاه ها و خطوط نفتی هزینه کرد؛ اگر این هزینه وارد حوزه زمین جهانگردی می شد می توانست اشتغال قابل توجه و ارزش افزوده ای بسیار بالاتر را نسبت به فروش نفت خام به ارمغان بیاورد.

وی، با بیان این که راستا نجات اقتصادایران از تحریم ها از توسعه زمین جهانگردی می گذرد، ادامه داد: صنعت جهانگردی اولین و مهم ترین منبع درآمد ارزی در بیش از 80 کشور دنیا و یکی از 5 منبع اول درآمد ارزی در 180 مقایسه درآمد دنیای صنعت جهانگردی و صنعت نفت در سال 2018 کشور دنیا بوده، که ناشی از اهمیت این حوزه است.

به گفته مهدی زاده، این با امتیاز 3.5 رتبه 89 را در میان جذب کنندگان جهانگرد جذب کردده که نشان می دهد تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله داریم و باید نقش شرکت های دانش بنیان و خلاق در این حوزه را پررنگ تر از گذشته کنیم.

* ضرورت توسعه فناوری های زمین جهانگردی

وی از ضرورت توسعه فناوری های زمین جهانگردی برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده گفت و ادامه داد: براساس آمار دنیای سال 2018 شورای دنیای سفر و جهانگردی (WTTC)، 10.4 درصد از فراوری ناخالص داخلی (GDP) کشور های دنیا مربوط به بخش سفر و جهانگردی بوده است این صنعت بیش از 319 میلیون شغل جدید ایجاد نموده که 10 درصد از کل افزایش اشتغال دنیا را شامل می گردد. میزان رشد 3.9 درصدی بخش جهانگردی برای هشتمین سال پیاپی از رشد فراوری ناخالص داخلی یعنی 3.2 درصد در دنیا پیشی گرفته است.

مهدی زاده، با اشاره به لزوم توجه به فرصت های سرمایه گذاری در دنیا گفت: در قرن گذشته جمعیت آفریقا به یک میلیارد و 400 میلیون نفر رسیده و سال 2050 به 2 میلیارد نفر خواهد رسید. اگر به فکر چند سال بعد باشیم، می توانیم در کشور های دیگر که پتانسیل رشد در حوزه معدن دارند از جمله آفریقا بازار هایی را ترسیم کنیم.

مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های معدن با بیان اینکه دوری از خام فروشی باید در عمل اتفاق بیفتد، اظهار کرد: اکونومیست بر اساس آمار سال 2013 معین کرد که چین 14 درصد بیشتر از آمریکا صادرات و 31 درصد کمتر از این کشور واردات داشته است که نشان می دهد چین به سمت فناوری و نوآوری حرکت و از استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان حمایت نموده است. آمار و ارقام دنیای نشان داد دنیا به سمت نوآوری و فناوری رفته حرکت می نماید و باید فرصتی ایجاد کنیم تا افراد متخصص در این حوزه وارد شوند و نوآوری را رونق دهند.

کالارنا: کالارنا | تا حالا از ارزانترین فروشگاه اینترنتی خرید کردید؟

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29170

به "مهدی زاده: شرکت های دانش بنیان و خلاق ظرفیت های نهفته زمین گردشگری ایران را به دنیا می شناسانند خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهدی زاده: شرکت های دانش بنیان و خلاق ظرفیت های نهفته زمین گردشگری ایران را به دنیا می شناسانند خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید