دَردِ جدی و دلایل بروز آن را بشناسیم

به گزارش شیوا مارکت، یک فلوشیپ فوق تخصصی دردشناسی با اشاره به روز جهانی درد، گفت: این روز بهانه ای است برای افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به نشانه ها و علائم درد؛ چراکه اهمیت این موضوع تا آنجاست که بنابر آمار اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی از هر پنج نفر یک نفر از دردهای مزمن شدید رنج می برد.

دَردِ جدی و دلایل بروز آن را بشناسیم

دکتر سیروس مومن زاده - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره روز دنیای مبارزه با درد (19 مهرماه برابر با 11 اکتبر) در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به شعار روز دنیای درد در سال 2019 با عنوان توجه به درد قشر آسیب پذیرتر جامعه، گفت: از سال 2005 در سازمان بهداشت دنیای درد بعنوان یک معیار سلامتی و خوشبختی در زندگی بشریت نهاده شد و سال جاری توجه به درد بچه ها، زنان و سالمندان بعنوان اقشار آسیب پذیرتر در مسائل و گرفتاری های زندگی مورد توجه جامعه دنیای نهاده شده است.

وی با بیان اینکه درد نشانه ای است که انسان را از وجود یک اختلال در سیستم بدن آگاه می نماید، گفت: به هر مقدار که انسان در زندگی روزمره خود چه از نظر روحی و چه از نظر جسمی درد کمتری را متحمل گردد، انسان سالم تر و خوشبخت تری است و این معیار از سال 2005 بعنوان یکی از سنجش های مهم کیفیت زندگی توسط سازمان بهداشت دنیای مورد توجه نهاده شد.

تعریف درد و انواع آن

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تعریف درد و انواع آن از منظر متخصصین و استادان حوزه دردشناسی، گفت: درد یک مکانیسم حفاظتی است که زمان آسیب به بدن را به مغز هشدار می دهد و بطور کلی بر دو نوع است؛ درد حاد؛ دردی که با بروز آسیب بصورت طبیعی خود را نمایان می نماید و بیمار و درمانگر با استفاده از موقعیت درد، نوع تشخیص و درمان را معین می نماید و درد مزمن؛ دردی که مدت زمان زیادی همراه بیمار است و روال زندگی فرد را دچار اختلال می نماید.

دلایل بروز دردهای مزمن

وی یکی از دلایل بروز دردهای مزمن خصوصا در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه را سبک زندگی و عادت های غلط فردی عنوان و اظهار کرد: امکان آسیب دیدگی برای همه انسان ها وجود دارد، اما دلیل اصلی ماندگاری یک درد، خود ما هستیم؛ مثلا کفش بد پوشیدن، پرخوری، سیگار کشیدن، ورزش نکردن، عدم رعایت اصول پخت و پز، کم خوابی و همچنین استرسی بودن، وسواسی، اعتیاد، افسردگی و اینگونه موارد از عوامل مثر بروز درد هستند.

روش های درمان دردهای مزمن

این فلوشیپ دردشناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درخصوص روش های درمان دردهای مزمن و نقش متخصصین دردشناسی در این میان، گفت: اساس درمان توسط متخصصین دردشناسی بر روش های غیرتهاجمی است. به زبان ساده تر درمانی که احتیاج به عمل جراحی باز نداشته باشد. به همین دلیل در ابتدا با بهره گیری از رشته هایی نظیر فیزیوتراپی، روانپزشکی، روانشناسی، طب فیزیکی و توانبخشی، طب سنتی، ماساژ و ... درمان را شروع می نمایند، سپس از روش های لیزر درمانی، ازن تراپی، تزریق های مفصلی و در ادامه از عمل های باز استفاده می نمایند.

درد چه زمانی جدی می گردد؟

وی با تقسیم درد به دردهای مزمن و حاد، اضافه کرد: درد در حالت اولیه نشانه ای است که بیمار و درمانگر را به سمت درمان و سلامت هدایت می نماید، اما زمانی که این درد، مزمن و یا کهنه شد، تبدیل به یک بیماری و مشکل جدی شده و روال زندگی را دچار اختلال می نماید.

عوامل بروز درد در ایرانیان

وی با بیان اینکه بین نصف تا دو سوم جمعیت دنیا دردهای مزمن را تجربه نموده و به همین دلیل از زندگی روزمره خود لذتی نمی برند، گفت: در کشورهای درحال توسعه مانند ایران، شرایط اجتماعی از قبیل کم تحرکی، چاقی، کار زیاد، خستگی های مفرط، افسردگی، مسائل عصبی و همچنین شیوع بیماری های جدید، زمینه ساز بروز دردهای ناشی از بیماری های مزمن و خطرناک در مردم هستند.

نقش پزشکان دردشناس در تسکین و درمان دردهای مزمن

مومن زاده درخصوص نقش پزشکان دردشناس در تسکین و درمان دردهای مزمن، گفت: مراجعه به پزشک متخصص دردشناسی از دو جهت مهم است؛ اول اینکه شما با مراجعه به پزشک دردشناس می توانید از مشکل خود آگاه شده و با آگاهی کامل به پزشک متخصص مربوط با درد خود مراجعه نموده و از سردرگمی رها شوید. دوم اینکه با مراجعه به پزشک دردشناس، شما می توانید با استفاده از روش های درمانی، درد خود را کاهش و یا برطرف نموده و در آرامش و بدون احساس درد به روند درمان خود بپردازید. همچنین می توانند با استفاده از تجهیزات پزشکی نوین بعضی از دردها همچون کمردرد، سردردهای میگرنی، آرتروز، گرفتگی های بافتی و عضلانی و زانو درد را درمان نمایند.

وی با شاره به نقش و حضور متخصصین دردشناسی در برطرف این مسائل، مطرح کرد: به همین دلیل در سال 85 حضور این رشته در کشور احساس شد و با راه اندازی رشته دردشناسی در دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی و ایران بصورت رسمی و آکادمیک کار خود را شروع کرد.

مسکن در کهنه شدن درد نقش مهمی دارد

این عضو هیات علمی دانشگاه اضافه کرد: مردم ایران به دلیل مسائل فرهنگی و سیاست گذاری های غلط بدون تجویز پزشک و در مقدار زیاد آنتی بیوتیک و مسکن مصرف می نمایند. غافل از اینکه مسکن ها در کهنه شدن دردها نقش مهمی دارند و برای برطرف و تسکین دردهای مزمن باید به متخصص درد مراجعه کرد.

مومن زاده با اشاره به گسترش درمانگاه های تخصصی دردشناسی در سطح کشور گفت: درمانگاه های تخصصی دردشناسی در قالب یک تیم از متخصین درد، مغز و اعصاب، جراح مغز و اعصاب، طب فیزیکی و توانبخشی، ارتوپدی، ارتوپدی فنی، فیزیوتراپی، روانپزشکی و روانشناسی هستند که با همفکری و بهره گیری از علوم یکدیگر برای برطرف و تسکین درد بیمار کوشش می نمایند.

این عضو هیات علمی دانشگاه در پایان یادآور شد: نامگذاری روز دنیای درد بیانگر این نکته است که مبتلا بودن به دردهای مزمن متعلق به کشور ایران نیست و برای داشتن یک زندگی عاری از درد باید ورزش، تغذیه سالم، استراحت، تفریح و شادی و سایر ضروریات را در زندگی خود مهم کنیم. در یک کلام باید عادت ها و سبک های غلط زندگی خود را اصلاح کنیم.

beauty-of-life.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 11988

به "دَردِ جدی و دلایل بروز آن را بشناسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دَردِ جدی و دلایل بروز آن را بشناسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید