خودروسازان باز هم مجوز پیش فروش گرفتند

به گزارش شیوا مارکت، علی ابراهیمی:کمیته خودرو در مصوبه ای مجوز پیش فروش محصولات خودروسازانی را صادر کرد که به دلیل کاهش تیراژ فراوری و عرضه 700 هزار دستگاه تعهد معوق برای تحویل خودروهای پیش فروش شده قبلی به مشتریان را دارند.

خودروسازان باز هم مجوز پیش فروش گرفتند

به باور کارشناسان عرضه قطره چکانی، کاهش تیراژ فراوری و دپوی خودروهای ناقص در پارکینگ شرکت های خودروسازی عامل اصلی افزایش قیمت خودرو است. سهم ایران خودرو و سایپا از هدفگذاری امسال تیراژ فراوری خودرو یک میلیون و 220 هزار دستگاه 550 هزار دستگاه است. ایران خودرو 400 هزار دستگاه و سایپا 300 هزار دستگاه تعهد عمل نشده ناشی از پیش فروش های قبلی محصولات خود به مشتریان را در کارنامه شان به ثبت رسانده اند با توجه به هدفگذاری خودروسازان برای فراوری امسال به نظر نمی رسد دو خودروساز بزرگ ایران بتوانند به رغم وعده های مطرح شده به ایفای تعهدات معوق فروش محصولاتشان تا سرانجام امسال قادر باشند.

در چنین شرایطی کمیته خودرو یک بار دیگر برای تامین نقدینگی مورد احتیاج خودروسازان مجوز پیش فروش خودرو را به ایران خودرو و سایپا را اعطا نموده ولی با توجه به تیراژ روزانه حداکثر 3هزار و 800 دستگاه خودرو در این دو شرکت خودروساز و تعهدات معوق آنها، دستاوردی جز رشد حجم تعهدات معوق این دو خودروساز و سردرگمی مشتریان به دنبال نخواهد داشت.

  • صدور مجوز پیش فروش خودروسازان

الزام وزارت صنعت به عرضه 30 درصدی تیراژ فراوری روزانه خودروسازان در قالب طرح های فروش فوری-نقدی در شرایطی به دلیل مسائل فراوری و تعهدات معوق خودروسازان اجرایی نشده که اخیرا کمیته خودرو در مصوبه ای مجوز پیش فروش محصولات خودروسازان را صادر نموده و ایران خودرو نیز بر اساس مصوبه جدید ازدیروز اقدام به پیش فروش خودرو دنا پلاس برای بازه های زمانی مختلف در سال آینده کرد.

این در حالی است که سازمان حمایت قبلا اعلام نموده بود، خودروسازان قبل از تحویل خودروهای معوق خود حق پیش فروش خودرو را نداشتند اما درمصوبه جدید، خودروسازان امکان پیش فروش خودرو را پیدا نموده اند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از مصوبه جدید کمیته خودرو برای پیش فروش محصولات خودروسازان خبر داده و گفت: کمیته خودرو موافقت نموده خودروسازان به ازای تحویل هر خودرو از تعهدات خود، خودروی جدید برای سال بعد از آن پیش فروش نمایند. عباس تابش با بیان این که تعهدات معوقات خودروسازان ارتباطی به این مصوبه ندارد، اضافه نمود: در گذشته خودروسازان به دنبال پیش فروش در زمان معوقات برای تامین نقدینگی بودند که با آن مخالفت کردیم. او اضافه نمود:در درخواست جدید، خودروسازان پیشنهاد کردند برای زمان پس از معوقات پیش فروش نمایند که شرط سازمان حمایت مابه ازای خروج خودروهای تعهدات شده است.

  • ترکیدن حباب قیمتی خودرو

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان با اشاره به سیر نزولی قیمت خودرو در بازار بیان کرد، اکنون قیمت خودرو نسبت به اسفند 97 ارزان نشده است، اما حباب قیمت خودرو اندکی در حال خالی شدن است. حمیدرضا قندی با بیان این که قیمت ها در بازار خودرو در حال ریزش است، اضافه نمود: البته این تنها مربوط به خودرو نیست و طی 15 روز گذشته بیشتر اصناف به دلیل رکود حاکم بر بازار شاهد افت قیمت ها هستند.

او با بیان اینکه از ابتدای امسال متاسفانه قیمت خودرو بسیار افزایش یافته، گفت: اکنون قدرت خرید مصرف نماینده در بازارخودرو بسیار کم شده است. رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان، اضافه نمود: در حالی که قیمت خودرو سراتو در اسفند ماه 250 میلیون تومان بود در امسال به 400 میلیون تومان افزایش یافت، اما اکنون در رکود بازار، قیمت این خودرو به 310 میلیون تومان کاهش یافته است، گرچه این قیمت نسبت به سه ماه گذشته همچنان 60 میلیون تومان بالا است.

قندی با بیان اینکه اکنون خودروهای وارداتی خرید و فروش نمی گردد، گفت: با ورود خودروهایی که در بعضی خانه ها از سوی مصرف نمایندگان ارزان شده بود و همچنین تحویل فوری خودروها از سوی شرکت های خودروساز، حباب قیمت خودرو در حال تخلیه شدن است. او در خصوص ورود شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو، اضافه نمود: البته هنوز شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو تصمیمی نگرفته است، اما جو روانی این تصمیم موجب کاهش قیمت بازار خودرو شده است.

متاسفانه با افزایش قیمت خودرو، در برهه ای از زمان با عرضه قطره چکانی خودرو، بازار تشنه نگه داشته شد تا پنج درصد سود حاشیه بازار که مد نظر خودروسازان بود، محقق گردد.

*کمیته خودرو موافقت نموده خودروسازان به ازای تحویل هر خودرو از تعهدات خود، خودروی جدید برای سال بعد از آن پیش فروش نمایند

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 6598

به "خودروسازان باز هم مجوز پیش فروش گرفتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروسازان باز هم مجوز پیش فروش گرفتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید