9 تغییر کوچک در زندگی که نتایج بزرگی در پی دارند

به گزارش شیوا مارکت، اگر بتوانید تا سال آینده به یک هدف عظیم دست پیدا کنید و یا یک عادت تازه ایجاد کنید، آن هدف چه خواهد بود؟ چه آرزوهای مهمی برای بهبود زندگی، حرفه یا سلامتی خود دارید؟

9 تغییر کوچک در زندگی که نتایج بزرگی در پی دارند

همان طور که می دانید، اهداف عظیم ممکن است بسیار طاقت فرسا باشند، به خصوص زمانی که انرژی جسمی و روحی و همین طور زمان زیادی بطلبند. به اسم مثال، اگر به کاهش 20 کیلوگرم از وزن خود فکر می کنید ، می دانید که هفته ها یا ماه ها رژیم و ورزش در پیش دارید. احتمالا همین ابتدای کار، فکر کردن به سختی هایی که پیش رو دارید، بخشی از انرژی شما را از بین می برد.

با این حال، اگر بتوانید این اهداف عظیم را به عادات کوچک و قابل کنترل تبدیل کنید و هر روز، میزان کمی برای آن ها زمان بگذارید، این اهداف، چندان دلهره آور نخواهند بود. به قول معروف سنگ عظیم، علامت نزدن است.

پس برای ایجاد عادت های پایدار و ماندگار، با قدم های کوچک و زمان بندی های کوتاه آغاز کنید و به تدریج آن ها را افزایش دهید. اما در این بین، عادات خاصی هم وجود دارند که ممکن است در ظاهر با هدف شما ارتباطی نداشته باشند، ولی به شما در رسیدن به آن ها، یاری نمایند. به این ها، عادت های کلیدی می گویند؛ عادت هایی که به ظاهر، بسیار کوچک و پیش پا افتاده به نظر می رسند، اما در عمل، نتایج عظیمی در پی خواهند داشت. شما می توانید از آن ها برای حمایت از اهداف خود و ایجاد هرگونه عادت دلخواه دیگر بهره ببرید و به زودی نتایج شگفت انگیز آن ها را ببینید. با این مقاله از خبرنگاران مگ همراه باشید تا با برخی از مهم ترین عادت های کلیدی، بیشتر آشنا شویم.

عادات کلیدی چیست؟

عادات کلیدی رفتارهایی اساسی هستند که می توانید بر اساس آن ها، عادت های خوب ایجاد کنید. هنگامی که این عادات اصلی را ایجاد کردید، شاهد یک واکنش زنجیره ای خواهید بود که منجر به تغییرات نو و مثبت بیشتر در زندگی شما می گردد و به شما در رسیدن به اهداف عظیم تر یاری می نماید.

این حقیقتی است که اولین بار به وسیله نویسنده کتاب پرفروش قدرت عادت ها، یعنی چارلز دویگ مطرح شد، او پرسید: چرا کاری هایی که در زندگی و شغل مان می کنیم را، انجام می دهیم؟!

دویگ در کتاب خود، به مفهوم استفاده از عادات کلیدی برای ساده سازی سایر اهداف مورد نظر شما می پردازد. در واقع، عادات کلیدی، تغییرات عظیم یا کوچکی هستند که بدون توجه به شرایطی که با آن روبرو هستید، موفقیت را در بسیاری از جنبه های زندگی بسیار ساده تر می نمایند.

این عادت ها الهام بخش هستند و به شما انگیزه می دهند. در صورتی که از ابتدا این عادات کلیدی را در وجود خود شکل دهید، با کوششی بسیار کمتر از حد انتظارتان، سیلی از تغییرات و اتفاقات مثبت به سوی شما روانه خواهد شد.

بنابراین اگر در پی رسیدن به اهداف عظیم هستید و یا حتی به شکل دادن یک عادات رفتاری کوچک فکر می کنید، ابتدا باید به عادات کلیدی توجه کنید. این عادات، کوشش های شما را ساده تر نموده و کیفیت زندگی شما را بهبود می بخشند.

در ادامه، فهرستی از برترین عادت های کلیدی را آورده ایم تا بدانید که چگونه وجود چنین عادت هایی، سبک زندگی هوشمندانه تری را برای شما رقم می زنند و نتایج عظیمی ایجاد می نمایند.

1. عادت ورزش منظم

ورزش، یک عادت کلیدی آشکار است، اما خوب است بدانید که تحقیقات هم از این امر حمایت می نماید. یک مطالعه برجسته نشان داده است که ورزش، تمایل به ایجاد تغییرات مثبت دیگر مانند بهتر غذا خوردن، بهره وری بیشتر، سیگار کشیدن کمتر، خرج کردن کمتر و استرس کمتر را تسهیل می نماید.

این کار، نیازی به تمرین زیاد ندارد. حتی یک بار در هفته هم کافی است تا ببینید که تغییرات دیگر هم چطور آغاز می شوند.

با این حال، یک راه بهتر برای نزدیک شدن به عادت ورزش این است که روزانه فقط با پنج دقیقه ورزش آغاز کنید تا این کار به صورت یک عادت ثابت و دائمی درآید.

2. تنظیم برنامه غذایی

صرف چند دقیقه برای نوشتن همه چیزهایی که در طول روز خورده اید، وقت زیادی از شما نمی گیرد، اما در عوض، پیامدهای مثبت غیر منتظره زیادی به همراه دارد.

با این کار می توانید آغاز به رصد کردن الگوهای غذایی خود کنید، به علاوه می توانید به وضوح ببینید که حجم غذای روزانه شما چقدر است. مطالعات صورت گرفته نشان داده است کسانی که غذاهای مصرفی خود را به صورت روزانه نوشته اند، حجم غذای خود را کاهش داده اند، به علاوه این افراد، دست به انتخاب مواد غذایی سالم تری زده اند و حتی در برخی موارد، یک رژیم غذایی برای کاهش وزن را آغاز نموده اند.

3. خوردن شام خانوادگی

برخی از عادات کلیدی بر عادات اعضای خانواده شما هم تأثیر مثبت دارند. تحقیقات نشان می دهند که خوردن وعده های غذایی به صورت خانوادگی، تأثیرات مثبت زیادی در رفتارهای بچه ها دارد؛ به اسم مثال، آن ها تکالیف مدرسه را بهتر انجام می دهند، نمرات بهتری می گیرند، اعتماد به نفس آن ها بالاتر می رود و کنترل عاطفی بیشتری بر رفتارهای خود دارند.

بعلاوه یک شام خانوادگی، باعث تحکیم ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر است. به علاوه، عادت مشارکت در کارهای خانه را هم در بچه ها شکل می دهد.

4. مرتب کردن تختخواب

آیا صبح ها بعد از بیدار شدن، تخت خود را مرتب می کنید؟ این هم یکی از آن عادت هایی است که وقت زیادی از شما نمی گیرد، اما با بهره وری بیشتر، احساس رضایت و مهارت برنامه ریزی، ارتباط مستقیم دارد.

ویلیام مک روون یکی از افسران بازنشسته نیروی دریایی است. او تجربیات خود را در سال های خدمت در نیروی دریایی، در کتابی با اسم تخت خود را مرتب کن گرد آورده است. او در کتابش بر اهمیت وجود این عادت کلیدی برای آغاز عادت های سازنده دیگر، تاکید می نماید.

اگر شما بتوانید به این کار، به اسم یک عادت صبحگاهی، وفادار بمانید، به زودی خواهید دید که تاثیرات مثبت چنین عادتی، به تمام رفتارهای روزمره شما هم سرایت می نماید.

5. تمرین تجسم

مایکل فلپس ، دارنده 19 مدال المپیک در رشته شنا و پر افتخارترین المپیکی تاریخ است. او تمرکز و موفقیت خود را مرهون قدرت تجسم یک شنای کامل قبل از پرش در استخر می داند.

فلپس در یکی از مصاحبه های خود در سال 2012 گفت: اکنون من دوباره به ریتم بازی خود بازگشته ام، یعنی آنچه را که می خواهم ببینم ، آنچه را که نمی خواهم ببینم و آنچه را که احتمالاً می توانم ببینم ، مشاهده نموده ام. من سعی می کنم تا جایی که می توانم، همه چیز را به تصویر بکشم، تا بتوانم برای هر اتفاقی که رخ می دهد، آماده باشم.

تحقیقات نشان داده اند که تجسم، قدرت فوق العاده ای دارد و تقریبا در تمام زمینه های زندگی، موجب تقویت عملکرد شما خواهد شد.

در واقع ، تجسم حرکت، نحوه سازماندهی شبکه های مغزی ما را تغییر داده و ارتباطات بیشتری بین منطقه ها مختلف مغز ایجاد می نماید. به این وسیله، آن دسته از نواحی مغز که در تمرین حرکت دخیل هستند (مانند پوتامن)، تحریک می شوند. به این ترتیب، مغز و به طبع آن بدن، برای حرکت آماده می شوند تا بتوانیم موثرتر حرکت کنیم.

6. مثبت اندیشی

به طور فعال، ذهنیت خود را در خصوص زندگی و شرایط آن، از دیدگاه منفی به مثبت تغییر دهید. مثبت اندیشی، اعتماد به نفس و انرژی شما را دوچندان می نماید و زمینه ایجاد بسیاری از عادت های مثبت دیگر را هم فراهم می نماید.

اگر این عادت را در وجود خود نهادینه کنید، حتی زمانی که احساس مثبتی ندارید، در نهایت روحیه و منظره خود را تغییر خواهید داد. به علاوه، این عادت بر تمایل شما بر انجام دادن کارهایی که کیفیت زندگی شما را بالا می برند، تاثیرگذار است.

7. از شب قبل برای روز خود برنامه ریزی کنید

از قدرت نوشتن غافل نشوید. وقتی عادت کنید که اهداف و اولویت های خود را برای روز بعد برنامه ریزی کنید، متعهد می شوید که اقدامات سازنده و مثبتی انجام دهید. وقتی این اهداف روزانه را یادداشت می کنید، به احتمال زیاد آن ها را کامل می کنید.

یک مجله یا دفترچه یادداشت در کنار تخت خود داشته باشید و قبل از خواب، اهداف و برنامه های خود را برای روز بعد یادداشت کنید. سعی کنید در خصوص کارهایی که قصد انجام آن ها را دارید و زمان بندی انجام آن ها، دقیقاً شرح دهید.

8. ایجاد سیستم جوابگویی روزانه

یکی دیگر از عادات کلیدی ضروری، ایجاد و حفظ جوابگویی در خصوص هر عادتی است که سعی می کنید ایجاد کنید. یک گزارش روزانه از هر یک از عادت ها، اعم از ورزش، مدیتیشن یا نوشتن، می تواند فرایند کوشش های شما را آسان تر و لذت بخش تر کند.

به طور کلی، وقتی در قبال گروه یا شخص دیگری جوابگو باشید، به احتمال زیاد کارها را تمام و کمال پیش می برید. اما در اینجا شما باید نسبت به خودتان جوابگو باشید و با رصد دقیق عملکرد خود، نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید. به یاد داشته باشید که این یک تعهد شخصی است و شما به این وسیله می توانید تاثیرگذاری عادات خوب را دو چندان کنید.

9. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

مانند مرتب کردن تختخواب، مراقبت از دندان ها در صبح هم یکی دیگر از عادات کلیدی است که روز شما را با یک نکته مثبت همراه می نماید.

تاثیرات مثبت این عادت کلیدی کاملا مسری است و به شما یاری می نماید که سایر عادات مراقبت از خود مانند مراقبت از پوست، مراقبت از ناخن ها و نوشیدن آب به طور منظم را تمرین کنید.

مسواک زدن اغلب به اسم عادت یا نشانه ای برای آغاز یادگیری استفاده می گردد تا به شما یادآوری کند که باید عادت نوی را آغاز کنید، چون این یک عادت رایج است. می توانید عادت خوب مسواک زدن را با نخ دندان کشیدن، کامل کنید. آمارها نشان می دهد که تنها 30 درصد از مردم به طور مرتب از نخ دندان استفاده می نمایند، بنابراین مسواک زدن می تواند یک عادت کلیدی و تاثیرگذار برای یادآوری نخ دندان باشد.

کلام آخر

آنچه آمد، تنها بخشی از عادات کلیدی هستند که تغییرات مثبت بسیاری در پی دارند. فکر کنید و ببینید چه رفتارهای دیگری در زندگی روزمره شما وجود دارند که می توانند باعث تغییرات چشمگیر و عظیم شوند. بعلاوه، به اسم یک قاعده کلی، در نظر داشته باشید که وقتی آماده انجام یک هدف عظیم یا یک عادت نو هستید، ابتدا یک عادت کلیدی را انتخاب کنید. هنگامی که این عادت کلیدی را انجام دادید، راه شما به سمت هدف اصلی، بسیار هموارتر و آسان تر خواهد بود و به این ترتیب، شما با صرف کمترین انرژی ذهنی، بیشترین بازدهی ممکن را خواهید داشت.

منبع: liveboldandbloom

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 شهریور 1400 بروزرسانی: 25 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29613

به "9 تغییر کوچک در زندگی که نتایج بزرگی در پی دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 تغییر کوچک در زندگی که نتایج بزرگی در پی دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید