خبرنگاران 2 طرح 10 هزار میلیارد ریالی؛ هدیه زمستانی دولت به آذربایجان غربی

به گزارش شیوا مارکت، ارومیه- خبرنگاران- 2 طرح بزرگ آب و آبیاری و زهکشی در شمال و جنوب آذربایجان غربی با سرمایه گذاری 10 هزار و 200 میلیارد ریالی، روز پنجشنبه یازدهم دی ماه در قالب پویش الف- ب- ایران، با دستور رییس جمهوری به بهره برداری می رسد که هدیه ای ارزشمند در احیای دریاچه ارومیه و کشاورزی برای این استان است.

خبرنگاران 2 طرح 10 هزار میلیارد ریالی؛ هدیه زمستانی دولت به آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگاران، آذربایجان غربی که همواره از استان های مطرح کشور در حوزه آب و ذخایر آبی بوده، طی یکی دو دهه گذشته به یکی از استان های با بیشترین مسائل آبی در کشور تبدیل شده بود، که مهمترین نمود آن در خشک شدن دریاچه ارومیه ظاهر شده بود.

این دریاچه که روزگاری، یکی از پرآب ترین دریاچه های کشور، منطقه و حتی جهان به شمار می رفت و همواره نشست هایی در راستای اجرای طرح هایی برای مهار آب پیش فراینده آن در جهتهای بین شهری، زمین های کشاورزی و مناطق ساحلی برگزار می شد، از اواسط دهه 1380 شمسی در جهت کاهشی منابع آبی قرار گرفت که این فرایند تا اواسط دهه 1390 با سرعت بسیار زیاد ادامه یافت.

البته دیگر منابع آبی آذربایجان غربی نیز به ویژه در شمال استان تعریف آنچنانی نداشتند و فرایند کاهشی آنان، هرچند با سرعت بسیار کمتر از دریاچه ارومیه، در حال شکل دریافت بود، لزوم تدبیر برای نگهداشت آب در حوضه و استفاده از آن به ویژه در بخش دارای پتانسیل کشاورزی استان را گوشزد می کرد.

با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و به موازات اجرای طرح های آبی در مناطق مختلف استان، طرح احیای دریاچه ارومیه نیز در صدر اقدامات زیست محیطی و آبی دولت قرار گرفت و روز به روز بر سرعت اجرای طرح ها برای احیا اضافه کرده شد.

هم اینک با رسیدن به ماه های پایانی فعالیت دولت تدبیر و امید، بسیاری از این طرح ها، ثمر داده و یک به یک در مدار افتتاح قرار دریافتد.

2 طرح مهمی که در راستای حفظ منابع آبی 2 حوضه شمال و جنوب آذربایجان غربی بسیار مفید و به فایده بوده، رونق بخش کشاورزی در شمال استان و احیای دریاچه ارومیه در جنوب و مرکز استان است که اثرگذاری بسیار زیادی دارند و روز پنجشنبه هفته جاری با دستور ویدئوکنفرانسی رییس جمهوری به بهره برداری می رسند.

افتتاح 10 هزار و 200 میلیارد ریال طرح صنعت آب در آذربایجان غربی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در این باره گفت: این 2 طرح شامل بهره برداری از سد کانی سیب در شهرستان پیرانشهر و احداث شبکه اصلی آبیاری و زهکشی ارس غربی در پایاب سد کرم آباد پلدشت در این استان است.

اتابک جعفری اضافه کرد: برای بهره برداری از سدکانی سیب پنج هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که رقم بسیار بالایی است.

وی اضافه کرد: احیای دریاچه ارومیه، کاهش مهاجرت و ثبات جمعیت در مناطق مرزی و رونق اقتصادی منطقه از جمله اهداف اجرای این طرح به شمار می رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: احداث و راه اندازی شبکه اصلی آبیاری و زهکشی ارس غربی (کرم آباد پلدشت نیز دیگر طرحی است که روز پنجشنبه به صورت همزمان با سد کانی سیب به بهره برداری می رسد.

جعفری اظهار کرد: وسعت اجرای این طرح، هشت هزار و 400 هکتار بوده که برای اجرای آن، پنج هزار و 200 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

وی گفت: توسعه کشاورزی در مناطق شاقتصادی آذربایجان غربی و اختصاص آب مناسب و پایدار از جمله اهداف اجرای این طرح است.

ظرفیت مخزن سد کانی سیب 220 میلیون مترمکعب است

معاون آب و آبقای وزیر نیرو نیز چندی پیش با انتشار ویوئویی از خروج دستگاه حفاری از مدخل تونل انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: احداث این سد از سال 1395 در جنوب آذربایجان غربی شروع شده است.

قاسم تقی زاده خامسی اضافه کرد: سد کانی سیب به ارتفاع 68 متر، طول تاج 795 متر و ظرفیت مخزن 220 میلیون متر مکعبی بر روی رودخانه گلاس (در سردشت) احداث و انتقال آب مازاد رودخانه حوضه گلاس و تامین بخشی از نیازهای زیست محیطی دریاچه ارومیه از اهداف اصلی این سد و خط انتقال آب است.

وی اظهار کرد: دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آبره ها، 21 رودخانه دایمی و 39 رودخانه دوره ای سیراب می شود و این بزرگ ترین پروژه انتقال آب به این دریاچه است.

یکی از برنامه های احیای دریاچه ارومیه، انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه است و این سد آخرین نقطه ای است که می شود به صورت ثقلی و در کانال های روباز، آب را به دریاچه ارومیه انتقال داد چرا که بقیه طرحها به علت ارتفاع سطح نیاز به پمپاژ آب چند صد متری نیاز دارد و یک هزینه دائمی بهره برداری را نیز در برمی گیرند؛ این طرح بزرگ که نقش مهمی در احیای دریاچه ارومیه خواهد داشت فردا با حضور رییس جمهوری افتتاح می شود

سدخاکی کانی سیب در حدود 15 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان پیرانشهر قرار گرفته است که 50 متر ارتفاع و 330 میلیون مترمکعب حجم مخزن دارد.

قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه تراز این حوزه آبی بسته سالانه به طور متوسط 40 سانتی متر کاهش می یافت اما در سایه اقدامات دولت تدبیر و امید، فرایند خشک شدن آن متوقف شد.

هرچند تراز هزار و 274 متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده ولی این دریاچه در تراز هزار و 272 متر هم شرایط مطلوبی خواهد داشت و بیش از 95 درصد کانون های ریزگرد آن رفع خواهد شد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال از 1394 به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک ونیم تا 2 سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.

انتظار می رود که با راه اندازی این سد، یکی از گام های مهم احیای دریاچه ارومیه شکل گرفته و مقدمه ای برای گام های دیگر باشد.

سد کرم آباد پلدشت نیز که بهار سال گذشته با حضور رییس جمهوری به بهره برداری رسید، یکی دیگر از طرح های مهم، این بار در شمال آذربایجان غربی است که آب ذخیره و مدیریت شده در آن، می تواند در رونق کشاورزی منطقه و توسعه روستانشینی و حتی مهاجرت معکوس به روستاها در منطقه شمال استان مثمر ثمر باشد.

ایستگاه بازی: ایستگاه بازی: آشنایی با بازی های کامپیوتری و کنسول های بازی

منبع: ایرنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 26944

به "خبرنگاران 2 طرح 10 هزار میلیارد ریالی؛ هدیه زمستانی دولت به آذربایجان غربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 2 طرح 10 هزار میلیارد ریالی؛ هدیه زمستانی دولت به آذربایجان غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید