دنبال مروارید لرزان و لغزان و ارزان نباشیم!

به گزارش شیوا مارکت، ما ایرانیان، مردمانی تلفیقی هستیم. به این معنی که همه چیز را با هم می خواهیم و در جست وجوی مرواریدی که هم لرزان باشد و هم ارزان و هم لغزان و این همیشه نمی شود! گاهی اما باید از یکی به خاطر دیگری صرف نظر کرد و اکنون و در موسم کرونا یکی ازهمان گاه ها فرارسیده است. گاه هم نه، شاید بزنگاه!

دنبال مروارید لرزان و لغزان و ارزان نباشیم!

به گزارش خبرنگاران، مهرداد خدیر در عصر ایران نوشت: رییس جمهوری در صریح ترین اظهار نظر از زمان آغاز شیوع کرونا گفته است: نمی توانیم کسب و کارها را به خاطر کرونا تعطیل کنیم. اقتصاد را نمی توان تعطیل کرد اما اجتماعات ممنوع است. البته راحت ترین کار تعطیل کردن فعالیت هاست اما بعد از آن مردم از گرسنگی و فقر و بیکاری به خیابان می آیند. تنها راه گذر از این شرایط، انجام فعالیت های مالی و اجتماعی در عین رعایت پروتکل های بهداشتی است.

از همان آغاز شیوع ویروس کرونا در ایران، بحث جان و نان درگرفت. گروهی می گفتند جان مردم مهم تر از کسب و کارهاست و باید تعطیل و قرنطینه کامل کرد و در مقابل عده ای بر این باور بودند که قرنطینه کامل به تأمین مالی مردم نیاز دارد و در شرایط تحریم دولت از عهدۀ آن بر نمی آید.

اگر همه فعالیت ها تعطیل می شد، هر چند جان (سلامت) مردم کمتر در مخاطره بود اما نان (اقتصاد و معیشت و درآمد) چه می شد؟

تصمیم دربارۀ جان یا نان و ترجیح یکی بر دیگری مهم ترین دغدغه دولت و در واقع کلیت حکومت در چند ماه گذشته بوده و این بار آقای روحانی با صراحت گفته است هر دو با هم.

واقعیت این است که همۀ مردم کارمند نیستند که هر ماه حقوق مشخصی به حساب آنان واریز شود. تازه این اطمینان مربوط به بخش های دولتی و عمومی است وگرنه در بخش خصوصی و در مشاغل آسیب دیده اقدام به تعدیل نیرو کرده اند. گروه هایی البته اندوخته دارند و سود سرمایه گذاری و مستغلات را هزینه می کنند و دغدغه ندارند ولی اکثریت جامعه این گونه نیست. بخش قابل توجهی صبح باید از خانه بیرون بزنند و لقمه نانی به کف آرند تا شامگاهان به خانه برند. اینان نه از حیث درآمدی و نه گنجایش فیزیکی خانه هاشان و نه نوع گذران وقت روزانه نمی توانند زمان زیادی در خانه بمانند.

اقتصاد را نمی توان تعطیل کرد اما اجتماعات را می توان و شوربختانه موج دوم کرونا به خاطر از سرگیری مراسم عروسی و عزا درگرفته است.

حال آن که وقتی روزانه قریب 200 ایرانی می میرند (همین شنبه 188 نفر)، چگونه می توان مراسم عروسی گرفت و پای کوبی کرد و اگر تنها یک نفر مبتلا باشد و به ده ها نفر دیگر سرایت دهد و تنها یک نفر بر اثر ابتلا جان خود را از دست بدهد آیا برگزار کنندگان احساس مسؤولیت نخواهند کرد؟ ضمن این که نمی دانم خانم های آرایش کرده چگونه می خواهند ماسک به صورت بزنند؟!

آن سو نیز چگونه می توان به یاد یک درگذشته مراسم یادبود برگزار کرد در حالی که خطر مرگ دیگران را تهدید می کند؟ مگر زیر موشک و بمب، عروسی و عزا می گرفتیم که زیر هجوم این ویروس اصرار داریم برگزار کنیم؟

کسب و کارها را نمی توان تعطیل کرد چون تبعات مالی و مالی دارد. تعطیلی اجتماعات اما چه تبعاتی دارد؟ از دور نمی توان فاتحه فرستاد یا آرزوی خوش بختی کرد؟

غالب مجالس ترحیم و عروسی ما واقعا کیفیت چندانی هم ندارد که تعطیلی آن ضایعه ملی تلقی شود. در مجالس ترحیم به جای بیان زندگی نامۀ واقعی و ذکر خدمات احتمالی اجتماعی فرد درگذشته به سخنان کلی و گاه ستایش های اغراق آمیز بسنده می شود و غالبا سخنران شخص متوفا را هم نمی شناسد و بیشتر دربارۀ کلیت مرگ و توجه دادن به آخرت و پرهیز از دنیادوستی سخن می گوید و در عروسی ها هم بسته به این که در خانه باشد یا تالار یا باغ، رفتارهای جداگانه صورت می پذیرد اما در مجموع هم برای میزبان و هم میهمان هزینه هایی دربردارد که در شرایط تشدید تورمی چه بسا بعضی از آنها قابل اجتناب باشد.

جان مردم را البته به خاطر نان آنان نمی توان به مخاطره انداخت اما همه هم اندوخته و پس انداز ندارند یا حقوق بگیر نیستند و باید از خانه بیرون بزنند. با این خانه های قوطی کبریتی هم نمی توان انتظار داشت همه در خانه بمانند چون اندکی می توانند با کتاب و فیلم و ورزش خانگی یا صفحات اینستاگرام سر خود را گرم کنند. بقیه ولی کلافه می شوند و کاری برای انجام دادن ندارند و به جان یکدیگر می افتند.

چرا روزهای تعطیل آدم ها افسرده می شوند؟ چون نمی دانند چه کار باید انجام دهند و وقت خود را چگونه پر کنند.

از سخنان روحانی البته برمی آید که او نگران شهریور هم هست که اجتماعات از کنترل خارج می شود. بنا بر این صریح و روشن باید در این باره هم تصمیم بگیرند و هماهنگ کنند.

ما ایرانیان، چه در سطوح تصمیم گیری و چه شهروندان عادی غالبا مردمانی تلفیقی هستیم. به این معنی که همه چیز را با هم می خواهیم و در جست و جوی مرواریدی که هم لرزان باشد و هم ارزان و هم لغزان و این همیشه نمی شود!

گاهی اما باید از یکی به خاطر دیگری صرف نظر کرد و اکنون و در موسم کرونا یکی ازهمان گاه ها فرارسیده است. گاه هم نه، شاید بزنگاه!

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 21650

به "دنبال مروارید لرزان و لغزان و ارزان نباشیم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنبال مروارید لرزان و لغزان و ارزان نباشیم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید