خروش تاریخی کشاورزان معترض در روز ملی هند

به گزارش شیوا مارکت، پس از دو ماه تظاهرات صلح آمیز کشاورزان هندی در واکنش به اصلاحات قانونی دولت مودی در حوزه کشاورزی، معترضان با شکستن موانع وارد حریم پایتخت شده و با تصرف بنای قدیمی قلعه سرخ، تاریخی ترین اعتراضات در روز ملی هند را رقم زدند.

خروش تاریخی کشاورزان معترض در روز ملی هند

به گزارش شبکه الجزیره، در پی این اعتراضات وسیع که با مداخله پلیس به خشونت کشیده شد و یک کشاورز کشته و حدود 400 مأمور پلیس مجروح شدند، بیش از 1000 مأمور امنیتی در ورودی دهلی نو و ایالت اوتار پراداش مستقر و دو جاده اصلی به پایتخت نیز مسدود شد. اما این تدابیر نه تنها به افزایش امنیت منطقه کمک نکرد که بر خشم کشاورزان کشور نیز افزود. به طوری که بنا بر اعلام منابع محلی پس از اعتراضات روز سه شنبه، بسکمک از کشاورزان از دیگر ایالات هند نیز به صف معترضان پیوسته و برای لغو اصلاحیه جدید قانون مورد اعتراض کشاورزان با تظاهرکنندگان همصدا شده اند.

براساس اعلام سایت تایمز هندوستان، معترضان با وجود اخطار مقامات ایالت اوتار پراداش در منطقه مرزی قاضی پور حدفاصل اوتار پراداش و دهلی نو مستقر شده و حتی در دو روز گذشته قصد ورود به منطقه را داشتند که با شماری از مردم محلی نیز درگیر شدند. پلیس نیز با تشدید درگیری ها وارد عمل شد و با پرتاب گاز اشک آور اقدام به کنترل شرایط داشت.

به گزارش نیویورک تایمز، یک روز پس از رویدادهای روز ملی هند در دهلی نو، گروهی ازکشاورزان به چادرهای برپاشده در حومه شهر بازگشتند و اعلام کردند که با قدرت بیشتری به اعتراضات شان ادامه می دهند. این در حالی است که با اعلام رهبران اتحادیه کشاورزان، پیاده روی معترضان به سمت مجلس آن هم در اول فوریه(13 بهمن) و همزمان با تصویب بودجه در هراس از آشوبی دیگر از سوی رهبران معترضان به حالت تعلیق درآمده است. در همین حال با وجود سکوت دولت مودی به شرایط آشفته پایتخت، بسکمک از ریش سفیدان روستاهای مهم هند در حمایت از کشاورزان به پا خاسته اند. چراکه قوانین مورد اعتراض کشاورزان در حالی از سوی دولت به عنوان راهکاری مؤثر در اقتصاد کشور تلقی می شود که بیش از 60 درصد جمعیت یک میلیارد و 300 میلیون نفری هند وابسته به کشاورزی هستند و این حوزه 15 درصد درآمد داخلی این کشور را تأمین می کند. پس از شیوع ویروس کرونا بسکمک از روستاییان در شهرها بیکار شده و به روستاها بازگشتند و همین امر در رونق کشاورزی تأثیر بسزایی داشت. با این حال با وضع قوانین جدید مربوط به فروش، کشاورزان معتقدند قیمت گذاری و ذخیره سازی محصولات کاهش یافته و با ورود شرکت های خصوصی و کنار کشیدن دولت در قیمت گذاری و تضمین فروش، امتیاز 10 ساله آنها برای تضمین قیمت، از دست رفته و معیشت آنها را با مسائلی روبه رو می کند.

به نوشته بی بی سی، گرچه اقتصاددانان و کارشناسان هندی نیز بر اصلاح قوانین حاکم بر کشاورزی تأکید دارند اما منتقدان دولت معتقدند اینکه این قوانین بدون مشورت با کشاورزان وضع شده است، زمینه ساز مسائل امروز هند است.

پایان تظاهرات صلح آمیز

روز سه شنبه هزاران معترض هندی با مجوزی که از پلیس دریافت کرده بودند، سوار بر تراکتورهایشان در حومه شهر مستقر بودند اما زمان کوتاهی از پایان رژه روز جمهوری نگذشته بود که ناگهان شرایط تغییر کرد و کشاورزان معترض با شکستن موانع و در حالی که برخی تبر، شمشیر و... در دست داشتند و بسکمک نیز ماسک نزده بودند، وارد پایتخت شده و با پلیس درگیر شدند. این شرایط پلیس ضدشورش را به میدان کشاند و هزاران نیروی امنیتی با اسلحه های تمام اتوماتیک در جهت جاده های ورودی مانع پیشروی تظاهرکنندگان شدند. اما در این میان با تشدید درگیری ها و پرتاب گاز اشک آور، یکی از کشاورزان کشته و شمار زیادی از مأموران پلیس و معترضان زخمی شدند.براساس گزارش شبکه های محلی، کشاورزان معترض با قرار دادن جسد معترض کشته شده در جهت حرکت مأموران پلیس، شلیک گلوله را عامل مرگ او اعلام کردند. این در حالی بود که پلیس واژگونی تراکتور را دلیل این حادثه خوانده است. همزمان بسکمک از معترضان با شکستن موانع امنیتی در قلعه سرخ هند با بالا رفتن از دیوارها و گنبدهای قلعه آن را تصرف کردند و پرچم خود را در کنار پرچم کشور به اهتزار درآوردند. این اشغال با ورود پلیس به این بنای تاریخی تمام شد. دولت هند در هراس از تشدید ناآرامی ها با اختلال در شبکه های اینترنت امکان برقراری ارتباط با منطقه را قطع کرده بود.

چالش مودی و دولت هند

آنچه مسلم است جنبش کشاورزان چالشی جدی پیش روی نارندرا مؤدی نخست وزیر فعلی هند قرار داده است؛ شرایطی که هیچ یک از اسلافش با آن روبه رو نبودند. چراکه اتفاقات اخیر بهانه خوبی به احزاب اپوزیسیون برای انتقاد از نخست وزیر داده است و آنها در جبهه حامیان معترضان درآمده اند. این شرایط اما زمانی برای دولت فعلی هند بحرانی تر شده است که رهبران گروه های کشاورزی در مصاحبه های تلویزیونی، آشوب روز سه شنبه را دسیسه مزدوران دولت دانستند که با نفوذ در میان تظاهرکنندگان مشروعیت اعتراضات صلح آمیز را زیر سؤال برده اند.

این در حالی است که به گزارش سخنگوی پلیس دهلی نیز در جریان تظاهرات بزرگ اخیر هند بیش از 22 مجرم سابقه دار که با لباس کشاورزان در میان آنها رخنه کرده بودند، دستگیر شده اند. حدود 400 افسر پلیس مجروح، 428 تا از موانع شکسته و 30 خودروی پلیس نیز در جریان خشونت ها تخریب شده است. اما به باور تحلیلگران نیویورک تایمز، سکوت دولت مودی در برابر اتفاقات پیش آمده و حتی اتهامات وارد شده، پنهان نگه داشتن استراتژی بعدی برای مقابله با شرایط جدید دانسته اند.

اعتراض پاکستان به اتهامات دولت هند

در حالی که دولت نخست وزیر مودی همچنان بر تداوم اصلاحات قانون کشاورزی تأکید دارد، آنها با فرافکنی علاوه بر متهم کردن معترضان به آشوب، انگشت اتهام خود را به سمت پاکستان و چین برای تهییج معترضان و بر هم زدن امنیت هند گرفته اند.

اما به گزارش آناتولی، این اتهامات با واکنش وزارت خارجه پاکستان روبه رو شد. به طوری که حافظ چودری، سخنگوی وزارت خارجه این کشور با غیرمسئولانه و بی اساس خواندن اتهامات گفت: حزب نخست وزیر هند در حالی چین و پاکستان را پشت صحنه این اعتراضات وسیع می داند که این اتهام بی اساس و غیرمسئولانه، تنها ماهیت واقعی حزب پشتوانه دولت را نشان داده است. حزبی که برای حفظ منافع داخلی همسایگانش را سرزنش می کند. به همین دلیل نیز همواره می گوییم که در هند به جای دموکراسی، افراط گرایی حزب نخست وزیر حاکم است.

مجله واحدی: مجله واحدی: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 27641

به "خروش تاریخی کشاورزان معترض در روز ملی هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروش تاریخی کشاورزان معترض در روز ملی هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید