خبرنگاران رییس دانشگاه شریف: کیفیت آموزش مجازی ارتقا می یابد

به گزارش شیوا مارکت، تهران - خبرنگاران - رییس دانشگاه صنعتی شریف گفت: به رغم کیفیت پایین تر آموزش مجازی نسبت به حضوری، کوشش دانشگاه اجرای شیوه ای بهتر برای ادامه فرایند آموزش مجازی و امتحانات با کیفیت بالاتر است.

خبرنگاران رییس دانشگاه شریف: کیفیت آموزش مجازی ارتقا می یابد

جلسه ملاقات عیدانه هیات رئیسه دانشگاه شریف با حضور بعضی از نمایندگان کانون های فرهنگی، انجمن های علمی، تشکل های اسلامی، شورای صنفی و نمایندگان نشریات دانشگاه شریف امروز - شنبه - به صورت مجازی برگزار گردید.

محمود فتوحی فیروزآباد در این جلسه با تبریک عید نوروز و آرزوی سلامتی و تمام شدن شرایط بحرانی کرونا اضافه نمود: تمام کوشش مجموعه دانشگاه این است که همه فعالیت های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه به صورت مجازی ادامه پیدا کند تا ترم حاضر لطمه نبیند.

وی گفت: دانشگاه شریف از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا با وزارت بهداشت ارتباط داشت تا در مورد نرم افزاری یاری حال کشور در این شرایط باشد.

رییس دانشگاه شریف با بیان اینکه با وجود کیفیت پایین تر آموزش مجازی نسبت به آموزش حضوری، بهترین شیوه اتخاذ و اجرا خواهد شد، اضافه نمود: برای این فرایند برنامه ریزی لازم انجام شده است.

فتوحی از مسئولان دانشگاه خواست که سامانه کلاس های آنلاین را در اختیار گروه ها و تشکل های دانشجویی نیز قرار دهند و گفت: باید برگزاری انتخابات مجازی به صورت الکترونیک برای تشکل ها فراهم گردد و در شرایط فعلی در فضای مجازی ارتباط مسئولان با دانشجوها بیشتر گردد. زیرا تاکید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعطیل نشدن ترم است.

رییس دانشگاه شریف در تشریح اوضاع بودجه دانشگاه گفت: 15 درصد بودجه سال 97، در فروردین 98 در اختیار دانشگاه نهاده شد و بودجه سال 98 نیز به طور کامل هنوز پرداخت نشده تا در مجموع سال های 97 و 98 دانشگاه از دولت حدود 15 درصد بودجه یک سال را طلبکار گردد. از طرفی پیش بینی ناپذیری آینده، شرایط خوابگاه ها را در ترم بعد با ابهام روبرو می نماید ولی کوشش دانشگاه برطرف مسائل اسکان در خوابگاه هاست. بر همین اساس با اتمام پروژه خوابگاهی شهید رجایی، حدود 400 نفر به جمعیت خوابگاهی اضافه می شوند.

وی در مورد شرایط پردیس دانشگاه شرح داد: پردیس در دوره مدیریت قبلی دانشگاه شکل گرفت و بعد از چهارسال شورای دانشگاه تصمیم گرفت که فعالیتش متوقف گردد. سپس شورای دانشگاه با گذاشتن سه شرط شفافیت اقتصادی، کیفیت علمی و آموزشی و شفاف سازی مدیریتی اجازه فعالیت مجدد آن را صادر کرد. البته در پردیس استانداردهای علمی سختگیرانه اعمال شده تا تعداد دانشجوهای پردیس محدود گردد. همچنین درآمد حاصل از پردیس در دوره های قبلی به پیشبرد پروژه های عمرانی دانشگاه یاری نموده است و برای دوره جدید نیز برای این درآمد آنالیز و تصمیم گیری خواهد شد.

رییس دانشگاه شریف در مورد دیگر راهکارهای دانشگاه برای درآمدزایی گفت: از نظر حجم قراردادهای ارتباط با صنعت، دانشگاه شریف رتبه اول ایران و رتبه 17 رده بندی QS را بدست آورده اما با این وجود، تعداد اعضای هیات علمی درگیر با صنعت کم است.

وی ادامه داد: دانشگاه مشوق هایی در معاونت پژوهشی در نظر گرفته است ولی نمی توانیم استادان را به کاری مجبور کنیم.

فتوحی از کاهش مراجعه تعداد اساتید با کیفیت برای استخدام در یکی دو سال گذشته اطلاع داد و اضافه نمود: اگر هرسال 30 نفر را به عنوان اعضای هیات علمی استخدام کنیم، با در نظر دریافت بازنشستگی تعدادی از استادان در سند چشم انداز دانشگاه به نسبت دانشجو به استاد، به عدد 17 استاد می رسیم که در حال حاضر حدود 22 یا 23 است.

وی با تاکید بر اینکه دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در حالت عادی باید دوساله درسش را تمام کند، گفت: در صورتی ترم تحصیلی دانشجو بیشتر می گردد که پروژه او احتیاج به زمان بیشتر یا امکانات خاص داشته باشد.

فتوحی از شورای صنفی خواست که راهکارهایی برای برطرف مشکل سنوات را به دانشگاه ارائه دهند تا دانشجوها به موقع فارغ التحصیل شوند.

ساختمان جدید آموزش و دانشکده مکانیک در سه ماهه اول 99 افتتاح می گردد

در ادامه سید فرشاد فاطمی اردستانی معاون اداری و اقتصادی دانشگاه نیز در این نشست از فعالیت عمرانی در ایام تعطیلی دانشگاه گفت و گفت: ساختمان جدید آموزش و دانشکده مکانیک در سه ماهه اول 99 افتتاح می گردد و پارکینگ طبقاتی شمال دانشگاه هم تا یک سال و نیم آینده به بهره برداری می رسد. همچنین نرده کشی دیوار غربی دانشگاه قبل از حضور دانشجوها به انتها می رسد. البته سرعت پیش روی پروژه های عمرانی از سطح انتظار دانشگاه پایین تر است ولی با وجود محدودیت های بودجه ای و شیوع کرونا، راضی نماینده است.

ترم تحصیلی پیش رو با ارایه الکترونیکی بدون تعطیلی باید به انتها برسد

داود رشتچیان معاون اموزشی وتحصیلات تکمیلی نیز گفت: بر اساس سیاست های ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تصمیمات هیات رییسه دانشگاه، در نیمسال جاری به دلیل لزوم دانش آموختگی عده زیادی از دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقاطع بعدی یا برنامه ریزی برای آینده خویش و مشکل سنوات معافیت از خدمت سربازی، به پایان رسانیدن درست امور آموزشی و اتمام این نیمسال تحصیلی امری اجتناب ناپذیر است.

وی گفت: تا به امروز بیش از 85درصد از دروس نظری دانشگاه در نیمسال جاری توسط اساتید با استفاده از ابزارهای الکترونیکی و غیرحضوری در حال ارایه است و بیش از 300 نفر از همکاران دروس خود را در کلاس های مجازی شریف به صورت برخط ارائه کردند.

معاون آموزشی دانشگاه شریف به مشارکت بیشتر دانشجویان و اساتید در استفاده از کلاس های مجازی تاکید نمود و اضافه نمود: اساتیدی که تا به امروز به هر دلیل دروس خود را با استفاده از روش های الکترونیکی ارایه نکردند، با قید فوریت نسبت به آغاز و پیگیری این امر اقدام نموده و جلسات تعطیل شده را جبران نمایند.

tafreh.ir: طفره: مجله سرگرمی، تفریحی و گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 18221

به "خبرنگاران رییس دانشگاه شریف: کیفیت آموزش مجازی ارتقا می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رییس دانشگاه شریف: کیفیت آموزش مجازی ارتقا می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید