دورانی سخت در روابط بین آلمان- فرانسه

به گزارش شیوا مارکت، یک رسانه غربی با توجه به رویکردهای اخیر رئیس جمهور فرانسه در ناتو و اتحادیه اروپا از رنجیدگی خاطر مرکل درباره این گونه سیاست های پاریس و دورانی سخت در مناسبات آلمان- فرانسه اطلاع داد.

دورانی سخت در روابط بین آلمان- فرانسه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه آلمانی دی ولت در مطلبی با عنوان دوران سخت برای مناسبات فرانسه و آلمان این طور نوشت که هم در ائتلاف نظامی ناتو و هم در سطح اتحادیه اروپا رئیس جمهور فرانسه با اظهارات خود نگرانی هایی را ایجاد نموده است که این مسئله آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان را بسیار رنجیده خاطر نموده است.

به گزارش نیویورک تایمز ظاهرا آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان سخنان غیر معمول و واضحی را خطاب به امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه ارسال نموده است.

صدر اعظم آلمان در حاشیه جشن های سی امین سالگرد فروپاشی دیوار برلین خطاب به ماکرون بابت اظهاراتش علیه ناتو و متهم کردن این ائتلاف نظامی به مرگ مغزی اظهارات غیر معمول و آشکاری را داشته است.

بر اساس این گزارش مرکل از این مسئله ابراز نارضایتی نموده و این طور گفته است که متاسفانه دائما باید تکه های فنجانی را که فرانسه شکسته است به هم بچسباند تنها برای اینکه این دو بتوانند کنار هم بنشینند و یک فنجان چای بنوشند.

ماکرون چندی پیش در مصاحبه ای از مرگ مغزی ناتو سخن به میان آورده و گفته بود که در تصمیم گیری های مهم هیچ گونه هماهنگی بین آمریکا و دیگر شرکای ناتو وجود ندارد. وی بخصوص به کشورهای اروپایی هشدار داده بود که که دیگر نمی توانند به آمریکا تکیه نمایند.

مرکل و همچنین دبیر کل ناتو بلافاصله این گونه اظهارات ماکرون را رد نموده بودند.

صدر اعظم آلمان در واکنش به این اظهارات ماکرون گفته بود من اعتقاد دارم که چنین اظهاراتی حتی وقتی که مشکلاتی وجود دارد ضرورتی ندارد که ایراد گردد. مرکل با اشاره به اینکه ماکرون کلمات تندی را انتخاب نموده است گفت که این به نظر من با همکاری در ناتو منطبق نیست. مرکل تاکید نمود که ناتو در بسیاری زمینه ها خوب عمل نموده است.

در سطح اروپایی هم رئیس جمهور فرانسه با سیاست های خود نگرانی هایی را ایجاد نموده است. ماکرون پذیرش مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا با کشورهای بالکان غربی از جمله مقدونیه شمالی و آلبانی را در نشست گذشته اتحادیه اروپا در ماه اکتبر رد نموده است. وی این گونه استدلال کرد که ابتدا باید پروسه پیوستن به اتحادیه اروپا اصلاح گردد. دولت آلمان، کمیسیون اروپایی و بخصوص کشورهای شرق اتحادیه اروپا انتقاد شدیدی به این رویکرد پاریس وارد کردند.

سخنگوی دولت آلمان روز یکشنبه در پاسخ به درخواستی گفت که ما اساسا درباره گفتگوهای محرمانه گزارش نمی دهیم و از این رو درباره بعضی نقل قول ها ادعایی اظهار نظر نمی کنیم.

نوربرت روتگن، رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس آلمان در این باره گفته است که من می توانم در این شرایط مرکل را به خوبی درک کنم. ما باید مناسبات با فرانسه را بار دیگر به راستا سازنده ای وارد کنیم. برای این منظور آلمان نباید تنها منتظر پیشنهاداتی باشد بلکه باید خود اقدام کند و از جمله یک شبکه اینترنت نسل پنجم مشترک با فرانسه ایجاد کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 دی 1398 بروزرسانی: 30 فروردین 1399 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 13759

به "دورانی سخت در روابط بین آلمان- فرانسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دورانی سخت در روابط بین آلمان- فرانسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید