امید و اعتماد به بازار بورس باز می گردد؟

به گزارش شیوا مارکت، در حالی که انتظار می رفت از ابتدای هفته جاری موج نزولی بازار سرمایه کمی تعدیل شود، اما در دو روز گذشته فرایند نزولی همچنان ادامه داشته است. ادامه ریزش شاخص کل بورس تهران نگرانی ها را درباره آینده بازار دو چندان کرده است. با این حال فعالان بازار بورس تلاش می کنند سهامداران خرد را در بازار نگه دارند، در روزهای اخیر اخبار مثبت زیادی منتشر شده و روز یکشنبه نیز جلسه مهمی برای خاتمه دادن به ریزش بازار سرمایه برگزار شد.

امید و اعتماد به بازار بورس باز می گردد؟

به گزارش خبرنگاران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در سرانجام معاملات روز یکشنبه با ریزش 65 هزار و 34 واحدی به رقم 1 میلیون و 662 هزار و 204 واحد رسید. شاخص کل بورس بامعیار هم وزن 9305 واحد به رقم 465 هزار و 119 واحد رسید. ارزش روز بازار که به بیش از 7 و نیم میلیون میلیارد تومان رسیده بود امروز به رقم 6 میلیون و 228 هزار میلیارد تومان رسید.

این فرایند ریزشی در روز دوشنبه ادامه یافت. در معاملات امروز بازار سرمایه شاخص کل بورس با 53 هزار و 787 واحد ریزش به یک میلیون و 608 هزار واحد رسید. شاخص کل با معیار هم وزن نیز 8941 واحد کاهش یافت و رقم 456 هزار و 178 واحد را ثبت کرد. معامله گران امروز 974 هزار معامله به ارزش 133 هزار و 473 میلیارد ریال انجام دادند.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه گذاری تأمین اجتماعی، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران، مخابرات ایران و س. نفت و گاز و پتروشیمی تأمین نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر منفی را روی بورس گذاشتند و ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، ایران خودرو، بانک تجارت، پالایش نفت بندرعباس و سایپا نمادهای پربیننده این بازار بودند.

نکته مهم بازار در روز دوشنبه این بود که رکورد ورود پول حقوقی شکسته شد که نشان دهنده تلاش برای حمایت از بازار است. حدود هفت هزار میلیارد امروز پول حقوقی به بازار تزریق شده است.

کارشناسان و فعالان بازار می گویند عامل اصلی ریزش شاخص کل بورس اول رشد شارپی چند ماه اخیر شاخص، دوم تصمیمات اشتباه دولت و در ادامه هیجان زدگی و ناشی گری سهامداران خرد بوده است. آن ها معتقدند اختلاف وزارت اقتصاد و نفت بر سر حضور پالایشی ها در صندوق دارا دوم استارت ریزش بود. در ادامه دو شیفته کردن بازار و محدود کردن صندوق ها در خرید سهام و چند مورد دیگر در ایجاد این موج ریزشی موثر بوده است.

سقوط بورس در حالی تداوم داشته که از اواخر هفته گذشته دولت تلاش کرد با انتشار چند خبر مثبت فرایند بازار را تغییر دهد. برگشت ساعات معاملات به حالت گذشته و یکپارچه کردن تایم معاملات، توقف عرضه سهام عدالت، افزایش سقف ضریب اعتبار کارگزاری ها تا 50 درصد، اعلام حمایت و خرید حقوقی ها، افزایش حد نصاب خرید صندوق ها با درآمد ثابت از 5 درصد به 15 درصد و چندین خبر دیگر، اما در عمل این سیاست ها پاسخگو نبود، چرا که به نظر می رسد بی اعتمادی به شرایط بازار به اوج خود رسیده است.

این بی اعتمادی در معاملات روز شنبه نمودار شد زمانی که شاخص کل مثبت و صف های فروش برچیده شده بودند، اما در کمتر از یک ساعت شاخص کل دوباره منفی شد و صف های فروش بازگشتند. شرایط روانی بازار اینگونه است، همین اینکه صف فروش سهم ها دچار ریزش می شود، چون سهامداران به آینده بازار بی اعتمادند تلاش می نمایند از فرصت ایجاد شده استفاده نمایند و سهام خود را بفروشند این حالت روانی بازار باعث بازگشت و ماندگاری صف های فروش شده است.

یک جلسه مهم و بازگشت امید

بازار سرمایه روز یکشنبه بیشترین میزان خروج سرمایه حقیقی را تجربه کرد، اما امروز دوشنبه رویکرد یکشنبه را در خروج پول حقیقی شکست. البته رکورد ورود پول حقوقی هم امروز شکسته شد. امروز حدود 7229 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد که بالاترین عدد در تاریخ بورس است. خروج سنگین پول حقیقی یک هشدار مهم تلقی می شود.

به همین دلیل عصر روز یکشنبه جلسه ای مهم و کم سابقه برگزار شود. حقوقی های منتسب به صندوق های فعال در بازار سرمایه (اعم از صندوق های با درآمد ثابت و صندوق های سهامی) و برخی دیگر از نهاد های اقتصادی فعال در بازار سرمایه، مدیران ارشد سازمان بورس در این جلسه حضور داشتند.

تا به امروز گزارش رسمی درباره این جلسه منتشر نشده، اما برخی حاضران جزییاتی از تصمیمات در این جلسه را اعلام کرده اند.

احسان حاجی علی اکبر، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ در این باره توضیح داده است: در جلسه عصر امروز مقرر شد که صندوق ها مجاز باشند از صندوق با درآمد ثابت خود در صندوق های سهامی خود صدور بزنند. در گذشته به دلیل مدیریت مشترک دو نوع صندوق ها در یک مجموعه، سازمان بورس چنین اجازه ای نمی داد، اما به دلیل حمایت از بازار نهایتاً سازمان بورس در جلسه امروز موافقت خود را با این موضوع گفت و از نظر سازمان بلامانع شد که بسیار کمک نماینده است.

به گفته او: این موضوع از دو جهت مهم است اول اینکه منابع نقدی که در دسترس صندوق های با درآمد ثابت است در صندوق های سهامی مجموعه متمرکز می شود. به عبارتی مدیریت دارائی در مجموعه صندوق سهامی متمرکز می شود. دوم اینکه این یک روش حمایتی بسیار مهم است. صندوق های سهامی نیازی به فروش ندارد.

حاجی علی اکبر افزود: به دلیل فشار ابطالی ها، صندوق های سهامی مجبور بودند جهت حفظ نقدینگی و پرداختی به سرمایه گذاران، اقدام به فروش سهام نمایند که در این حالت نیازی به این کار نیست و نقدینگی لازم از طریق صندوق با درآمد ثابت و با صدور یونیت تامین خواهد شد؛ بنابراین درخواست فروش صندوق های سهامی در بازار حذف خواهد شد.

اما مهمترین تصمیم حمایت قوی صندوق ها از شاخص سازهاست. بر اساس گزارش ها قرار است روز دوشنبه رقمی بالغ بر 22 هزار میلیارد تومان به بازار تزریق شود.

آنالیز معاملات بازار روز یکشنبه نشان می دهد که 40 سهم برتر بازار با صفوف فروشی بالغ بر 11 هزار میلیارد تومان روبرو بودند که نقدینگی تازه صندوق های با درآمد ثابت، می تواند به خوبی صفوف فروش را خرید نمایند. یعنی دو برابر صفوف فروش امروز نقدینگی تازه از دوشنبه در دسترس بازار است.

گفته می شود قرار است حمایت از بازار در روز های بعدی هم ادامه یابد. پیش بینی می شود این اتفاق کمک شایانی به بازگشت بازار به مدار صعودی کند. در دو روز گذشته فعالان بازار معتقد بودند دولت تلاش می کند با بمباران اخبار مثبت بازار را برگرداند امااین اتفاق نشدنی است و بازار نیازمند تزریق نقدینگی است، به قول معروف بی مایه فطیر است، حالا ظاهرا در جلسه روز یکشنبه تصمیم جدی گرفته شده است که نقدینگی لازم برای بازگشت بازار نیز فراهم شود.

براساس گزارش ها از جلسه دیروز با حقوقی های مهم بازار سرمایه قرار است سهم های شاخص ساز همچون؛ فارس، فولاد، فملی، وغدیر، حکشتی، وتجارت، پارسان، تاپیکو، رمپنا، فخوز، وبصادر، شپنا، اخابر، صبا، ومعادن، وامید، وسپه، کچاد و شستا با حمایت قوی همراه شوند.

تصمیم دیگری که در این جلسه گرفته شده این است که بانک ها نیز موظف شدند سهام عدالت عرضه شده در بازار را جمع آوری نمایند. بانک ها برای جمع آوری سهام عدالت در حال رایزنی با وزارت امور اقتصاد و دارایی هستند، از این رو تکلیف سهام عدالت ظرف یک تا دو روز آینده معین می شود.

نقطه امید دیگری که نسبت به بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی وجود دارد از سوی تحلیلگران تکنیکال مطرح می شود آن ها می گویند شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون 600 هزار واحدی یک حمایت قوی دارد که می تواند نقطه آغاز فرایند صعودی بازار باشد. البته این نگرانی هم وجود دارد که در صورت از دست رفتن این حمایت صف های فروش سنگین تر شوند.

بیشتر بخوانید:

آغاز عملیات احیای بورس

چرا بورس به این روز افتاد؟

احتیاط فعالان بازار

در بورس ایران نباید عینک خوش بینی داشت، اگر خوش بین باشید احتمالا بیشتر ضرر می کنید. فاکتور های زیادی در بازار سرمایه ایران موثرند، گاهی بیشتر از عوامل اقتصادی همیشگی، عوامل سیاسی، اداری و بروکراتیک بر شرایط بازار اثر می گذارند.

از طرف دیگر به نظر می رسد تا اعتماد سهامداران نسبت به بازار ترمیم نشود، اخبار مثبت و دخالت دولت در بازار هم تاثیر شگرفی نخواهد گذاشت.

شاید به همین خاطر است که فعالان بازار محتاطانه در مورد اخبار مثبت عصر یکشنبه سخن می گویند.

هاشم ذوالفقاری از فعالان بازار درباره تصمیمات تازه اخذ شده در توئیتی نوشته است امیدواریم منابع تخصیص داده شده از فردا بجای رنج مثبت زدن و جوسازی اقدام به بستن زیر سهم ها بنمایند. در غیر این صورت شاهد هدر رفت این منابع و شرایط بدتر در بحران فروش خواهیم بود. بازار نیاز دارد در ابتدا کف قیمتی خود را بشناسد...

بهنام صمدی روزنامه نگار هم درباره جلسه مذکور نوشته است: از این جلسات همیشه بوده، مهم این است که روی تابلو حمایت واقعی را ببینیم. این طور نباشد که قول و قرار بگذارند و فردا سرخط فروش باشند.

رضا خانکی هم درباره شرایط بازار گفته است: چیزی که در بازار مهمه نقد شوندگیه. بنظرم بازار از ناحیه نقدشوندگی دچار مشکل شده، دامنه نوسان رو که برنمیدارند پس اردر های منفی کامل فقط به جهت نقدشونده کردن بازار میتونه مفید باشه، اما بنظرم توان فعلی به برگشت قیمتی به قله های قبلی حداقل در کوتاه مدت نیست.

این فعال کارشناس بازار بورس همچنین درباره جلسه عصر یکشنبه نوشته است: نتیجه صحبت ها با مدیران صندوق ها و مدیر سرمایه گذاری ها تا این لحظه اینه که فردا صندوق ها و شرکت های سرمایه گذاری بزرگ یکپارچه تمامی صف ها را جمع آوری خواهند کرد ولی برای حرکت بازار به سمت روال عادی حجم معاملات بالا در قیمت های پایین ضروریست و برگشت V شکل نخواهیم داشت.

اتفاقات بازار در روز دوشنبه نشان داد نگاه محتاطانه فعالان بازار به حمایت ها کاملا واقع بینانه بوده است و هنوز امید و اعتماد به بازار بازنگشته و بسکمک از سهامداران از آینده بازار هراس دارند. با این وجود برچیده شدن برخی صف های فروش از جمله صف بانک تجارت کورسویی از امید را در دل ناظران بازار زنده نگه داشته است.

مجله زیبایی زندگی: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: فرارو
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 22582

به "امید و اعتماد به بازار بورس باز می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امید و اعتماد به بازار بورس باز می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید