دوستی، چگونه بر سلامت شما اثر می گذارد؟

به گزارش شیوا مارکت، سبک زندگی و رژیم غذایی ما، نقش بسیار مهمی بر سلامت و رفاه ما دارند اما آیا می دانستید که حلقه اجتماعی پیرامون ما بخصوص دوستانمان می توانند هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی سلامت ما را تحت تاثیر قرار هند؟ در ادامه در خصوص

دوستی، چگونه بر سلامت شما اثر می گذارد؟

مترجم: آناهیتا خاقانی

منبع:راسخون

سبک زندگی و رژیم غذایی ما، نقش بسیار مهمی بر سلامت و رفاه ما دارند اما آیا می دانستید که حلقه اجتماعی پیرامون ما بخصوص دوستانمان می توانند هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی سلامت ما را تحت تاثیر قرار هند؟ در ادامه در خصوص این که دوستی چگونه می تواند بر سلامت شما تاثیر بگذارد، بحث خواهد شد.

اثرات مثبت دوستی بر سلامت

دوستی واقعی مثل صدای سلامتی است که زمانی ارزش پیدا می نماید که صدایش قطع گردد. چارلز کالب کلتن

یک بار از فرد دانایی پرسیدند که ارزشمندترین گنج او چیست؟ و او پاسخ داد که ارزشمندترین خوشبختی اش در دوستانش خلاصه می گردد و آن دوستی باارزش ترین رابطه ای بوده است که او قدر آن را می دانسته است. حقیقتا دوستان بخش مهمی از زندگی ما را به خود اختصاص می دهند. آن ها کسانی هستند که به ما اجازه می دهند تا چیزی باشیم که واقعا هستیم و بدون هیچ گونه تظاهری ما را دوست دارند. آن ها در سخت ترین شکست ها دست شما را می گیرند و به شما یاری می نمایند تا در سخت ترین زمان ها، لبخند بر لب داشته باشید. در یک کلمه، دوستان می توانند تفکرات و دیدگاه ما را تحت تاثیر قرار می دهند.

تمامی آن چه که در بالا گفته شد بر این تاکید می نماید که چقدر دوستی می تواند زندگی روزانه ما را تحت تاثیر قرار دهد و بعلاوه تا حدی مسئول این هستند که ما چه هستیم.

رفاه روانی را بهبود می بخشند

تنهایی، اساسی ترین دلیل مسائل احساسی ما می باشد. احتمال سرکوب احساسات زمانی که فرد با دوستان می باشد، کمتر است. یک دوست زمانی که احتیاج دارید تا با کسی صحبت کنید و احساساتتان را بیان کنید، کنارتان هست. دوستی در جهت یاری به غلبه بر مسائل و استرس روحی می تواند نقش به سزایی داشته باشد. مصاحبت و همراهی در دوستی مشهود است و مانع از افسردگی می گردد. آن بعلاوه باعث افزایش احساس خوشحالی و خرسندی می گردد. دوستی می تواند احساس عزت و اعتماد به نفس را افزایش دهد. آن بعلاوه یاری می نماید تا با ضربه روحی مثل مرگ یا از داست دادن عزیز، شکست، طلاق، بیماری و غیره، کنار بیایید.

استرس را کاهش می دهد

شاید خندیدن با دوستان برترین حالتی باشد که انسان می تواند از آن لذت ببرد. آیا می دانستید که دوستان، جز اولین کاهش دهندگان استرس بودند؟ خب، هورمون استرس که کورتیزول نام دارد، زمانی ترشح می گردد که شخص از احساس تنهایی رنج می برد. این مورد سبب افزایش فشار خون و بعلاوه باعث عدم تعادل هورمونی بدن می گردد. خندیدن با دوستان و آرامش داشتن از کنار آن ها بودن، باعث مهار دلیل اصلی استرس می گردد.

در پی کردن عادات خوب و سبک زندگی سالم یاری می نماید

دوستان به اسم منبع بزرگ ایجاد انگیزه هستند. دوستان همواره و هر زمان که تصمیم بگیرید تا به باشگاه بروید تا تناسب اندامتان را حفظ کنید یا رویاهایتان را تحقق بخشید، شما را تشویق می نمایند. دنبال کردن یک روال عادی برنامه تناسب اندام با رفیقتان منجر به تداوم و ثبات بیشتری در دنبال کردن این برنامه روتین می گردد. دوستان خوب بعلاوه باعث می شوند تا فرد از خطرات و اعتیاد مانند سیگار کشیدن، دور بماند.

به بهبود یافتن بیماری یاری می نمایند

طبق یک مطالعه اجرا شده در دانشگاه هاروارد، دیدار منظم دوستان و در کنار دوستان بودن به بهبود سریع بیماری های شدید، یاری خواهد نمود. این تحقیق نشان داده است که بیمارانی که هیچ دوستی ندارند، 4 برابر بیشتر از بیمارانی که ارتباطات دوستی قوی و تعداد دوستان خوب بیشتری دارند، در معرض مرگ ناشی از بیماری هستند.

طول عمر را افزایش می دهند

بله، درست است. طبق یک مطالعه استرالیایی در خصوص افزایش سن، دریافت شده است که داشتن رابطه های دوستی سالم بیشتر از داشتن رابطه های نزدیک با بچه ها و خانواده می تواند سبب افزایش طول عمر می گردد. این مطالعه برروی 1500 بزرگسال به مدت 10 سال اجرا شده است.

پیری را به تعویق می اندازد

واقعا؟ در حال حاضر این چیزی است که همه ما دنبال آن هستیم. طبق یک مطالعه اجرا شده به وسیله دانشگاه براندیس، یک دوستی سالم و مفید در کنار نرمش و ورزش مناسب می تواند به تعویق فرآیند پیری یاری کند.

شادی را افزایش می دهد

خب، دوستان تاثیر به سزایی در شادمانی دارند. یک تحقیق اجرا شده به وسیله محققان دانشگاه هاروارد که در یک مجله پزشکی انگلیسی منتشر شد، بیان می دارد که هنگامی که در جمع اجتماعی مثل جمع دوستان یا فامیل هستیم، شادی مان چند برابر می گردد.

سبب ارتقا سطح هوش می گردد

در جمع دوستان بودن و داشتن بحث سالم درباره مسائل ذهنی با آن ها، می تواند به بهبود هوش عمومی یاری کند. یک تحقیق منتشر شده در یک مجله درمورد روانشناسی اجتماعی و علم شخصیت شناسی، رابطه بین هوش عمومی و اجتماعی را مدنظر قرار داد. در آن تحقیق مطالعه شد که داشتن تنها 10 دقیقه مصاحبه با یک دوست خوب یا گروه دوستان، می تواند سطح تفکر و هوش را ارتقا دهد.

یاری می نماید تا با بی خوابی مقابله کنید

دوستان خوب می توانند به نجات تمام کسانی بیایند که مشکل خواب دارند، یک دوستی سالم منجر به سلامت روحی خوب، کاهش حس اضطراب و تنهایی می شوند. این مورد مستقیما بر کیفیت خواب تاثیر می گذارد.

بعلاوه تحقیقی نشان می دهد که افراد با روابط اجتماعی کمتر، خطر مرگ خودشان را افزایش می دهند. بنابراین ما در این جا مزایای دوستان بر سلامتی را توضیح دادیم. مطمئن شوید که حتما یک گروه از این دوستان را داشته باشید! آن ها را گرامی دارید و بخاطر هدیه زیبای دوستی در زندگیتان از آن ها قدردانی کنید!

منبع: راسخون
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29652

به "دوستی، چگونه بر سلامت شما اثر می گذارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوستی، چگونه بر سلامت شما اثر می گذارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید