دانش آینده یک احتیاج ملزم برای بشر امروز است

به گزارش شیوا مارکت، خبرنگاران/هرمزگان پروفسور روبرتو پلی، استاد تمام فلسفه علم در دانشگاه ترنتو ایتالیا و رئیس کرسی یونسکو در حوزه سامانه های پیش بینی در پردیس بین المللی کیش دانش آینده را یک احتیاج ضروری برای بشر امروز خواند.

دانش آینده یک احتیاج ملزم برای بشر امروز است

به گزارش خبرنگاران، پروفسور روبرتو پلی (Professor ROBERTO POLI) استاد تمام فلسفه علم در دانشگاه ترنتو ایتالیا و رئیس کرسی یونسکو در پردیس کیش به سخنرانی در حوزه سامانه های پیش بینی با عنوان پیچیدگی پیش بینی و آینده نگری پرداخت.

این سخنرانی که با حضور معاونین آموزشی و پژوهشی پردیس و استقبال بسیار خوب اساتید و دانشجویان برگزار گردید، به مسئله آینده نگری پرداخت.

بر اساس این گزارش، پروفسور پلی در ابتدای سخنان خود به سابقه مطالعات هفتادساله آینده نگری پرداخت و سپس این سؤال را عنوان کرد که چرا مطالعات آینده نگری در قرن حاضر از اهمیت ویژه ای برخوردار است و یا به عبارتی ضرورت پیش بینی آینده در زمان حال چیست؟

وی در پاسخ به این سؤال گفت: آینده نگری ازآن جهت حائز اهمیت است که باعث یادگیری از تجربیات گذشته به منظور بکار بردن آن ها به عنوان درسی برای آینده می گردد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: دنیا در پیش رو بسیار نامطمئن و پیچیده است، لذا نیازمند سامانه های پیش بینی برای دستیابی به سناریوهای ممکن مختلف در آینده هستیم.

رئیس کرسی یونسکو درزمینهٔ سامانه های پیش بینی تأکید کرد که صرف داشتن تخمین از آینده مسئله ای را رفع نمی کند، بلکه پردازش سناریوهای محتمل و استراتژی سازی برای آینده پیش رو مهم است.

وی در ادامه به تفاوت پیش بینی، برآورد و آینده نگری اشاره نمود و ضمن تعریف هر مبحث، آن ها را در حوزه مطالعات آینده بسیار حائز اهمیت دانست.

پروفسور پلی اعلام نمود: آینده آن چیزی است که ساخته می گردد و نه آنچه یافت می گردد.

وی ضمن اشاره به اهمیت سواد یا دانش آینده، آن ها همانند سواد خواندن و نوشتن دانست که توانسته است بر کیفیت زندگی تأثیر بسیار مثبتی گذارد و دنیا را متحول کند، لذا سواد آینده نگری نیز می تواند در کیفیت زندگی جامعه بشری تأثیر شگرفی بگذارد.

در سرانجام این جلسه پرسش هایی از سوی حاضرین مطرح شد که پروفسور پلی به طور مفصل به هر یک از آن ها پاسخ داد.

همچنین نشست تخصصی هم اندیشی با حضور پروفسور روبرتو پلی و دکتر سعیدآبادی، معاون بین الملل پردیس نیز در محل پردیس برگزار گردید.

در این نشست چند تن از اساتید و دانشجویان دکتری علاقه مند به همکاری بین المللی در حوزه آینده نگری حضورداشته و به بحث و گفتگو در مورد روندهای همکاری هرچه بیشتر پرداختند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 بهمن 1398 بروزرسانی: 30 فروردین 1399 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 14794

به "دانش آینده یک احتیاج ملزم برای بشر امروز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانش آینده یک احتیاج ملزم برای بشر امروز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید