خبرنگاران مهار کرونا در گرو مشارکت همدلانه مردم و تدابیر عالمانه کل حاکمیت است

به گزارش شیوا مارکت، تهران- خبرنگاران- کانون وکلای دادگستری مرکز در بیانیه ای به مناسبت شیوع ویروس کرونا در کشور آورده است: مهار ویروس کرونا در گرو مشارکت همدلانه مردم و تدابیر عالمانه کل حاکمیت است.

خبرنگاران مهار کرونا در گرو مشارکت همدلانه مردم و تدابیر عالمانه کل حاکمیت است

به گزارش کانون وکلای دادگستری مرکز در این بیانیه آمده است: کشور ما اکنون در کوران کشنده ویروس جدید کرونا (کوید 19) گرفتار است و دورانِ بحرانی تاریخی را تجربه می کند. در این هنگامۀ سخت و این راه صعب که سلامت و حیات عمومی ملت دستخوش هولِ ویروسی فراگیر، جانکاه و مشقت افزا شده است، حاکمیت، گروه های مرجع اجتماعی و تمام افراد ملت وظایفی سخت بر دوش دارند که هر یک باید متعهدانه، تمام توش و توان خود را برای ایفای آنها به کار گیرند.

کانون وکلای دادگستری مرکز در این بیانیه حیات و سلامت را حقی بنیادین و مورد حمایت نظام حقوق داخلی و بین المللی ذکر کرد و هرگونه تسامح و کوتاهی برای حفاظت از آن را خطا و بلکه جنایتی نابخگرددنی دانست. چرا که اصل بیست و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران خدمات بهداشتی درمانی و مراقبت های پزشکی را حقی همگانی برای افراد ملت گفته است و بند 12 اصل سوم و بند 1 اصل چهل و سوم دولت را موظف کرده است، طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت های ناظر بر تأمین این حق بشری را برای یکایک افراد کشور تأمین کند.

این بیانیه می افزاید: مفاد قوانین مرتبط از جمله قانون طرز جلوگیری از بیماریهای آمیزشی و بیماریهای واگیردار مصوب 11 خرداد 1320، قانون اجازه الحاق دولت ایران به سازمان بهداشت جهانی مصوب اول خرداد 1327، قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب 12 خرداد 1367 با اصلاحات بعدی، ابزارهای حقوقی لازم به منظور پیشگیری از شیوع و همه گیری بیماریهای مسری و واگیردار را برای دولت فراهم می نماید و لازم است که همه نهادهای ذی ربط به شکل مسئولانه و با توجه به فوریت و ضرورت امر بهترین تدابیر احتیاطی ممکن را اتخاذ و به نحو احسن از این ابزارها استفاده کرده و در صورت احتیاج به تصویب قوانین جدید نیز قوه مقننه به فوریت مقررات لازم را تصویب و لازم الاجرا نماید.

کانون وکلای دادگستری مرکز در این بیانیه با اشاره به مادۀ 2 منشور حقوق شهروندی دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان برنامه و خط مشی دولت گفت: شهروندان از حق زندگی شایسته و لوازم آن همچون آب بهداشتی، غذای مناسب، ارتقای سلامت، بهداشت محیط، درمان مناسب، دسترسی به دارو، تجهیزات، کالاها و خدمات پزشکی، درمانی و بهداشتی منطبق با معیارهای دانش روز و استانداردهای ملّی، شرایط محیط زیستی سالم و مطلوب برای ادامۀ زندگی برخوردارند.

در این بیانیه تاکید شده است: از منظر تعهدات بین المللی از جمله بر اساس مادۀ 25 اعلامیۀ جهانی حقوق بشر و نیز بر طبق بندهای 1 و 2 مادۀ 12 میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (مصوب 1966 م.) و مواد 2 و 21 اساسنامه سازمان بهداشت جهانی با توجه به اینکه دولت ایران به صورت بی قید و شرط به دو سند اخیرالذکر متعهد است و طبق مادۀ 9 قانون مدنی در حکم قانون داخلی است، دولت به عنوان عضوی از این میثاق مکلف است تمام اقدامات لازم برای استیفای کامل این حق را برای تأمین و بهبود بهداشت محیط و بهداشت صنعتی از جمیع جهات، پیشگیری و معالجۀ بیماری های مسری، بومی، حرفه ای و سایر بیماری ها، همچنین پیکار علیه این بیماری ها و ایجاد شرایط مناسب برای تأمین خدمات و یاری های پزشکی برای عموم در صورت ابتلاء به بیماری انجام دهد.

کانون وکلای دادگستری مرکز در این بیانیه با تاکید بر اینکه ناشناختگی و درمان ناپذیری این ویروس مهلک، اتخاذ تدابیری ویژه را ایجاب می کند، آورده است: با آزمون و خطاهای خطرناک نمی توان حیات یک ملت را به مخاطرات جبران ناپذیر افکند. دستِ کم از آزموده های کشور مبدأ این بحران جهانی که در مهار نسبی این اپیدمی توفیق یافته است باید آموخت. انکار موضوع و سپس مقاومت در مقابل قرنطینۀ کامل شهر مبدأ شیوع، کشور را اکنون به عرصۀ کارزاری فراگیر تبدیل کرده است که نبرد با آن مستلزم توان و امکاناتی فوق العاده است. از حاکمیت و ستاد ملی مبارزه با این ویروس انتظار می رود به الزامات علمی بهداشتی و پیامدهای مختلف عدم توجه به این الزامات توجه به موقع نشان دهد. تعلل در قرنطینه سازی شهرهای پرخطر و عدم ایجاد محدودیت تردد و مسدودسازی محورهای مواصلاتی کشور به عنوان جدی ترین و مؤثرترین راهکارهای قطع چرخۀ انتقال ویروس همچنان محل پرسش و افزایش نگرانی هاست و شعار در خانه ماندن در تعارض جدی با وضعی است که وکلا و سایر افراد باید در محاکم و سایر مراجع اداری حضور یابند.

در این بیانیه تاکید شده است که تکالیف بنیادی دولت (حکومت) برای تامین کلیۀ ملزومات حق حیات و سلامت و بهداشت شهروندان اقتضا دارد با اعلام شرایط اضطراری در کشور و مقررات گذاری مناسب از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری کند و با آماده سازی و تجهیز مراکز و متصدیان درمانی، ضمن مراعات استانداردهای مقبول جهانی، خدمات بهداشتی و درمانی را به شیوه ای سزاوار مردم به آنها ارائه نماید. متأسفانه اخبار ناگواری که از عدم کفایت مواد و ملزومات اولیۀ مراقبتی و درمانی در سطح بیمارستان ها و درمانگاه ها حتی برای کادر خدوم درمانی مخابره شده است، نشان از ضعف تدبیر و نظارت در امور دارد. در این میان، تعلل و عدم جدیت لازم در جلوگیری از سوداگری های حیرت انگیز بعضی نامردمانِ سودجو نیز محل تأمل و تألم عمومی است.

در این بیانیه با تاکید بر این مساله که دانستن حق مردم است، آمده است: حقایق را نمی توان در پای مصالح ذبح کرد. حقِ بر آگاهی های عمومی در همۀ زمینه ها از حقوق اساسی مردم است بند 2 اصل 3 قانون اساسی، دولت جمهوری اسلامی را مکلف کرده است همۀ امکانات خود را برای بالابردنِ سطح آن به کار گیرد. اکنون و پس از قریب به 20 روز از شروع اعلام اولین آمار از مرگ بر اثر این بیماری، روشن شده است که تقدم بعضی مصلحت اندیشی ها بر منافع عمومی و کتمان یا ارائۀ دیرهنگام هشدارهای لازم موجب گسترش هولناک این ویروس در سراسر کشور و زیان و تاوان سنگین شهروندان شده است. هنوز یکی از عوارض جدی این رویکرد این است که بسیاری از مردم را از اعتنای جدی تر به ملاحظات پیشگیرانۀ ناشی از این مهلکه بازداشته است. انتشار اطلاعات کلیدی و مهم و گزارش دهی واقعی و مستمر به مردم در این مورد حق شهروندان است.

در ادامه این بیانیه آمده است: در شرایط اضطراری حاضر، هم گرایی و همبستگی بین مردم و دولت برای عبور از این شرایط وخیم بسیار حیاتی است. آثار وجود مناسبات اعتمادمدار بین دولت و ملت در چنین بزنگاه هایی نمودار می گردد. پیداست که همبستگی ملی در گرو تضمین حقوق شهروندی افراد ملت و تکریم عملی شخصیت و حیثیت آنهاست. تنها در پناه تأمین عدالت، تقیّد به برابری و آزادی و ارزش های نوع محبت آمیز و روادارانه می توان به قوام و دوام علقۀ ملی اندیشید. بازاندیشی واقع گرایانه و دوراندیشانه در مختصات شرایط کنونی این رابطه، امری لازم است.

کانون وکلای دادگستری در این بیانیه تاکید کرده است: بی تردید نظام اقتصادی و اقتصادی دولتی و خصوصی در اثر این بلا، تضعیف شده و خواهد شد. دفع یا تخفیف و جبران این آشفتگی های اقتصادی و اقتصادی محتاج تدابیر تأمینی و مساعدت ها و مودت های نوع دوستانۀ مردم است اما در عین حال، برای جلوگیری از تشدید وخامت های اقتصادی نمی توان از اولویت حفاظت از حیات و سلامت عمومی غفلت کرد. به نظر می رسد با توجه به شدت دامنگیری بحران، سیاست های کنونی ستاد ملی مبارزه با کرونا به ویژه در بُعد نحوۀ ادامۀ فعالیت سازمان های دولتی و عمومی محتاج بازنگری است.

در این بیانیه آمده است: در کنار توجهات و سیاست های عمومی، بعضی گروه های جمعیتی در این شرایط احتیاجمند توجهات ویژه هستند. سالمندان، معلولان، بچه ها به ویژه بچه ها کار و بچه ها زباله گرد، افراد بی خانمان، کارگران و به ویژه پاکبانان شهرداری و امثالهم بیش از دیگران در معرض آلودگی به این ویروس قرار دارند. لازم است نهادهای متولی در اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و حمایتی با جلب همکاری سازمان های مردم نهاد ذیربط، اقدامات مقتضی را صورت دهند.

در بیانیه کانون وکلای دادگستری مرکز آمده است: ملت ایران قدردانِ خادمان پاکبازِ نظام سلامت کشور است. افکار عمومی عملکرد مسئولان را به دقت زیر نظر دارد. وجدان بیدار شهروندان خدمتگزاران پرکار و دلسوز را از افراد بی مسئولیت یا درمانده در حل معضلات تمیز می دهد. از دادستان محترم کل کشور انتظار می رود با نظر به حقوق ملت و تکالیف حکومت، به ویژه با نظر به مادۀ 570 قانون تعزیرات و مجازات های بازدارنده (کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی) تمام کسانی که افراد ملت را عامدانه و عالمانه از حقِ دانستن و آگاهی در مورد چنین تهدیدی محروم کرده اند، همچنین کسانی که به هر میزانی در موضع صاحب سِمت و کارگزار در ایجاد یا تشدید شرایط ناگوار کنونی سببیت داشته اند، نیز کسانی که با سوداگری های جنایتکارانه، جان و روان مردم را به بازی گرفته اند، تحت تعقیب جزایی قرار دهد و جلوه ای تابناک از قوۀ قضائیه را -آنچنان که در قانون اساسی به عنوان پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی تصویر شده است- به نمایش گذارد.

در سرانجام این بیانیه آمده است: ایران بیش از هر زمان دیگری به همدلی و همبستگی برای بقای خود احتیاج دارد. بحران کرونا بی رحمانه واقعیت دارد و باید کوشید از تشدید عواقب و آثار منفی آن هرچه بیشتر کاست. از مردم فهیم و نوع دوست ایران در اقشار اجتماعی مختلف انتظار می رود هر یک به تناسب، گامی برای بهبود شرایط و یاری به تقلیل دردها و خسارات خود و هموطنان بردارند. از جامعۀ عظیم وکلای کشور می خواهیم در این همیاری ملی همچون همواره به انحای مقتضی مشارکت فعال داشته و همدلانه در کنار سایر هموطنان بمانند.

به گزارش خبرنگاران، تا به امروز 11 هزار و 364 نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و 514 نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و سه هزار و 529 نفر نیز بهبود یافته اند.

tour-canada.ir: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان 99 را با ما تجربه کنید.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 17208

به "خبرنگاران مهار کرونا در گرو مشارکت همدلانه مردم و تدابیر عالمانه کل حاکمیت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مهار کرونا در گرو مشارکت همدلانه مردم و تدابیر عالمانه کل حاکمیت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید