رابطه انسان ها با ربات های هوشمند کم می گردد ، توسعه علوم به یاری هوش مصنوعی

به گزارش شیوا مارکت، محققان معتقدند هوش مصنوعی می تواند در آینده رابطه انسان و رباط را کاهش دهند حتی ممکن است ربات ها بتوانند احساسات انسان را تقلید نمایند.

رابطه انسان ها با ربات های هوشمند کم می گردد ، توسعه علوم به یاری هوش مصنوعی

گروه فناوری خبرنگاران؛ حمیده آقاجانی؛ هوش و استعداد در وجود انسان ها نهفته شده و بسیاری از رفتار های انسان را شکل می دهد. انسان پس از آموختن علوم جدید سعی در به کارگیری آن داشت. یکی از این علوم هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی به سیستم هایی گفته می گردد که می توانند واکنش هایی مشابه رفتار های هوشمند انسانی از جمله درک شرایط پیچیده، شبیه سازی فرایند های تفکری و شیوه های استدلالی انسانی و پاسخ پیروز به آنها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسائل را داشته باشد.

هوش مصنوعی تنها یک عنوان نیست بلکه در علوم مختلف از آن استفاده می گردد و موجب کشف دستاورد های عجیبی نیز شده است و محققین معتقدند که در آینده نزدیک هوش مصنوعی می تواند جهانی ربات ها را تغییر دهد؛ هر چه جلوتر می رویم رشد علم سرعت بیشتری پیدا می نماید و هوش مصنوعی در این عرصه نقش پررنگی دارد. امروزه از سرویس تشخیص صدا در گوشی های هوشمند گرفته تا تلویزیون های، یخچال های و انواع گجت های هوشمند همه مبتنی بر هوش مصنوعی هستند.

ایران نیز در حوزه هوش مصنوعی جزء کشور های قدرتمند به حساب می آید و شاید 30 سال قبل وقتی استاد ایرانی کارو لوکس این رشته را به دانشگاه تهران وارد کرد و مبدع سیستم های فازی شبکه های عصبی، حسابگری زیستی در کشور بود، هرگز چنین تصوری از رشد کشور در فراوری علم این حوزه نداشت، اما ایران بر اساس آمار جهانی در سال 2017 صندلی پانزدهم را از آن خود نموده بود.

امروزه در کشور هوش مصنوعی بیشتر در دانشکده های برق و کامپیوتر مورد مطالعه قرار می گیرد و این در حالی است که تنوع در عملکرد هوش مصنوعی موجب شده تا سایر کشور ها در بخش های پزشکی، نظامی و دفاعی نیز از آن استفاده می نمایند. همچنین کشور های آسیای شرقی مثل ژاپن و کره و... از این علم در ساخت ربات های های پیشرفته استفاده می نمایند.

با رشد روز افزون فراوری محتوا و آمار و اطلاعات، تجزیه و تحلیل این آمار و دستیابی به اطلاعات ضروری خود به شاخه جداگانه علمی تبدیل شده است، و هوش مصنوعی می تواند دستیابی به این اطلاعات را توسعه دهد به شرط آن که دانشگاه ها به این مقوله توجه ویژه داشته باشند. البته چند سالی است که پروژه های دانشگاهی در راستای انجام فعالیت های هوش مصنوعی در حوزه های درآمدزا است که یک جهش در کاربرد این علم به حساب می آید.

در بعضی کشور ها همچون کره جنوبی و ژاپن که به مسئله توسعه ربات های هوشمند توجه ویژه ای می گردد استفاده از هوش مصنوعی در الویت قرار گرفته است، زیرا آن چه که در آینده با هوش مصنوعی به وجود می آید، ایجاد موجودی است که بتواند با انسان تعامل داشته و انسان را بفهمد و روی آن تاثیر بگذارد. ایران نیز شاید کم و کاستی هایی داشته باشد، اما محققان، پژوهشگران، دانشجویان و استادان دانشگاه کوشش هایی را در این حوزه نموده اند که حاصل آن نیز دستاورد های مطلوب در حوزه های مختلف خصوصا پزشکی است.

محمدحسین رهبان عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف درباره صندلی هوش مصنوعی در فضای آکادمیک و صنعت گفت: فکر می کنم در حوزه هوش مصنوعی، دانشگاه هنوز نتوانسته پا به پای صنعت پیش بیاید و مسائل کاربردی و مهم را حل نماید؛ با توجه به افزایش حجم داده ای که در صنعت اتفاق افتاده و با توجه به این که صنایع مختلف به این پی برده اند که داده می تواند برای آن ها سرمایه باشد، روند استفاده از هوش مصنوعی در صنایع ایران رو به افزایش است. این موضوع با بحث تحلیل هوشمند داده گره خورده است. صنایع زیادی در حال استفاده از هوش مصنوعی هستند و هر کس که به نوعی داده ای دارد که می تواند از این داده برای بهبود کسب و کار خود استفاده کند، عملا به سمت استفاده از هوش مصنوعی حرکت می نماید.

این استادیار دانشگاه صنعتی شریف درباره ظرفیت های سخت افزاری هوش مصنوعی در ایران گفت: روش های نوین هوش مصنوعی مانند یادگیری ژرف به سخت افزاری احتیاج دارند که اصطلاحا به آن GPU) Graphics Processing Unit) می گویند. خرید این GPU هزینه چندان بالایی ندارد و به نظر من نسبت به سایر تکنولوژی هایی که در جهان به کار می رود، پتانسیل خوبی برای استفاده از آن وجود دارد. این GPU ها کارت های گرافیکی هستند که عمده آن ها از کشور های دیگر به ایران وارد می شوند. تحریم ها تا حدودی دسترسی به آن ها را سخت تر نموده، اما همچنان در بازار ایران موجود است.

روند روبه رشد توسعه هوش مصنوعی در دانشگاه ها

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به استقبال دانشجویان از گرایش هوش مصنوعی در دانشگاه ها، گفت: هوش مصنوعی در سطح آکادمیک در ایران رو به رشد است و استقبال زیادی از سوی دانشجویان از این حوزه می گردد. به نظرم چه برای افرادی که می خواهند در خارج از ایران در این حوزه درس بخوانند و چه برای افرادی که می خواهند در ایران تحصیل و کار نمایند، حوزه هوش مصنوعی مناسب است و می توان با هزینه اندک و سرمایه کم، کسب و کار خوبی را در این حوزه راه اندازی کرد. هوش مصنوعی در ایران رو به توسعه است و ما هنوز ابتدای راه هستیم و باید راه طولانی ای را طی کنیم تا از پتانسیل های این گرایش در ایران استفاده کنیم.

رهبان ادامه داد: صنایع بیشتر در سطح جذب منابع انسانی با دانشگاه ها همکاری دارند. فکر می کنم آن قدری که صنعت اهمیت هوش مصنوعی را درک نموده، دانشگاه درک ننموده و حمایت زیادی از فعالان هوش مصنوعی در سطح دانشگاه نمی بینم. البته رشته هایی را برای استفاده از هوش مصنوعی ایجاد نموده اند، اما حمایت اقتصادی یا سرمایه گذاری به خصوص در حوزه هوش مصنوعی از سوی دانشگاه صورت نگرفته است. شاید بتوان گفت: دانشگاه، بستر های سخت افزاری برای استفاده از هوش مصنوعی را ایجاد نموده است؛ مثلا دانشگاه ها به دنبال این هستند که بستر خدمات ابری را ایجاد نمایند تا به استفاده از هوش مصنوعی یاری نمایند. به نظر من سرمایه گذاری ها عمدتا در همین حد باقی مانده است.

به اذعان آمار های رسمی از سوی جوامع علمی برجسته ایران در فراوری علم صندلی بالایی دارد و این یعنی دانشگاه توانسته صندلی خود را شناخته و در یک جهت تعیین حرکت کند، از سوی دیگر صنایع ما با یاری استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان توسعه بیشتری یافته، اما اینکه چرا ما نتوانسته ایم در حوزه های مختلفی همچون هوش مصنوعی توفیق چندانی کسب کنیم شاید دلیل عدم ارتباط صحیح بین صنعت و دانشگاه باشد و ضروری است انتها نامه های دانشجویی مسئله محور باشد تا دانشجویان بتوانند وارد فضای کسب و کار صنعتی شوند.

تور پاریس: تور پاریس: سفر به نگین شهر ها اروپا و فرانسه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 12254

به "رابطه انسان ها با ربات های هوشمند کم می گردد ، توسعه علوم به یاری هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رابطه انسان ها با ربات های هوشمند کم می گردد ، توسعه علوم به یاری هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید